Dokážete optimalizovat svou produkci v Boží zboží?

Dokážete optimalizovat svou produkci v Boží zboží? - recenze
12:00, 07.04.2019

Německého autora deskovek Alexandra Pfistera už jsme tu měli třikrát, teď přibude i čtvrtá hra z jeho hlavy – Boží zboží. Co můžete čekat? Na první pohled rychlá a rodinná karetní hra pro dva až čtyři hráče, kterou strčíte i do kapsy. Vyzkoušíte si v ní roli hospodářů, kteří se snaží vytvořit ideální výrobní řetězec surovin a zároveň co nejlépe využívat jeho potenciál.

Samé kartičky...

Malá krabička o velikosti sotva větší než dnešní chytré telefony ukrývá sešítek pravidel o dvanácti stranách a sto deset hracích karet. Nic víc, nic míň. Karty jsou rozdělené do několika skupin – každý hráč dostane do začátku hry jednu kartu hospodáře či hospodářky (karty jsou oboustranné, můžete si vybrat) a první budovu – milíř. Dále v balíčku najdete množství rozličných budov v několika barevných kategoriích a osm karet tovaryšů.

Klik pro zvětšení (Dokážete optimalizovat svou produkci v Boží zboží? - recenze)

Kartičky hned dají připomenout hry Port Royal či Ostrov Skye, což je vcelku pochopitelné – podobné obrázky značí stejného tvůrce. Port Royal se poté vybaví znovu při čtení pravidel, zdánlivých paralel je zde několik, ale každá hra zároveň zůstává unikátní svým tématem i hrací strategií. Na kartách budov je přehledně zobrazeno vše podstatné – jejich funkce při výrobě i ve výrobním řetězci. Tyto karty zároveň slouží i jako suroviny, záleží v jaké pozici se nacházejí na herní ploše – ikony surovin i související barvy pozadí jsou jasně zakomponovány do designu karet. Karty se navíc používají i ze své rubové strany, a to jako indikátory množství konkrétních surovin v jednotlivých budovách, což je chytrá vychytávka snižující počet použitých karet.

Balení o velikosti sotva větší mobilních telefonů ukrývá 110 kartiček – hospodáře, tovaryše a budovy. Ty zároveň poslouží i jako karty surovin nebo platidlo. Dokážete být tím nejprotřelejším hospodářem s nejpropracovanějším výrobním řetězcem?

Jak na to?

Vaším cílem je efektivně stavět nové budovy, abyste mohli zpracovávat suroviny, jež budete mít k dispozici a proměňovat je na hodnotu nebo na další zboží použitelné v rámci svého výrobního procesu. Zároveň musíte promýšlet do jaké budovy pošlete svého hospodáře pracovat, v průběhu hry si potom můžete najímat též tovaryše, aby Vám s pracemi na statku pomohli. Aby to nebylo tak jednoduché a jednoznačné, tak se musíte v každém kole rozhodnout dříve, než budete mít představu o tom, jaké všechny suroviny Vám budou k dispozici.

V každém kole se musíte rozhodnout, kam pošlete pracovat hospodáře a jakou budovu postavíte, dříve než budete vědět, jaká je nabídka na trhu surovin. Občas bude třeba trochu zariskovat.

V průběhu hry můžete využívat suroviny z karet ze své ruky, ale tyto zásoby zdaleka nejsou nekonečné. Stejně tak můžete používat suroviny vyrobené ve svých budovách, ty však fungují zároveň jako platidlo, díky němuž můžete získávat další budovy a najímat tovaryše, kteří poté mohou vyrábět další suroviny. Hlavním zdrojem je tedy trh, který se otevře v každém kole. Avšak ve chvíli, kdy budete plánovat produkci a další tahy pro dané kolo, budete znát pouze část nabídky trhu. I díky tomu je občas potřeba trochu zariskovat.

Jak už to tak bývá, vítěze určí množství nasbíraných bodů. Ty získáváte za tovaryše ve Vašich službách, stejně jako za budovy, které jste zvládli postavit pro své hospodářství. Druhotně poté získáte body i za zásoby vyprodukovaných surovin. Záleží hodně na Vaší výrobní strategii a potom na štěstí na suroviny na trhu – nebo na Vaší chuti riskovat.

Boží zboží se tváří být jednoduchou hrou pro začátečníky, její pravidla se bohužel až tak jednoduše netváří.

A jak to dopadlo?

V mini-porovnání her Alexandra Pfistera hra trochu propadává. Zatímco Great Western Trail je hra pro náročnější stratégy, Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem přináší interaktivní deskovku, která je pokaždé jiná díky množství bodovacích schémat, a Port Royal je rychlá karetka i pro hráče-začátečníky, tak Boží zboží se tváří též jako jednoduchá hra pro začátečníky, ale ve finále až tak jednoduchá není. To je způsobené především tím, že i pro pokročilejší hráče jsou pravidla hůře interpretovatelná. Díky tomu hra sama sebe vymezuje z kategorie rychlých karetních her. Samotné funkční nedostatky – že použití surovin není logické, ty jsou spíše jen zástupné ikony pro výrobní proces – jsou pouze kosmetické vady. Boží zboží je jednodušší karetní euro-hra, kterou si po zasvěcení užijete, ale zároveň se bez ní klidně obejdete.

Koupit hru Boží zboží

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK

58%