Dawn of man

Dawn of man - recenze
Dawn of man - recenze
12:00, 17.04.2019

1. března spatřila světlo Steamu indie hra, ve které se stanete protektorem pravěké vesnice a jejích obyvatel. Od doby kamenné je musíte provádět skrze nástrahy, které na vás číhají ze strany prostředí, agresivních zvířat či rivalských kmenů. Shánět potravu, ať sběrem či lovem, bude na každodenním pořádku, stejně jako údržba a rozšiřování vaší osady, následně můžete i pěstovat obilí či zeleninu sami. Během následujících 10 tisíc let se tedy budete snažit přežít, rozvíjet a růst.

Hra obsahuje několik módů, které odemykáte postupně, na začátku máte dostupné pouze dva - klasickou hru, kdy vedete svůj kmen, a jednu výzvu, ve které vedete skupinku mamutů do Země zaslíbené. Další módy odemykáte pomocí takzvaných milníků, které získáváte za dosažení jisté úrovně postupu ve hře (například ulovení prvního bizona). Další obsah se navíc dá díky zabudovanému Workshopu získat přímo v rámci Steam komunitě, kde se mimo třeba českého překladu nachází zajímavé i zábavné scénáře, které můžete zdarma stáhnout a vyzkoušet. Doplněné o Steam achievementy je to navíc skvělá hra i pro nás, co je lovíme. Vývojáři se věnují pravidelným updatům a fixům, řekl bych, že i naslouchají komunitě, ale v této oblasti bývám angažovaný jen zřídka, hlavně u Dawn of man, kde podle mě není moc co opravovat.

Klik pro zvětšení (Dawn of man - recenze)

Doba kamenná

Základní hru začínáte s malou skupinkou lidí v době kamenné. Máte chýši, sklad a jinak nic moc, všechno musíte nasbírat a vyrobit. Začínat musíte opravdu od píky, takže sbírat klacíky, ani nemyslete na to, že si během prvního roku uděláte farmu, pevnost a další vymoženosti. Potrvá pěkně dlouho, než budete pořádat lovecké výpravy někam dál od základny. Každá vaše postava má několik základních potřeb, na které musíte dohlížet - samozřejmostí jsou hlad, žízeň a únava. Všechny tři, pokud jsou dlouho na minimální úrovni, vás mohou zabít. Dalším života udávajícím faktorem je teplota. Zatím jsem se nesetkal s přehříváním svých obyvatel, ale na podchlazení už dokonce jeden stařík doplatil cenou nejvyšší. Stamina znamená pouze výdrž při běhu a častým běháním se postava samozřejmě mnohem rychleji unavuje, takže moc nedoporučuji běhat za každou ptákovinou, protože se může stát, že se unavený človíček v půlce rozdělaného úkolu sebere a odkráčí spát. No a nakonec zde existuje takzvaná morálka, kterou doplňujete spirituální činností. Důležitost udržování všech statistik na co nejvyšší hranici je zcela jasná - postavy, kterým se něčeho nedostává, pracují o poznání pomaleji než jejich dobře zajištěné protějšky. Mějte na paměti, že spokojený pračlověk je výkonný pračlověk, a nezanedbávejte žádnou stránku jejich prosperity.

Na výběr máte ze dvou obtížnosti - normal a hardcore, hra sama o sobě se podstatně neliší, hardcore verze jen nelze pauzovat a zvířata jsou agresivnější, máte jen jednu uloženou pozici a bandité vás mohou technologicky předběhnout a vyhladit jedním nájezdem.

V době kamenné, tedy na samotném začátku, se s hrou jen tak oťukáváte, zjišťujete, co kdo umí, co dokážou děti, k čemu jsou jaké nástroje a podobně. Ve hře získáváte body znalostí za jisté činnosti jako je sběr a lov, a za určitý počet bodů můžete odemykat další technologie, jako domestikace zvěře či pěstování hrášku.

Líbí se mi, že ať se vydáte spíše cestou lovců nebo pěstitelů, získáváte vědomostní body z obou disciplín. Přeci jenom lov je náročnější na lidské zdroje (nikdy nevíte, které zvíře se bude bránit, opatrně na alfa samce), ale jinak kůže na teplejší oblečení nezískáte. Zvířata se od jisté doby, kdy je vaše území dostatečně zastrašující, vaší vesnici vyhýbají, takže budete muset vysílat party lovců od divočiny. Zde si dovolím doporučení co do počtu, který by měl činit minimálně 4 dobře vybavené dospělé lidi, protože staříci tolik neuběhnou a budou se vláčet někde vzadu, a děti lovit nemohou. Žádné zvíře totiž nezabijete jednou ranou, takže každá ruka dobrá.

Na lov se vždy vydávejte s více lidmi a dobře se o ně starejte, správný micromanagement vám ušetří spoustu času a vašim postavám práci
Lovci mamutů

Když si osvojíte základy a vaše osada se pomalu promění ve vesničku, je nezbytný správný dohled nad vším, co se tam děje. Nechcete, aby měli moc práce, ale zase aby jen tak nepostávali jako tvrdé Y někde u ohníčku. Obrovsky pozitivní je, že se nemusíte o každého človíčka starat zvlášť, tedy že máte-li zadanou nějakou činnost, kdo se první namane, ten ji taky provede. Stejně tak, když má někdo hlad nebo žízeň, jde se najíst a respektive napít. Jistým činnostem můžete nastavit zvýšenou prioritu, což se hodí zejména u sezónních záležitostí, jako je sklizeň zeleniny, nebo když rozestavíte několik budov, ale chcete, aby se jedna z nich dokončila dříve, kdyby vám náhodou nestačily materiály na všechny.

