Vďaka pravidelne organizovanej preview tour, pod vlajkou spoločnosti SONY PlayStation, sme sa opäť mohli predčasne ponoriť do kvalít prichádzajúcej AAA exkluzivity na konzolu PS4 a ako už z názvu každý pochopil, tentokrát neďaleko Prahy nastala skutočná apokalypsa. Ako a kde celá akcia prebiehala a čo všetko bolo možné na mieste zažiť, o tom sa už čoskoro dozviete z našej video reportáže, kde sme si mimochodom na desať minút zobrali pred kameru jedného z hlavných dizajnérov projektu Days Gone, a to Emmanuela Rotha. Nasledujúci text sa však chce a aj bude priamo točiť okolo vyše dvoch hodín hrania aktuálnej verzie tejto akčnej adventúrky lomeno survival hororu, ktorý som mal tú česť ochutnať krátko pred obdržaním takzvaného finálneho gold statusu.
Musím sa priznať, že akokoľvek som túto, mimochodom úplne novú, IP ostro sledoval ešte od jej ohlásenia na E3 2016, dodnes som nemal jasnú predstavu, čo vlastne koncept otvorenej mapy uprostred nemilosrdnej epidémie v americkom štáte Oregon s priamym ohrozením v zmysle života a smrti vlastne chce prezentovať. Má to byť akási reálna parafráza na japonský Dead Rising? Alebo sa pôvodní autori slávnej série Syphon Filter rozhodli zobrať z každého rožka troška a poskladať ideálnu predstavu pre fanúšika poctivej TPS akcie? Na tieto zásadné otázky, ktoré sa viacmenej len odrážali v mojej hlave ako DVD logo na retro televízii, som teda konečne dostal odpoveď, aj vďaka už spomenutej preview tour, a dovoľte mi vám teraz predniesť čerstvé dojmy z obsahu Days Gone.
Krátko k príbehu, ktorý si pochopiteľne oveľa viac rozoberieme už o pár týždňov v komplexnej recenzii. Už spomenutá a takpovediac trošku nepodarená karanténa v oblasti amerického štátu Oregon (autori sa tu síce nesnažili o nejakú presnú kartografiu mapy, kde priamo reálne sídlia, avšak terén ako aj environmentálna časť sú zrkadlom vecí, aké denne vidia z okna svojej kancelárie) rozdelí hlavného hrdinu menom Deacon St. John od jeho vyvolenej a ako keby nestačil už samotný fakt, že musí čeliť hrozbe nakazenia, navyše veci naberú až nebezpečne rýchly spád. Days Gone je hrou v otvorenom svete, kde už dávno neplatia zákony tak, ako ich poznáme dnes a kde sa chuť prežitia rovná zlatom bez lesku a úsmevov. V tomto smere sa aj moje hranie v zásade zhodovalo s tradičným pojatím akejkoľvek inej survival "zombie" značky z minulosti, avšak je tu jedno veľké a po benzíne zapáchajúce ale.
Áno, môžeme sa tu teraz pokojne začať rozprávať o využití stokrát zažitých nápadov, aké SIE Bend Studio jednoducho vyňalo od konkurencie a ohlo si ich do svojej predstavy. Nebolo by to síce ďaleko od pravdy, avšak všetky tie notoricky známe nápady z hier ako The Last of Us, Dead Rising a iných tu idú len v závese za rozbehnutou terénnou motorkou. Zoči voči spomenutej vírusovej nákaze, ktorá z bežných milujúcich spoluobčanov spraví behom pár hodín vraždiace beštie, tak musí Deacon využívať množstvo takzvaných záchranných bŕzd a jednou z nich je aj jazda na motorke. Tak ako on sám, v zmysle nejakého RPG vývoja s dopadom na zbieranie EXP bodov (misie, postup v zabíjaní, predaj trofejí, reputácia atď), tak aj jeho mašina potrebuje hýčkanie a opateru. Ak sa k nej budete správať dobre, dokáže vás dostať z dosahu hordy (vôbec najnebezpečnejšia forma "Freakers", teda nakazených, skrývajúca sa cez deň v tmavých miestach), ako aj svižne preniesť medzi hlavnými a bočnými misiami.
