recenze
Beat Saber

Beat Saber - recenze
Beat Saber - recenze
12:00, 30.04.2019

Moja strastiplná cesta k recenzovaniu v súčasnosti vôbec najúspešnejšej VR hry všetkých čias plne nabrala obrysy paradoxu a jemnej bizarnosti. Určite vám celkový úspech projektu Beat Saber minimálne brnkol po nose, keďže sa jedná o tuzemskú slovensko-českú spoluprácu a zároveň samozrejme ide o hudobnú arkádu, ktorá sa zo dňa na deň stala populárnejšou než ktokoľvek z jej autorov vôbec očakával. Viac ako milión stiahnutí mi sám tvorca Ján "Split" Ilavský nedávno osobne spodobnil širokým úsmevom a vetou; toto sme skutočne vôbec nečakali. Táto veta zaznela len krátko po prebratí ocenenia v kategórii prekvapenie roku, ktorého sme ako web boli súčasťou v rámci Ceny Hráčů 2018. No a ak stále čakáte na ten paradox a bizarnosť spomenutý vyššie, tak rozhodne neodchádzajte.

Číra energia valiaca sa celým vaším telom.

Klik pro zvětšení (Beat Saber - recenze)

Autorom som krátko po vydaní PlayStation VR portu ich, už vtedy úspešnej, hry Beat Saber písal niekoľko naliehavých mailov s chuťou hodiť odborné očko na samotný výtvor. Nikto mi však neodpisoval a týždne sa menili v mesiace. Onen paradox, ako sa slovenský občan pracujúci pre český web snaží s neúspechom dožiadať známej videohry od československej spoločnosti, je teda už aj vám určite jasný a poďme konečne na samotný produkt (ten som mimochodom doslova vyprosil od Jána počas spomenutého gala večera v pražskom divadle Royal). Beat Saber je z môjho pohľadu tou najjednoduchšou odpoveďou na neustály hlad po hudobných a rytmických hrách. Dávno zabudnuté série s plastovými replikami hudobných nástrojov totižto už neznamenajú nič iné, než akýsi nešťastný plastový kolorit minulosti, ktorý bude naša Zem tráviť tisícky rokov ako zle upečené bravčové koleno. Ak si teda odmyslím samotný obsah, tak Beat Saber je rozhodne stelesnením novátorskej jednoduchosti na báze dnes čoraz populárnej virtuálnej reality.

Neznášam Star Wars, ale cez to všetko Beat Saber milujem.

Klik pro zvětšení (Beat Saber - recenze)

Ak ma čo i len trošku poznáte (veď na čo tu máme sociálne siete), tak už dávno tušíte moju averziu voči všetkému so značkou Star Wars. Aj cez tento vesmírny "geek blok" som jednoducho skúsil prekonať nechuť zobrať do rúk pár svetelných mečov a vrhol sa s vervou do rezania virtuálnych kociek. Každá jedna kocka je tu chirurgicky prepojená s nejakým zásadným rytmickým taktom v šestnástke unikátnych elektronických skladieb. Vaše ruky, teda ľavý a pravý meč, majú za úlohu triafať ich postupné príchody vo vopred určenom smere a poradí. Je to jednoduché viac než si myslíte a tak jedinou prekážkou je náročnosť v zmysle počtu kociek a rýchlosti. Navyše, aby to bolo zase aj o nejakom trénovaní nášho lenivého tela, tak sem tam sa vám proti čelu rozbehne kus steny, ktorému je nutné sa vyhnúť do toho alebo onoho smeru. Vo výsledku teda poskakujete po obývacej izbe ako opica mávajúca rukami ako zmyslu zbavená. Pozor na škodoradostných kamarátov a členov rodiny, ktorí by vás chceli natočiť a hodiť do éteru.

Autori už teraz plánujú podporovať svoju hru aj celý rok 2019 a priniesť celkovo 30 nových a unikátnych skladieb cez DLC.

Klik pro zvětšení (Beat Saber - recenze)

Základný režim príbehu vás postupne prevedie všetkými skladbami a garantujem vám, že nenájdete čo i len jednu, pri ktorej by ste nepociťovali úžasnú eufóriu z toho, ako krásne vám to ide. Je úplne jedno či netrafíte pár kociek z tej správnej strany, rytmus to nijako nenaruší a v konečnom dôsledku vás to len motivuje isť do celej pesničky znova a dosiahnuť ešte lepšie skóre. Všetko sa tu totižto dôkladne zaznamenáva a prepočítava na slastne spálené kalórie. Kto by chcel k hraniu Beat Saber pristupovať viac relaxačne, je možné si zvoliť nižšiu obtiažnosť a užívať si samotný soundtrack aj bez počítania chýb. Tak či onak sa zase len budete baviť a možno konečne zhodíte aj nejaké to kilo navyše. Verzia pre PlayStation VR je pochopiteľne odkázaná na Move ovládače, bez ktorých projekt nerozbehnete. Vývojári si ale evidentne dali na celom porte poriadne záležať, keďže po technickej stránke funguje všetko tak, ako má a osobne som nezaznamenal jediný technický nedostatok.

Autorom základnej hudby je Jaroslav Beck, ktorého meno je podpísané pod niekoľko celosvetovo úspešných projektov.

Vraví sa, že niekedy je lepšie nechať hovoriť za seba samotný produkt, čo je asi dosť kontraproduktívne pre nás novinárov, každopádne s týmto tvrdením sa v prípade značky Beat Saber nedá než plne súhlasiť. Ak som pred pár rokmi označil siedmu časť série Resident Evil za vôbec najlepšiu a najkvalitnejšiu VR projekciu, tak Beat Saber sa jej kvalitám minimálne vyrovná a to píšem logicky s uvedomením si odlišných zážitkov, ktoré tieto dva neporovnateľné svety prezentujú. Beat Saber je aj preto jasným skvostom svojej doby a ide o značku hodnú obdivu a uznania.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Beat Games

Klik pro zvětšení (Beat Saber - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)

☆ TOP ☆
100%
CZECHGAMER
Radosť, eufória, pot a šťastie...

CGwillWin