Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn - recenze
Far Cry: New Dawn - recenze
10:16, 15.02.2019

Ubisoft chrlí na videoherní trh jeden titul za druhým a dnes vám tak můžeme přinést další recenzi na hru z této stáje, tentokráte nový přírůstek do oblíbené série Far Cry. Novinka s podtitulem New Dawn je po vzoru dnes již staršího Primal sequelem k předcházejícímu „většímu“ dílu, tudíž se nejedná o klasické plnohodnotné pokračování a je tak k dispozici i za nižší cenu, než je v dnešní době běžné u horkých novinek. Přináší však další díl dostatek inovací a kvality na to, aby vás přesvědčil ke koupi? Na to se pokusím odpovědět na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Far Cry: New Dawn - recenze)

Opět v Montaně

Tentokráte se tedy opět přeneseme do Hope County v americkém státě Montana, i když o sedmnáct let později po událostech z pátého dílu Far Cry. Mapa, na které se vše odehrává, je pouze částí původního světa, takže nejde o tak rozlehlé území jako posledně. Co se příběhu týče, nejedná se klasicky o žádný trhák, ovšem na to jsme si již tak nějak zvykli. Na druhou stranu vychází, stejně jako celé zasazení, z nemilé situace, kterým byl výbuch jaderné bomby na konci „pětky“ a svět se tak pomalu vrací do normálu. Nečekejte však žádnou depresivní a temnou atmosféru, na jakou jsme zvyklí z klasických postapokalyptických titulů. Svět New Dawn totiž září neonovými barvami, přičemž na růžovou narazíte v mnoha odstínech prakticky na každém kroku, na svých toulkách permanentně narážíte jak na bohatou faunu či spoustu obyvatel, kteří se buď jen tak bezcílně poflakují po mapě nebo pro vás sem tam ukrývají i nějaký ten úkol. Zkrátka, připravte se na to, že z atmosféry zde nastolené rozhodně do depresí neupadnete.

Něžné kočičky?

Jak tomu již v sérii bývá, vždy je ve hře nějaký ten úhlavní grázl, čím pomatenější, tím lepší. Nejinak je tomu i nyní, i když, jsou vlastně dva. Tedy, abychom byli korektní, tak dvě. Ano, šílené sestry Lou a Mickey stojí skutečně za to. Již od prvního střetu s nimi se patrně nebudete cítit zcela v pohodě, když na ně na cestách narazíte v přímé konfrontaci. Svoji roli v tomto hraje patrně i fakt, že jsou slečny skutečně pořádně brutální a lidské životy pro ně neznamenají zhola nic. Vaším cílem tak ve finále bude tyto dvě krasavice zastavit v jejich konání a nastolit v Hope County opět klid. Během hlavní linie se také setkáte s mnoha známými z Far Cry 5 z obou stran barikády, takže se fanoušci série budou moci cítit „jako doma“. Kromě těchto hlavních postav narazíte samozřejmě i na nekonečné zástupy zbojníků, kterým šéfují právě povedené sestřičky a na kterých pořádně vyzkoušíte váš nově nabytý zbraňový arzenál.

Rychlovka

Samotná příběhová linka je relativně přímočará a nutno říci, že není nikterak dlouhá. Dočkáte se totiž pouhých 22 misí, které jste schopni dokončit bez cizí pomoci za zhruba 15 hodin. Far Cry New Dawn však lze, stejně jako minulý díl, procházet i v kooperaci s kamarádem, díky čemuž se na konec můžete podívat i o pár hodin dříve, což byl částečně i můj případ a tak se moje herní doba pohybovala někde kolem 12 hodin. Ono také bude dost záviset na každém hráči, jak se popasuje patrně z největší inovací, kterou nové dítko do série přináší. Tím je již delší dobu propíraný „RPG“ systém, který měl být poprvé ve Far Cry představen. Inu, dobrá, řekněme tedy, že lehčí implementace několika RPG prvků, to asi vystihuje zapracování lépe. A čím, že se tedy New Dawn odlišuje od svých předchůdců?

Tak jak je to s tím RPG?

