Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra

Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra - recenze
12:00, 03.02.2019

Tato stolní hra se českého vydání dočkala už v roce 2015, do mé sbírky však doputovala až letos, tak ji pojďme bez zbytečných skrupulí rozebrat. Svět Warhammer je rozdělený na dvě časti - fantasy a sci-fi, a Warhammer Quest patří do prve zmíněného. 1-4 hráči zaujmou každý jednu roli a vydají se pronásledovat dějovou linii odvyprávěnou během pěti úkolů. Herní sadu tvoří karty (postavy, nepřátelé, lokace, stavy, vybavení, místnosti), 3 černé a 3 bílé kostky, a žetony postupu, zranění, vůdce skupiny, posílení a nebezpečí. Typově tedy hra dostává svému názvu, jedná se o dobrodružnou výpravnou karetní hru na hrdiny, kde v jednotlivých kolech hráči spolupracují v cestě za společným cílem. Aby si člověk užil, nemusí být vůbec zarytým fanatikem Warhammer světa, není potřeba znát desítky stran neuvěřitelně rozsáhlého lore, sám znám jenom ságu Gotreka a Felixe, jinak mi WH nic neříká. Na výběr máte ze 4 postav, každá má pochopitelně docela jinou roli a časem zjistíte, že kombinace a načasování jednotlivých schopností budou k vašemu úspěchu klíčové.

Klik pro zvětšení (Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra - recenze)

Odporný puch

Už název prvního úkolu vám naznačí, že se nebudete procházet růžovou zahradou, kde bude čas přivonět k čerstvě rozkvetlým keřům. Fantasy svět Warhammer si rozhodně nebere servítky a počítejte s tím, že některé výrazivo vám minimálně zvedne obočí.

Jak jsem zmínil výše, hra je tahová, každé kolo sestává z několika po sobě jdoucích tazích. Jako první hrajete vy jako skupina, od vůdce po směru hodin. Příkladově si představíme hru v plném počtu hráčů a všechny situace, které v průběhu této recenze popíši, se budou vztahovat pouze pro hru v plném počtu. Při hře ve třech, dvou či dokonce sólo jsou totiž malinko upravená pravidla co do aktivací a podobně, což by vás zbytečně mátlo. Každá postava má na výběr 4 typy akce představené kartami, které může ve svém tahu využít. Můžete útočit na nepřátele, pomáhat přátelům, chodit na průzkum nebo odpočívat. Po využití každé akce nastanou dvě věci: zvolená akce se vyčerpá a nelze ji použít, dokud ji znovu nepřipravíte (efektem jiné karty nebo díky pomoci od vašeho spolubojovníka), a za každého nepřítele ve střetnutí hodíte černou kostkou, abyste zjistili, jestli jste během své akce nedostali tečku.

Ve hrách od FantasyFlightGames jsme zvyklí mít vždy při ruce internet, kde se dozvíme odpovědi na nejasnosti v pravidlech, ale Warhammer Quest je snad první hra od Blackfire, kde jsem našel několik chyb, ať se jednalo o překlepy nebo stylistické nepřesnosti.

Po hráčích se dostávají na řadu nepřátelé, po nich následuje tah lokace a úplně naposled dojde k posunu žetonu nebezpečí o jedno místo doprava na stupnici. Dojde-li žeton nebezpečí na barevně vyznačené pole, hráči hned vyhodnocují efekty popsané na kartě úkolu, ještě než začnou své další kolo. V tomto směru je hra snadná k pochopení, protože máte na výběr pouze ze 4 akcí, často není tak důležité co udělat, ale kdy to udělat. Časování vašich akcí tak, abyste z nich co nejvíce benefitovali, je, ani nemohu zdůraznit jak moc, zásadní. Musíte vědět, kdy se vyplatí odpočívat nebo naopak kdy můžete obětovat možné zranění, abyste co nejrychleji utekli z nepříjemné lokace. Taktika a peprná domluva budou na denním pořádku. A to je přesně to, co je na Warhammer Quest to nejlepší - jak živá a dynamická tato hra je. Čím jednodušší je herní mechanismus (4 akce, jednoduchý sled kola, hod max. 3 kostkami), tím intenzivněji je hra zaměřená na kooperaci vás všech. Nepřátelé se na vás hrnou ze všech stran a za každého zabitého na vás ve stínech čeká další, připraven vyrazit za pachem vaší krve a nemilosrdně vás hryzat, škrábat, mlátit, sekat a trhat. Jedno jestli je probodnete, prošpikujete, rozrazíte lebku kladivem nebo spálíte na troud, jejich řady zdánlivě nekolísají a vám tak nezbývá než najít rovnováhu mezi mlácením nekonečných řad havěti a nutným postupem v rámci každé lokace.

Čím jednodušší jsou herní mechanismy, tím intenzivněji se hra zaměřuje na kooperaci, taktiku a domluvu.

Role play

Neříkám, že si hru neužijete, pokud na sobě nemáte plnou výzbroj Železolamače, ale trocha myšlenkového nastavení určitě nikoho (kromě té krysí a pavoučí verbeže) nezabije. Není to plná zkušenost, jako zažijete třeba u D&D, ale taky tím jako u zmíněného herního formátu nestrávíte celý den. Jeden úkol máte, podle vašich znalostí pravidel a efektivity domluvy mezi lidmi, klidně za hodinku splněný, takže během dne či maximálně víkendu jste schopní celou kampaň bez problémů projít. Jak jsem napsal úplně na začátku, nemusíte být přímo fanoušky Warhammer, jen kvalitního fantasy a kooperativních her, a tuto hru si dozajista (ideálně s třemi dalšími přáteli) užijete.

Zasloužená odměna a intenzivní úkol

Po každém úkolu mají vaše postavy možnost - pokud tedy hrajete správný mód kampaně - vylepšit některé ze svých vlastností, jako je nosnost (abyste si mohli vybavit víc než jeden předmět současně) či posílit jednu ze svých karet, nebo navštívit kováře a vzít si náhodně jednu kartu vybavení. Za úspěšné splnění úkolu dostanete do zásobníku kampaně jisté bonusy navíc, ale neúspěchem hra (většinou) nekončí - jen pokračujete bez těch přesladkých odměn na konci. Po dohrání kampaně (nebo před, je to na vás, ale nejprve bych se seznámil s hrou jako takovou v jednodušších úkolech) na vás čeká ještě intenzivní úkol, ve kterém budete čelit hned třem bossům za sebou. K tomu je už potřeba ostřílené mazáky, kteří ví, co dělají, takže se ujistěte, že jste dobře sehraný tým, než se do tohoto scénáře pustíte.

Za málo peněz, brutální muzika

Tak by se dala dobrodružná karetní hra Warhammer Quest sumarizovat celkem dobře. Rozšíření k této hře žádná nevyšla, v originále se kdysi daly sehnat dvě další postavy (Witch hunter a Troll slayer), ale po těch jakoby zem slehla. Takže za vaše peníze (a ve světě deskových her je současná cena této hry pěkně nízká) dostanete kompletní hru, která má poměrně velkou znovuhratelnost - ve dvou samozřejmě o to větší, protože potrvá, než si vyzkoušíte všechny postavy, ale i při stálé partě čtyř lidí vás Warhammer Quest bude bavit i několikrát dokola, kdy díky náhodě a míchání různých karet do balíčku nepřátel, lokací, podzemí a předmětů nebudou žádné dvě hry stejné.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme ADC Blackfire Entertainment

91%
Skvělá strategická hra, která vás naučí spolupracovat i tváří v tvář největším odpornostem světa Warhammer