Česká ''špionážní'' hra Krycí jména v kooperativní variantě

Česká ''špionážní'' hra Krycí jména v kooperativní variantě - recenze
12:00, 27.01.2019

Krycí jména jsou oceňovaná (prestižní cena Spiel des Jahres 2016) hra českého tvůrce Vlaady Chvátila, v níž se snažíte co nejrychleji zkontaktovat tajné agenty, kteří se schovávají na herní ploše. Duet je potom kooperativní variantou této party hry, jejíž pravidla byla poupravena, aby se hra dala hrát ve dvou hráčích či týmech, kteří spolu nechtějí soupeřit. Každou partii stihnete přibližně za čtvrthodinku a hra není moc náročná na prostor. Vlastně potřebujete pouze rozložit pět krát pět kartiček se slovy, připravit žetony měřící čas a jeden diagram klíče.

Duet je kooperativní variantou párty hry Krycí jména s upravenými pravidly pro dva hráče či týmy bez potřeby soupeření.

Poté už se hráči střídají a snaží se jednoslovnou nápovědou naznačit spoluhráči ta slova, jež jsou podle jejich klíče tajnými agenty. Klíč je oboustranný a každá strana obsahuje jiné rozložení, takže z pětadvaceti karet jich devět představuje tajné agenty, které musíte odhalit Vy, a dalších devět pro Vašeho spoluhráče. Pouze tři z těchto se překrývají, tudíž k výhře potřebujete odhalit patnáct agentů. A v čem že je ten zádrhel? Ostatní kartičky se slovy tu nejsou pouze do počtu – v každém klíči je trojice nájemných vrahů, kteří ukončí Vaše snažení okamžitou porážkou – prostě, když oslovíte špatného člověka, můžete se stát terčem útoku. Nebo mohou slova být pouze nevinnými kolemjdoucími z davu. V tom případě „pouze“ ztrácíte čas a končí Váš tah.

Klik pro zvětšení (Česká ''špionážní'' hra Krycí jména v kooperativní variantě - recenze)

Jak navést spoluhráče na stopu? Důležité je zvolit právě to klíčové slovo (nápovědu), které bude odkazovat jen k těm správným tajným agentům, potažmo slovům na stole. Nápověda musí být vždy jednoslovná a rozšířena pouze o číslovku, která hádajícímu říká, na kolik slov Vaše nápověda odkazuje. Pak už je jen na Vašem kolegovi a jeho správném úsudku (či štěstí), zda pochopil zakódovanou zprávu či ne.

Pokud například potřebujete spojit a napovědět slova „mrož“ a „indián“, můžete použít nápovědu „sladkost, dva“. Pro mrože ovšem nemůžete použít nápovědu „zvíře“, přestože dalším z agentů je „jaguár“, protože by nápověda mohla odkazovat i na „hada“, který je ovšem na Vaší straně klíče černý. Je tedy nájemným vrahem, jehož oslovení by celou Vaši partii ukončilo.

V základní variantě hrajete na devět kol a můžete udělat devět chyb (zásah náhodného kolemjdoucího). Můžete si hru zjednodušit a přidat si další jedno nebo dvě kola. Pokud už však zvládáte základní variantu s přehledem, chtělo by to nějakou další výzvu. A tu přináší seznam dalších misí, které jsou na přidané mapce. Jednotlivé mise se odlišují jak různým počtem časových žetonů, tak počtem chyb, které můžete v rámci jedné partie udělat. Svůj postup si můžete zaznamenávat do mapky, jichž je připraven celý bloček, a můžete tak postupně plnit všechny mise na seznamu.

Až zvládnete "základní hru", přijde na řadu mapa misí, které Vám stanovují limity, v nichž musíte jednotlivé partie odehrát, abyste vyhráli. V balení hry je těchto mapek celý bloček, abyste mohli rozvíjet síť svých agentů nezávisle s různými spoluhráči.

Verdikt?

Krycí jména: Duet je chytře obohacená základní (stejnojmenná) hra, kterou si užijete i ve dvou hráčích. Právě v tom je její první přednost, protože je snad ještě záživnější a zábavnější než originál. Díky přidanému elementu času navíc získává partie jiný rozměr. A nemalé množství hráčů jistě osloví i to, že Duet nabízí stejný princip hry, jen tentokrát nemusíte soupeřit, ale hrát spolu. Jen je důležité si objektivně uhlídat, abyste si neradili nad rámec povolený pravidly. Ale to už je pouze na Vás a Vaší důslednosti.

Koupit hru Krycí jména: Duet

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK

90%