Asi nejmarkantnějším rozdílem je skutečnost, že si po dobu celé hry budujete základnu, staráte se o ni, zvelebujete ji a samozřejmě ji notně vylepšujete, a to jak jako celek, tak i jednotlivé části, díky kterým si budete moci vylepšovat vaše vybavení, zbraně či parťáky. Ano, slyšíte správně, vylepšovat. To je pravděpodobně ta největší změna, kterou zaregistrujete při samotném hraní. Jak zbraně, tak i vozidla či nepřátelé jsou nyní kategorizováni do čtyř skupin. S tímto faktem tak souvisí relativně odlišný přístup k samotnému hraní, který je nutno protentokrát zvolit. Vše se točí kolem lihu, který je natolik klíčovou surovinou, že bez jeho dostatečného množství si nevylepšíte zhola nic. Získat líh není však jen tak nějaká pohodová záležitost, i když, jak se to vezme. Ve větším množství se totiž nachází pouze na dobře známých stanovištích, které nyní fungují trošku jinak, než jsme byli zvyklí. Oproti pouhému dobytí a obsazení máte totiž ještě možnost vrhnout se do opakovaného dobývání a odnést si tak mnohem více lihu než za pouhé obsazení. To opět samozřejmě souvisí se zmíněnými úrovněmi, takže se při opakovaných střetech musíte připravit na silnější protivníky. Inu, a v tom je právě ten kámen úrazu. Ono totiž samotné rozvrstvení jednotlivých úrovní skutečně má dopad na to, jak jste proti lepším vojákům bezzubí se základními zbraněmi. Samosebou, AI parťák dokáže v lecčems pomoci, nicméně když vy s vaším doposud nejlepším kulometem vyrazíte pro líh a nepřátele pouze škrábnete, přičemž pár dobře mířených ran z druhé strany odešle vaši maličkost do věčných lovišť, nemusí to na vás působit zrovna dvakrát pozitivně. Každá mince má však dvě strany, takže zvolíte-li, podobně jako já, strategii co nejrychlejšího vylepšení zbraní, zbytek hry se vám již bude zdát až příliš snadný. Tato nevyváženost se pak prolíná celou hrou a všechny „RPG“ prvky jdou v podstatě stranou. K dispozici jsou samozřejmě také možnosti úprav vzhledu vašeho hrdiny, což oceníte pravděpodobně jen při kooperativním hraní, jelikož jindy svoji postavu prakticky nemáte šanci vidět. Vrací se i klasické talentové body, které používáte pro zisk rozličných specializaci, které vám usnadní vaše počínání a nebylo by to Far Cry, aby nechyběla trocha té mystiky. Ke klasickým schopnostem se tak po čase přidají i speciální, díky kterým se dopracujete například k nadlidské síle či neviditelnosti.

Když to dál nejde...

Samozřejmě během hry, jak postupujete příběhem, lze narazit na jistý strop, kdy vás hra zkrátka donutí začít vrhnout se do shánění surovin, jelikož se prostě se stávajícím vybavením nehnete dál. Další z možností je využít lidského spoluhráče, se kterým je tato „nucená“ grindovací část mnohem příjemnější a musím říct, že i o mnoho zábavnější, jelikož zde může sehrát zcela markantní roli i taktika při synchronizovaných útocích. Jak však již bylo zmíněno, díky sehranosti se herní doba dá snadno srazit i o pár hodin. Nebojte se však, že by samotným příběhem hra končila. Jak jste zvyklí z ostatních her od Ubisoftu, ani Far Cry New Dawn není pouze o něm, ale čeká na vás i řada vedlejších aktivit. Kromě klasických vedlejších misí, při kterých osvobozujete další spolubojovníky, které si později lze přizvat k ruce, se můžete zabavit i u náhodných událostí, mezi které patří například shozené zásoby, ke kterým se musíte dostat dříve než zbojníci, osvobozování zajatců z konvojů či zabavování cisteren s lihem, které se čas od času proženou po silnici kolem vaší pozice. K dispozici je i variace na skrýše z minulého dílu. Nyní se jedná o hledání pokladů a musím říci, že mě tyto aktivity bavily asi nejvíce, jelikož každý takový úkol se vyznačuje specifickým způsobem řešení nějaké logické hádanky.

