Away: Journey to the Unexpected

Away: Journey to the Unexpected - recenze
14:00, 26.02.2019

Žánrom roguelike by sme si v prípade dnešnej recenzie mohli hneď jej úvodom spraviť menšie historické okienko. Pokiaľ ste nikdy nevyhľadávali hry tohto zamerania, alebo vám samotný názov nič nehovorí, určite by vás mohlo zaujať, že jedna z prvých značiek definovaná ako roguelike sa objavila ešte v roku 1980. Toho času samozrejme v úplne inej podobe, než na čo sme dnes zvyknutí, avšak primárna pointa o trvalej smrti hlavného hrdinu a následnom automaticky generovanom prostredí po jeho znovuzrodení ostala dodnes nemenná. Nezávislým projektom Away: Journey to the Unexpected sa samotný systém roguelike samozrejme nijako neotočil, avšak jeho pridaná hodnota je v akomsi neočakávanom prepojení s jedinečnou grafickou stránkou a pár nevídanými dizajnérskymi nápadmi.

Autorom je francúzsky konceptuálny umelec Aurelien Regard.

Klik pro zvětšení (Away: Journey to the Unexpected - recenze)

Away vám už od pohľadu správne navodí pocit, že ide o značku silne inšpirovanú anime artom (už len jej profesionálne spracované intro). V tomto smere máte úplnú pravdu, keďže sám autor a šéf malého indie štúdia Aurelien Regard sa bez akejkoľvek pretvárky snažil využiť istú japonskú osobitosť a roztomilosť pri tvorbe grafického znázornenia svojho diela. Aj preto vyzerá Away skôr ako interaktívna anime rozprávka z prvej osoby, čo okamžite hru ako takú vymedzuje na okraj všetkého, čo ste v poslednej dobe mohli vidieť a hrať. V tomto profile ide reálne o neočakávanú cestu, prípadne výlet do fantázie, ktorá má ale svoje pevne dané mantinely. Tým prvým je samozrejme už spomenuté a v úvode časté umieranie pri snahe dostať sa v príbehu čo najďalej a následné pretvorenie istých dungeon lokácií do nových tvarov. V základe sa jedná skutočne len o minimálne zmeny dizajnu, ktoré skôr predčí vždy odlišný počet nepriateľov na mape a sem tam aj iný súboj so záverečným bosom (pre každú krajinu, kam sa dostanete, je táto paleta rozdelená do rôznych foriem).

Viac priateľov sa rovná viac sily.

Príbeh ako taký sa u kratších indie hier vždy viacmenej krčí niekde v úzadí a v prípade Away: Journey to the Unexpected tomu nebude vôbec inak. Hlavným motorom motivácie je snaha malého chlapca pochopiť zmiznutie jeho vlastných rodičov, ktoré má pravdepodobne čo to dočinenia so záhadným portálom v pivnici ich domu. Cez dieru v jaskyni sa preto musíte neustále presúvať do nových dimenzií reality, kde na vás číha hromada nebezpečenstiev, ale aj potencionálny priestor na nové priateľstvá. V tejto značke totižto nikdy nekráčate sami a vaša životnosť v boji sa často meria počtom kamarátov, ktorých si k sebe naverbujete. Tento postup skladania družiny nie je nijako komplikovaný, jedinou podmienkou je vlastniť špeciálny orb v inventári a následne absolvovať automaticky generovaný rozhovor s nejakou tou NPC postavou. Musím pred vývojármi určite zložiť klobúk za celkové nápady, ktorými ozvláštnili jednotlivých spolubojovníkov. Každý jeden je originálnym tvorom s vlastným videním sveta a logicky aj odlišnou výzbrojou.

Prevtelenie sa do NPC charakteru vám umožní pomocou ich schopností jednoduchší postup vpred.

Horšie už na tom z môjho pohľadu je samotný boj. Ten je spracovaný rýdzo akčnou formou, a tak sa väčšinu času musíte pred väčšou hordou súperov uchýliť k útekom a ich otravne nudným likvidovaním po častiach. Neexistuje tu nijaká forma obrany, ale len ústup dozadu a tak jediné, čo najlepšie platí na často silnejšie prekážky pred vami, je buď zbraň alebo granát. Väčšinu času tak krúžite okolo hrozby a snažíte sa ju trafiť tak, aby vám to nevrátila. Tento proces skôr či neskôr skĺzne do rutiny a nejde o nič extra zábavné. Po každom vašom zlyhaní, a teda smrti, sa vám na konto prirátajú EXP body, odomknú nové vylepšenia (jedná sa o energiu a pár schopností) a ide sa pekne zase od začiatku. Away: Journey to the Unexpected je jednoducho viac vizuálne nápaditým dielom, než čokoľvek hlboko premyslené, teda minimálne po stránke hrateľnosti. Celková dĺžka vám nedá viac než 4 hodinky hrania a to samozrejme záleží na tom, ako príliš sa chcete obzerať po minimalistických mapách. Moje prvotné nadšenie z projektu pramenilo práve na základe grafiky a určite aj vtipných dialógov, avšak čím viac som prenikal pod túto škrupinu, o to viac som mal z hry pocit prázdnoty. Osobne si nemyslím, že voľba roguelike žánru bola v tomto prípade tou najlepšou.

V neskoršej fáze až prehnane jednoduché.

Keď si v sumáre textu spočítate mnou uvedené klady a zápory, určite vám z toho vyplynie taká menšia remíza, a tak nechám akékoľvek prípadné rozhodnutie práve na vašom prvom dojme. Away je jedinečným indie projektom, ktorý však trpí pár zásadnými bolesťami spojenými s nedokonalým bojom a postupne aj prílišnou jednoduchosťou. Záverečný súboj napríklad neznamená voči zvyšku hry žiadnu výzvu a to nie je nič extra lichotivé.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playdius

67%
Krásna grafika, zástup originálnych nápadov, avšak nedokončený koncept súbojov