Jon Shafer's At the Gates

Jon Shafer's At the Gates - recenze
Jon Shafer's At the Gates - recenze
12:00, 03.05.2019

Práci Jona Shafera jste mohli ocenit třeba u Civilization V, na které pracoval jako hlavní designér. At the Gates je jeho první pořádná hra od té doby, kterou vydal jako v podstatě jednočlenná armáda pod hlavičkou studia Conifer Games. Shafer nikdy neměl daleko k velikosti a snažil se pořád posouvat laťku výš a výš. Ale nespadla mu náhodou? Hra vyšla na platformě Steam 23.1.2019 a jedná se o klasickou "zpátky ke kořenům" 4X strategii.

At the Gates je 4X strategie se vším všudy - začínáte jako malinkatý klan uprostřed rozlehlé evropské krajiny v roce 400 našeho letopočtu. Kolem sebe máte další klany, více či méně silné, a největšího soupeře pro vás představuje Římská říše. Cílem hry je vítězství na jedné ze dvou front - překonat Řím ekonomicky nebo vojensky. Jako velitel, náčelník či jak si chcete říkat (protože jste samozvaný vládce) musíte takticky rozmisťovat lidskou sílu kolem své osady, abyste co nejrychleji rostli. Každý klan, který se k vám přidá, má nějaké unikátní vlastnosti a preferovanou činnost, kterou by pro vás chtěli provádět. Klany na sebe vzájemně působí a může se stát, že dojde ke rvačce nebo krádeži surovin. Každému klanu můžete určit profesi, na kterou ho zaměříte, a vyslat jej do světa tuto činnost vykonávat. Tento aspekt hry je detailně propracovaný, stejně jako "strom výzkumu", ve kterém jednotlivé činnosti a profese získáváte. Celkový dojem u mě převažoval dobrý, tento systém je přehledný a umožní vám opravdu se soustředit na to, abyste co nejvíc vytěžili z okolí a nemuseli zkoumat věci, které nevyužijete.

Klik pro zvětšení (Jon Shafer's At the Gates - recenze)

Vašim prvním velkým nepřítelem je zima. Během tohoto období jste odkázáni na zásoby, které jste si během roku vytvořili, protože prakticky nic neroste, ale vaši obyvatelé mají hlad. Průzkumníci, které jste vyslali do okolního světa, mohou zemřít, což vás dost zbrzdí, protože sice jako "náhrada" se k vám přistěhuje další klan, ale ten musíte zase cvičit, což stojí cenné tahy. Pohyb jednotek po mapě je někdy taky prazvláštní, často mi ukazatel udával zbývající kroky, ale postava se nikam pohnout nemohla nebo nechtěla. Další kolo popošla třeba o jeden krok a zas nic.

Teď zmíním něco pozitivního, a to grafiku. At the Gates je hezky ručně malované a na pohled velmi příjemné. Prostředí a krajina se neustále mění, sem tam něco vyroste, jeden týden prší, další praží sluníčko. Za jeden herní tah-kolo uběhne půl měsíce, takže proměn uvidíte opravdu hodně, od jara do zimy.

Ale odtud už půjde všechno tak nějak s kopce. Hratelnost je ještě v pohodě, ovládání není co vytknout, co ještě vychválím, je systém nápověd, kterým se snadno dozvíte všechno, co potřebujete. Když to srovnám třeba s novou Civkou, je to sto a jedna. Plusovou věcí je také obchodní karavana, která se k vám dostane několikrát do roka, a vy můžete směňovat vámi vyprodukované věci za ty, kterých se vám nedostává. To je pozitivní v tom, že se nemusíte starat o všechno, klidně se zaměřit na produkci pár věcí "ve velkém", které pak vyměníte za to, co vám zrovna chybí nebo se nechce pracně získávat. Ale tato propracovanost, když se dá všechno se vším dohromady, se mění v přílišnou složitost pro běžného hráče, protože musíte mít přehled o každé drobnosti, a to časem přechází v monotónnost.

Pro skalní fanoušky žánru chápu, proč je to tak chytlavé, zároveň se ale nedivím, že se Jon Shafer's At the Gates neuchytilo u široké veřejnosti. Pro běžné hráče je to až moc složité a jednolité, neschopné si udržet pozornost po delší dobu. Souboje nejsou nijak odlišné od známější (a o poznání úspěšnější) Civilizace - naběhnete vedle jednotky, klik a silnější vyhrává. Boji, respektive dobývání, se můžete "vyhnout" promyšleným obléháním, jímž se snažíte protivníka vyhladovět, ale s tím je víc starostí než užitku a prakticky se nevyplatí, když jste silnější, tak se raději perte. Konflikty se dají řešit, pochopitelně, i diplomaticky, ale to už se připravíte i o ten poslední "akční" prvek, který hra nabízí. Za mě osobně je tato hra úžasně propracovaná, ale ve svém zápalu vývojáři zapomněli na to, co běžného hráče drží přikovaného k židli, a to prostě At the Gates chybí. Ale pokud máte rádi 4X strategie, které vám nic nedají zadarmo a vašim primárním cílem není akce, rádi se individuálně staráte o každou svou jednotku, budete At the Gates hodnotit mnohem pozitivněji než já.

52%
Pěkná grafika a propracovanost hry, všechno ale padá na absolutních základech toho, proč si hry užíváme