BQM - BlockQuest Maker

BQM - BlockQuest Maker - recenze
BQM - BlockQuest Maker - recenze
11:56, 13.06.2019

Po minulé roky sa cielenie hernej produkcie začalo značne trieštiť do akýchsi vysoko okrajových minižánrov, z ktorých sa rôzne spoločnosti snažili vytrieskať maximum za minimálne náklady. Vo sfére mobilných arkád sme preto dnes zavalení rôznymi nezmyselnými hlúposťami za deväťdesiatdeväť centov, ktorých kvalita nepotrebuje žiadne hĺbkové rozbory. To, čo sa však podarilo oveľa ambicióznejším projektom ako Super Mario Maker, Minecraft či Dragon Quest Builders, je istým dôkazom o relevantnosti samotného delenia zarytých herných konceptov. Dnes sa však zameriame striktne na vysoko špecifický nástroj, a teda na tvorbu akčných RPG dungeonov, ktorý rozhodne nie je pre každého bežného nadšenca.

Blok Quest Maker vychádza z mobilnej arkády Blok Quest.

Klik pro zvětšení (BQM - BlockQuest Maker - recenze)

Autorom z malého indie štúdia WonderlandKazakiri sa zachcelo splniť všetkým menší detský sen. Akúsi spomienku na tie zlaté hry z čias, kedy ste mysleli len na školské zvonenie a predstavovali si ako vaše malé nohy začnú kmitať smerom na PC krúžok, alebo prípadne rovno domov. Mňa osobne by nikdy ani len nenapadlo, že raz bude možné vytvárať si svoje vlastné herné schémy ako vystrihnuté zo slávnej série The Legend of Zelda, čo je práve premisou na originálny projekt BQM - BlockQuest Maker. Jeho cieľom je čo najjednoduchšie sprostredkovať všetky dostupné formy interaktívnej skladby hier, ktoré vaše neskúsené ruky a hlavy budú schopné spracovať a následne pretaviť do nejakého výsledku. Pokiaľ by som vám mal odpovedať už takto v úvode samotnej recenzie na otázku; či je vôbec niečo takéto reálne možné, tak v súvislosti s hrou BQM musím jasne povedať; že rozhodne!

Máme tu dve roviny, jedna pojednáva o vašej bujnej fantázii a tá druhá sa naopak spolieha na tvorbu iných.

Začnime samotným ovládaním celého rozhrania pri tvorbe, ktoré sa autorom podarilo umne prepojiť aj na dotykovú obrazovku konzole Nintendo Switch (projekt samozrejme vyšiel aj na PC a ostatné konzole). Tu sa dá rozprávať o intuitívnosti a zdanlivej jednoduchosti, ktorú však treba hojne podporiť štýlom pokusu a omylu. Akýsi tutorial vás totižto v základe nenaučí úplne všetkým postupom, respektíve možnostiam. Ak si potom budete hru užívať na cestách v handheld režime, určite počítajte s dosť horšou prehľadnosťou, keďže všetko na obrazovke je malinké. Kamera vám ponúka tri stupne náhľadu, čo možno nie je úplne ideálne, ale na druhú stranu sa tu rozprávame o klasickej pixel art grafike, ktorá nepotrebuje nejaké blízke skúmanie detailov. Poďme ale späť k samotnému obsahu, a teda hrateľnosti. Tu sa môžete spoliehať na vlastné schopnosti tvoriť, alebo v prípade ak si netrúfate, skúsiť už prednastavené úrovne, či sťahovať tie uložené v online krabici.

Na malom priestore ste schopní vybudovať obrovský a komplexný level dizajn.

Za predpokladu, že sa s vervou pustíte do povolania herného dizajnéra, počítajte s veľkým vizuálnym zrkadlením už spomenutej IP Zelda. Práve tu sa evidentne autori nechali asi najviac inšpirovať, keďže všetky položky v inventári, ktoré môžete reálne implementovať do svojej schémy, sú priamo odkazom na spomenutú značku od Nintenda. Bomby, sviece, truhlice, kľúče, steny, páky, háky, šípy, luky, reťaze, dvere, okná, voda, oheň, láva, piesok, tráva, bedne, boss, tajné chodby a tak ďalej a tak podobne. Toto všetko je len časť z obrovského vreca predmetov a častí, z ktorých si môžete poskladať svoju vlastnú videohru. Ak by som to mal nejako časovo odmerať, tak za predpokladu, že začnete tvoriť pomocou základného inventára, tak behom hodinky by ste mali mať funkčný a dúfajme aj trošku zábavný level. V jeho útrobách sa po schválení môžete naplno prechádzať a priamo ho skúsiť prejsť z bodu A do bodu B, teda finálneho súboja. Záleží, aké hádanky sa vo finále rozhodnete do svojej tvorby začleniť.

Jediným limitom tu je ľudská predstavivosť.

Faktom stále ostáva, že BQM - BlockQuest Maker vychádza z konceptu pre mobilné telefóny a taká je aj jeho manažérska stránka. Predstavte si, že ste akousi súčasťou staviteľskej komunity, ktorá potrebuje pre šírenie svojej tvorby (teda levelov) patričný kapitál. Na ten si ale musíte poctivo zarobiť a tu sa dostávame k celému jadru problému, ktorý by možno práve tento koncept nemusel vôbec obsahovať. Za poskytnutie online levelu pre celý svet môžete, ale aj nemusíte, inkasovať zlaté mince, všetko je to o vašom nastavení a rozhodnutí. Zoznam levelov je síce pestrý a dlhý, avšak väčšina chce poplatky a preto sa musíte snažiť vytvoriť čo najlepší dungeon a patrične si ho ohodnotiť. Ak vám budú iní dobre platiť, môžete si zároveň skúšať aj ich výtvory reálne zahrať. Pretože aj za hranie sa tu musí platiť, čím sme sa zase vrátili na začiatok. Aby bolo možné si naplno BQM užívať, musíte sa zmieriť s jeho nie príliš ideálnou ekonomickou stránkou, ktorá je postavená na elemente náhody a počte ľudí, ktorí vašu tvorbu ocenia.

Samotné peniaze slúžia aj na odomknutie nového obsahu do inventára a celkovo je potrebných 200 zlatých mincí na získanie všetkých položiek.

Záverečné odporúčania som si nechal jemne obalené do deky z otáznikov. Ako príliš môže byť tento druh originálnej a nie úplne štandardnej hry úspešný a kvalitný, to záleží len a len od jeho komunity, ktorá mu bude tvoriť obsah. Pokiaľ sa tá nedokáže zjednotiť a nezahrnie nadšencov hromadou obsahu s pointou, vo výsledku tak BMQ skončí na smetisku mobilných portov bez patričnej hodnoty.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Wonderland Kazkiri inc.

79%
Netradičné dielo limitované komunitou a ekonomickým aspektom