Střídání čtyř ročních období s sebou nese nejen krásnou vizuální stránku hry, ale také jistou rutinu v činnostech, které budou vaši pralidé provázet. Ze začátku budete rádi, když zimu přežijete, posléze se na ni budete těšit, protože konečně uděláte potřebnou práci, která celý rok stála, protože jste byli na poli nebo lovit. V zimě sněží, na podzim prší, někdy vás v létě stihne bouřka, ale vždycky je to moc pěkně zpracované. Celková grafická stránka hry nenechává nic představivosti, všechno od vegetace, přes vodu a lidi, až po zvěř, je to pastva pro oči. Samozřejmě, že sem tam něco projde texturou, ale spíš se jedná o mamutí kly nebo jelení parohy, nikdy se mi nestalo, že by zmizelo celé zvíře nebo člověk. Výborně animované jsou rostliny, které s měnícími se ročními obdobími jen tak "nepřepnou" z barvy do barvy, ale změní se hezky postupně. Chování vašich zvířat nemůžete ovlivnit a nelze je nijak ovládat, i když je máte domestikovaná, přes rok si chodí po svém a nic od vás nepotřebují, v zimě jsou schovaná ve stájích. V přírodě jsou predátoři, kteří napadají svou kořist a na ní se krmí, jako vlci a lvi. Tady už záleží, jaká kritéria nastavíte slovu "realita", každopádně Dawn of Man tím, jak funguje, mně osobně přijde reálné někdy až moc.

(Poznámka k obrázkům: přestože jsou ze 4 po sobě jdoucích ročních období, jedná se o zhruba 10 hodin herního času, nikoli rozpětí jednoho herního roku :))

První hra a normální obtížnost není úplně boj o přežití, protože každé roční období trvá stejnou dobu, takže máte dost času připravit se na zimu, ale hned ve scénáři dalším už nesmíte otálet ani minutu, protože jste na dalekém severu, kde sluníčko v létě vykoukne maximálně tak pozdravit. Pocity u hry mám v drtivé většině klidné, protože se nemusím starat o všechno, nikdo mě nikam nežene a všechno plynule jede vlastním tempem. Věřím, že to bylo cílem vývojářů, ne vzteklý a frustrující zápas o každý kousek chlebíčku a trhání si vlasů, když vám pojde polovina obyvatel, ale radostná zkušenost z toho, jak vám pod rukama bují život a vyrůstají dětičky. To je asi největší plus Dawn of Man. Ta radost, kterou mi dokázala hra přinést. Sledovat postupný rozvoj své vesnice, navíc v doprovodu úžasné hudby, se konkrétně v naší domácnosti setkalo s velkým nadšením.

Pralidi bez mozku

Jsou ale věci, a to zejména z hlediska inteligence, které mě nenechávají klidným a tuto hru okrádají o perfektní hodnocení. Jedná se hlavně o pracovní záležitosti na loveckém poli, kdy třeba někoho pošlu pro kůže z mrtvého zvířete, on tam dojde, vezme jednu a jde zpátky, přitom má další dvě místa v inventáři volná. Nebo nechá stát sáně naložené masem uprostřed vesnice bez dozoru a maso na nich shnije, protože ho nikdo nedal na sušák. A jak je maso na saních (nebo později na vozíku), nejde s tím nic dělat, protože když někoho pošlu pro ty saně, přijde k nim a chvilku stojí jak trouba, a pak si odejde po svém. Dalším příkladem může být stavba palisády, kdy člověk nabere 6 klád do vozíku, přijede k tomu a začne stavět, když tam ale pošlu druhého, ten si vezme dalších 6 klád do vozíku a jede tam, místo aby využil těch zbylých 5 klád, které tam dovezl ten jouda před ním, který se mezitím odešel napít k jezeru a už se nevrátil. Nebo vyhodí náklad v domku, ale ne vevnitř, nýbrž těsně před, a to ještě tak, abych si vůbec nevšiml, že to tam je a nešlo to ani označit, aby to šel někdo jiný uklidit. To jsou velmi specifické příklady, které ale jen málo narušují zážitek z jinak opravdu povedené hry.

Závěrem

Dobou železnou hra končí. Dál se nedostanete, do vesmíru nevzlétnete. Jak moc se vaše vesnice rozroste, než pokročíte do další doby, je čistě na vás. Nemá smysl za každou cenu tryskem valit za co největším pokrokem a domestikovat 50 krav, když nemáte ani na to, abyste postavili stáje, a přes zimu vám 90% dobytka a půlka obyvatel zemře na nemoci. Ve shrnutí je to úžasná hra, která mě naplňuje klidem a radostí, kdykoliv vidím záblesk úspěchu na svém pravěkém poli. První ulovený bizon, první ochočený pes, malé políčko, slaměné domečky... Graficky překrásně zpracované, postavy i vegetace, realisticky měnící se počasí a prostředí, které ovlivňuje chování vašich lidí. Žádné bugy, crashe či pády jsem nezažil a přestože hra není akční sama o sobě, je výzvou udržet svou usedlost růst a nepředběhnout dobu. Všeho, co jsem od této hry očekával, se mi dostalo, a mnohem víc.

Ceny hry Dawn of Man srovnáte na Zboží.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Madruga Works.

91%