Vzhůru do světa

Asi nejzajímavější boční aktivitou jsou expedice. Jedná se v podstatě o kratší mise, ve kterých jde vždy o to stejné. Jste vysazeni v určité lokaci mimo Hope County, takže navštívíte například Arizonu, zábavní park či věznici Alcatraz, ve kterých máte pouze jediný úkol. Tím není ni jiného než zmocnit se balíčku, který musíte nejdříve najít, utéci s ním na místo vyzvednutí, tam jej ubránit a poté odletět helikoptérou z dosahu nepřátel. Zni to jednoduše a jak jinak, jednotlivé expedice si můžete zopakovat se silnějšími protivníky a s jinak ukrytými balíčky. Co se expedic týče, jde o solidní zdroj příjmu surovin, takže rozhodně doporučuji tuto novinku přinejmenším vyzkoušet a případně se do nich vrhnout opět v kooperaci.

Klasika ve stejném kabátku

Audiovizuálně se nejedná o žádný skok ani o krok zpět. New Dawn vychází z Far Cry 5 a díky tomu si s sebou nese v podstatě stejné grafické zpracování, které rozhodně nebylo ostudou ani před rokem. V souvislosti se zpracováním stojí za zmínku i pocit ze střelby, který je, jak je pro sérii typické, velmi dobrý. Všechny souboje probíhají ve zběsilém tempu, a i když se v některých vypjatých momentech můžete lehce ztrácet (například po použití kouřových granátů), je to zkrátka zábava. Ano, je tu pár věcí, které mi kromě tohoto chaosu osobně vadily. Jednou z nich je bezesporu označování nepřátel, kdy dokážete vidět jejich obrys, a to jak v případě, že jsou v pozici, kdy je dokážete zasáhnout, ale i za objekty, které blokují palebnou linii a z větší dálky jsou tak protivníci nezasáhnutelní, což však netušíte. Také mi přinejmenším podivné připadaly momenty, kdy jsem použil parťáka – odstřelovače – pro odvedení pozornosti z mé maličkosti, což se však dělo tak dokonale, že kolem mě probíhali nepřátelé ve vzdálenosti jednoho metru a neomylně mířili na toho, kdo po nich střílí. Pak už nezbývalo nic jiného, než je pohodlně kosit do zad. Podobných problémů však není mnoho, takže z technického hlediska se jedná o povedenou záležitost, kdy se protivníci po většinu času kryjí a je tak nutno vyčíhat ten správný moment pro usazení headshotu na hlavu.

Pauza by prospěla

K Far Cry New Dawn by bylo nutno v ideálním případě přistupovat jako k dodatečnému obsahu pro díl s číslovkou pět. Tak nějak mám problém ztotožnit se se skutečností, že nám tu Ubisoft naservíroval zcela novou hru, byť jen jako odbočku. Ano, jak jsem již zmínil, rozhodně kvituji rozhodnutí nenasadit cenovku bůhvíjak vysoko, nicméně se stále jedná o tu stejnou hru, kromě té růžové barvy. Ono, ruku na srdce, co se dá vykutit za necelý rok? K tomu přihoďte relativně krátký a nepříliš prokreslený příběh, vcelku podobné mise, které nejsou ve většině případů ničím specifické a spíše působí jako ty, které jsme již párkrát hráli a máme tu decentní přídavek. Dostali jsme tak do rukou klasiku, na kterou jsme zvyklí, s několika inovacemi, které sice určitým způsobem fungují, nicméně si troufám tvrdit, že bychom se pohodlně bez inovativního „RPG“ systému i dokázali obejít. Zbytečně tak totiž hráči často ztrácí volnou ruku a jsou nuceni vrhat se do opakování aktivit, které jsou zdrojem surovin, nutných pro další postup. Celkově se však rozhodně nejedná o špatný kousek a jste-li fanoušky značky Far Cry, neuděláte chybu, když si nový díl opatříte.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Ceny hry Far Cry: New Dawn srovnáte na Zboží.cz.

70%