Feudal Alloy

Feudal Alloy - recenze
Feudal Alloy - recenze
05:40, 17.01.2019

Dvojčlenné znojemské štúdio Attu Games, ktoré sa svetu už v minulosti stihlo predstaviť priemernou plošinovkou Toby: The Secret Mine, sa po troch úpenlivých rokoch vývoja vracia na scénu a nutno podotknúť, že vo veľkom štýle. Ich najnovšie dielo je síce od pohľadu koncepčne obohranou platňou dnes už zvanou ako Metroidvania, avšak prezentácia, vrátane grafického artu a rozsiahlych RPG možností, z nej robí v súčasnej dobe niečo unikátne. Reč je samozrejme o značke Feudal Alloy, ktorou sa aj naše spravodajstvo zapodievalo od jej samotného ohlásenia. Ako teda dopadol výlet do bizarného sveta robotov, ktorých mozgové funkcie ovládajú akváriové rybky?

Chýba vám Castlevania a chcete po rokoch opäť okúsiť umne vyskladanú hrateľnosť na pozadí pôvabného grafického artu?

Klik pro zvětšení (Feudal Alloy - recenze)

Začnem opäť s jemnou nostalgiou zaschnutou v kútiku vlastného oka. Je to už skutočne dávno, čo sme sa mohli spoločne baviť u dnes už zmrazenej série o lovcoch upírov z japonskej školy, ktorí nás v 2D formáte uhranuli jednak prepracovaným konceptom, vtedy ho ešte mimochodom nikto nenazýval ako Metroidvania, a v neposlednej rade úžasným hudobným sprievodom. Preto som sa ja osobne nesmierne tešil z každého videa okolo novej českej hry a ešte viac sa triasol pri predstave, že to bude práve Feudal Alloy, čo mnou opäť po dlhej dobe skutočne herne zamáva, tak ako to dokázala svojho času spomínaná IP Castlevania. Siahol som teda, po poprosení samotných vývojárov, na kompaktne prenosnú verziu pre platformu Nintendo Switch a na pár dní sa venoval netradičnému dobrodružstvu jednej statočnej a dobre premastenej rybky.

Robot smrdí od hlavy...

Stredovek, roboti a slnečnice. Uprostred toho prebýva Attu, mladý farmár s dušou potencionálneho hrdinu, ktorý však nechce vymeniť pomoc blížnym za planú slávu. Roboti sú totižto odkázaní na jeho produkciu kvalitného oleja, bez ktorého sa ich súčiastky jednoducho nezaobídu. Nanešťastie však krutosť sveta priláka k jeho farme skupinku rabiátov, ktorým nenapadne nič spoločensky prospešnejšie, než odcudziť všetky zásoby drahocenných lisovaných slnečníc, ktorým Attu obetoval celý život. Práve tento klasický model dobra verzus zla prebudí v jeho malej rybej hlavičke (nezabudnite, že sa tu rozprávame o robotoch mysliacich na základe rybiek) spiaceho záchrancu a svojsky spracované dobrodružstvo sa tak môže začať. Musím určite už teraz vyzdvihnúť kvalitne spracovanú mapu, ktorá svojou rozlohou rozhodne poteší všetkých milovníkov dôkladného skúmania a pátrania po každom tajnom kúte, čo má logickú spojitosť s obrovským obsahom v hre samotnej. Ten potom spočíva v desiatkach kusov rozdielneho arzenálu a vybavenia s pridanou hodnotou vo vizuálnom zmysle.

Nesmierne som sa vyžíval v likvidovaní obrovských a do detailu prepracovaných robotov.

Na jednej strane tu teda máme poctivo nastavený koncept klasickej 2D RPG schémy, ktorá si berie za cieľ donútiť hráčov neustále nazerať do mapy a pokúšať sa využiť drahocenné vybavenie na prechod do skrytých miestností a na tej druhej zase, minimálne z môjho pohľadu, krásne ručne kreslené scenérie. Práve art u Feudal Alloy v spojení s príjemným dobovým hudobným sprievodom vytvára ideálny hnací mechanizmus a šťavnatú mrkvu pred vašimi očami. Náročnosť pri tom nie je vôbec zanedbateľná, keďže skúsenosti je nutné získavať postupne a za sprievodu opakovaného grindu. U konceptu, ktorý táto hra prezentuje, to je síce len otázka neustáleho vchádzania do určitých lokácií, avšak aj cez zdatnú porciu stereotypu sa mi likvidovanie určitej sorty nepriateľov zapáčilo (čím viac súčiastok z ich tiel pozbierate, o to skôr vám naskočí nová úroveň). Ich animácie, aj na pár detailov, spĺňajú všetky atribúty poctivosti a akonáhle sa naučíte pohyby svojich súperov a začnete využívať svoje výhody v zmysle schopností a zbraní, bude práve náročnosť ďalším pojítkom ku kvalite hry samotnej. Roboti sa totižto jednoducho môžu prehriať, a tak je vhodné si celý pohybový systém chladiť (na to slúžia špeciálne nápoje, ktoré hráč musí aplikovať v ten správny moment).

Česká lokalizácia je v tomto prípade príjemnou samozrejmosťou.

Aj keď v hre samozrejme nie je zase nejaké kvantum textu, ostatne príbeh je prostý a hlavnú pointu vám dej napovie v prvej minúte hrania, textovú lokalizáciu musíme oceniť, zvlášť v dnešnej dobe. Tri roky práce, ktoré štúdio Attu Games nechalo práve v projekte Feudal Alloy, je cítiť na každom kroku značky samotnej. Nech už sa budeme rozprávať o vyladenej hrateľnosti, príjemnom ženskom hlase v pozadí, alebo kvalitnom bojovom systéme (všetky zbrane ako aj brnenia majú svoj odlišný stupeň kvality a príslušný výzor). Ten ostatne ponúka od širokej škály nepriateľov aj tradičné súboje s bosmi. Tie však voči svetovej konkurencii jemne zaostávajú a navyše ich je skôr menej, než by som u takejto koncepcie očakával. Kto by prípadne chcel namietať čokoľvek voči kategorizácii tejto hry vo sfére RPG, mal by si uvedomiť, že Feudal Alloy obsahuje obrovský svet plný skúseností napojených na tri vývojové stromy schopností. Keď som si počas intenzívneho testovania postupne čítal a odkrýval potenciál každej jednej vetvy daného stromu, ani jedna mi neprišla ako klasická vata na vyplnenie hluchého miesta. Tu sa skutočne onen čas vložený do produkcie tejto indie hry zúročil a podpísal pod jej evidentnú kvalitu a ja som rozhodne rád, že niečo také ako Feudal Alloy vzniklo v tunajších vodách, keďže táto značka bude robiť česť lokálnej scéne aj za hranicami.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Attu Games

Ceny hry Feudal Alloy srovnáte na Zboží.cz.

85%