Sheltered

Sheltered - recenze
Sheltered - recenze
11:40, 29.04.2019

Aktuálne dnes, teda v čase kedy vznikal tento text, sa na hernej scéne opäť raz vynoril skutočne zapáchajúci strojca žánru survival horor. Určite už tušíte, že keď som písal recenziu na indie projekt Sheltered, bol tmavý a vetrom bičovaný piatok a ten sledoval návrat kultovej mestskej časti série Resident Evil. Bol to práve tento skvost z japonskej dizajnérskej školy, bez ktorého by dnes neexistovali stovky iných titulov, kam rozhodne spadá aj hra od malého štúdia Unicube.

Konzola Nintendo Switch získala príchodom tejto hry ďalší krížik do svojich nekonečných štatistík.

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

Pôvodné vydanie z roku 2016 sa teda oživilo vďaka popularite hybridného Switchu, čím si producenti z nám dobre známej firmy Team17 skúšajú takpovediac namastiť kapsy. Ako príliš sa im to podarí, je vec budúcich týždňov a mesiacov, avšak ja osobne vám kvality na výsledok ich práce opíšem už teraz. Začnime teda trocha fakticky, a to žánrovým upresnením. Okrem základnej nutnosti prežívať a okrem prítomnosti žánru survival sa autori do Sheltered snažili dostať aj jemné RPG prvky sprevádzané pocitom postupného budovania akejsi manažérskej stratégie.

Vyčistiť záchody (mám), umyť dlážku (mám), učesať mačku (au, mám), natrhať viac novín na vytieranie podvozku...

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

Poďme teda konečne aj na základné jadro príbehu. Zámerne používam slovíčko jadro, keďže vstupom do projektu Sheltered sa priamo zaväzujete vykonávať náročné povolanie, a to funkciu správcu atómového krytu. Obdržíte do začiatku však len základné a dostupné suroviny, čo znamená, že vaši prví nájomníci sa budú musieť trošičku uskromniť. Začne to zháňaním potrebného množstva potravín, pokračuje základnou hygienou a končí logickými nárokmi na výdatný spánok. Taká apokalypsa totižto nejedného poriadne vyčerpá a aby si mohol odpočinúť na ďalší deň postávania ako soľný stĺp (nerobím si teraz srandu), je nutné večer hodiť svoju kostru do mäkkého matracu.

Sľubný úvod strieda fádna nuda.

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

Ak vám opis základnej kostry hrateľnosti imponoval, určite si v duchu vravíte, že niečo takéto by vás mohlo skutočne pobaviť aj na viac než len pár hodín. Nanešťastie niečo podobné som si hovoril aj ja sám a s chuťou som sa tak pustil do zveľaďovania mne pridelenej diery v zemi netušiac, čo ma čaká. Nutné podotknúť, že zábava to v prvej hodinke rozhodne bola. Sústredil som sa hlavne na čistotu chodieb a čo najlepšie recyklovanie moča mojich podnájomníkov. Pritom všetkom som dbal aj na dôsledné delenie dôležitých funkcií. Videl som to v jednom americkom seriáli pred rokmi. Išlo tam o partiu kamarátov, ktorí sa rozhodli, že tú najnáročnejšiu prácu zvalia na ramená toho najchudobnejšieho z nich a zatiaľ čo on vonku bojoval o holý život, aby dokázal priniesť konzervu kukurice, tak zbytok statočnej kompánie sedel v teple a popíjal kakao. Tento scenár som teda neváhal využiť a von z krytu som vyrazil prvého, čo sa začal sťažovať na nepohodlné spanie v krabici od telky.

Je dôležité s akými pocitmi chcete prežívať tento notoricky známy príbeh.

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

Na jednu stranu nemám proti celkovej palete notoricky známych nápadov v tejto pixelart survival plošinovke až také výhrady (teda až na sem tam nelogický efekt náhody), avšak uvedomujem si jej najväčšiu slabinu. Tá paradoxne netkvie v postupnom úpadku akejkoľvek atmosféry, ktorú projekt vyvolá v samom úvode, ale skôr leží na ramenách vás konzumentov. Tešíte sa na to že, v nejakej hre polovička vašich zverencov zomrie vyhladovaním a druhá dôsledkom ožiarenia? V tom prípade je toto práve hra pre vás a myslím, že dokážete potlačiť aj pochopiteľný nástup stereotypu z opakovania tých istých úkonov na úkor nejakej lepšej výbavy krytu. Pokiaľ však od Sheltered očakávate niečo na štýl filmovej atmosféry, kde si každý zúčastnený nesie svoj ťažký údel a po jeho skone sa zapaľujú sviečky na hroboch, neočarí vás na projekte ako takom asi vôbec nič. V tomto smere je totižto chladný a neosobný, čo si ja osobne myslím, že je škoda.

Na výpravu môžete vyslať maximálne dvoch nešťastníkov a ako a či vôbec sa vám vrátia, to je otázne.

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

Jedna vec je nájsť kľúč v zmysle originality a preniesť ho s úspechom do konceptu, pokojne aj menšej videohry za pár euro. Horšie však už potom znie samotný výsledok, ktorý autori nedokázali pospájať do logického celku. Sheltered trpí aj týmto nedostatkom, keďže pár nelogických vecí by sa ešte dalo pochopiť, avšak hlavne sekcia výroby predmetov a ich následná interakcia je v hre skôr len vatou na vyplnenie času a často tu nemá absolútne žiadny vplyv na hrateľnosť ako takú. Keď sa obzriem cez rameno na iné značky z tohto segmentu, tak vidím oveľa vyššiu kvalitu a dôvody, prečo vôbec sa obťažovať a niečo takéto ignorovať. Port na Nintendo Switch potom fakticky neprináša nič nové a dokonca, čo som zisťoval, tak nesie so sebou všetky tie negatíva odo dňa svojho vydania. Hold nie je survival ako survival a v tomto prípade to platí dvojnásobne.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Team 17 Digital Ltd

Klik pro zvětšení (Sheltered - recenze)

53%