Na každom kroku graficky ohromujúceho Days Gone je cítiť snahu autorov o vyvolanie špecifického druhu atmosféry. Nech už to je dôraz kladený na jazdný model motorky, ktorá pochopiteľne nejazdí na vodu a je nutné do nej neustále dolievať palivo (priama linka na prehľadávanie benzínových staníc a jasný stret s nepriateľmi rôzneho druhu), alebo nešetrnú jazdu plnú nebezpečných kúskov. Čím viac sa budete o motor pod vaším zadkom starať, o to viac vylepšení si budete môcť v budúcnosti dovoliť a neutrácať tak financie len na opravy a odťahový servis. Úplne ma dostala nápoveda počas nahrávacej obrazovky, kde autori priamo radia pri zjazde z kopca nedržať plyn a šetriť tak palivo. To, že táto hra vyzerá jednoducho ako čistokrvná exkluzivita, som vám už v tomto článku viackrát povedal a cez to všetko sa nájde pár vecí, ktoré bude nutné do vydania vyriešiť. Našťastie sa to však netýka snímkovania ani ostrosti textúr, ale ide len o klasické chyby v zmysle zasekávania predmetov v pohybe, čo sa všetko dá pokryť Day One balíčkom opráv.
Pôvodná idea, už počas prvotného prezentovania Days Gone, počítala s dvoma jasnými rovinami. Tá jedna spočívala v snahe uniknúť pred valiacou sa masou šialených "Freakers" a naopak tá druhá s postupnou likvidáciou pekne v tichosti. Nielen nakazení totižto budú usilovať o váš život, keďže drsné zákony apokalypsy pomútia hlavy aj zdanlivo zdravým ľuďom. Vznikajú tu preto frakcie zločincov s vlastnými mestečkami, ktorí sa vydávajú na cestu ohrozovania zvyšku populácie. Voči tomu stojíte vy sám a cesta plazenia sa poza chrbát je tak logickým vyústením celej hrateľnosti. V tomto smere som s výsledkom u Days Gone maximálne spokojný. Všetky zbrane, ktoré som mal šancu vyskúšať, sa dajú reálne pokryť akýmsi stealth príslušenstvom a to aj bez vytrhnutia z reality. Vyrábanie šípov je napojené na schopnosť vyťahovať už vystrelené šípy z padlých obetí. Použitie palivového filtra ako dočasný tlmič na tichú elimináciu protivníka a tak ďalej a tak podobne. Vo výsledku som si teda počas hrania uznanlivo kýval hlavou v rytme perfektného soundtracku a nemenej kvalitného anglického dabingu. Mimochodom hlavnému hrdinovi prepožičal hlas Sam Witwer alias Doomsday zo Smallville.
O Days Gone by sa toho dalo napísať ešte kvantum. O premenlivom počasí ako aj o striedaní dňa s nocou. O zvyšovaní reputácie na základe vykonávania dobrých skutkov. O lokalizácii do českého jazyka formou tituliek a tak ďalej a tak podobne. Pre vás je ale momentálne dôležité vedieť, že projekt samotný sa vo svojom súčasnom a takmer dokončenom stave nemusí vôbec hanbiť vojsť na scénu ako trojáčková exkluzivita pre PlayStation 4, keďže to, čo som mal možnosť zažiť na vlastné oči a ruky, spĺňa všetky atribúty vysokého štandardu, na aký sme u danej platformy zvyknutí. Jedinou a pre mňa asi najväčšou chybou, za ktorú však nechcem nikoho priamo odsudzovať a chápem jej prítomnosť, je častý výskyt black screen. Dobre vieme, ako sa môže znížiť atmosféra po násilnom useknutí nejakej akčnej sekvencie a sledovaní čiernej nahrávacej obrazovky. Cez toto sa ale dá prejsť a zvyknúť si. Nemôžem sa tak vo finále dočkať plnej verzie a vám odporúčam už teraz predobjednávať.
Za poskytnutí hry na preview děkujeme společnosti Sony Czech.
Recenzovaná verze: PS4 Pro