Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem

Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem - recenze
08:00, 09.12.2018

Skye je malebný ostrov v souostroví Vnitřní Hebridy, západně od Skotska, jehož zelené stráně a zpěněné moře Vás okouzlí. Když k tomu přidáte palírny výborné whisky a přátelské obyvatele, jen těžko mu odoláte. Stejně tak při naší návštěvě učaroval i nám, takže když se na českém trhu objevila deskovka s názvem tohoto místa, zbystřili jsme. Na vývoji hry se podílel Alexander Pfister, jehož další hry (Great Western Trail a Port Royal) jsme si představili v dřívějších recenzích, takže o bod víc, proč se podívat i na tuto. Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem je zasazena právě do skotského prostředí, i když o pár set let dříve, pro představu si vybavte třeba Williama Wallace z filmu Statečné srdce.

Klik pro zvětšení (Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem - recenze)

Nad nevelkou hrací plochu, která shrnuje vše podstatné pro danou partii, si stejně jako my můžete sesednout v počtu dvou až pěti hráčů, potažmo náčelníků klanů. Váš cíl je předpokládatelný, získat dominanci na ostrově a stát se jeho pomyslným králem. Cesta k vítězství už tak jednoznačná není. Na hrací ploše je čtveřice oken, do nichž vyberete stejný počet bodovacích karet. Ty rozhodují o tom, co bude přinášet v dané partii body. Celkem je těchto kartiček šestnáct, takže je postaráno o velké množství kombinací, které vyžadují pokaždé úplně jinou strategii. V jedné partii se tedy můžete soustředit spíše na zemědělství – louky, farmy, dobytek či ovce; jindy zase budou důležité vodní plochy nebo hory.

Většina partií se vejde do hodiny. Hra probíhá v šesti kolech, v případě hry pěti hráčů pouze pětikolově. V každém kole je šest fází hry – nejprve získáte zlaťáky za svá území, dále si vylosujete trojici dílků krajiny, z nichž jeden tajně označíte k vyřazení a zbylé dva (též tajně) naceníte ze svých zlaťáků. Právě k tomu využijete klanovou zástěnu, která krom toho zakrývá také Vaše jmění.

V další fázi, nákupu krajiny, se všechny ceny odhalí. Pro nákup použijete zbývající zlaťáky, s čímž je třeba počítat v předchozí fázi. V případě přílišné chamtivosti - pokud nastavíte ceny příliš vysoko a neprodáte – o naceněné kartičky krajiny nepřijdete, zůstanou Vám. Ale přijdete o zlaťáky, které jste použili k jejich nacenění. Ve hře dvou hráčů to vychází ještě jednoduše, hraje-li Vás však víc, potom může nastat ošemetná situace. Každý z hráčů může koupit pouze jeden dílek krajiny od kteréhokoli soupeře. Tím se může stát, že jeden hráč úspěšně prodá oba dílky ze své nabídky, a tudíž vydělá. Bohužel však nerozšíří své území. Naproti tomu dalšímu hráči zůstanou po fázi nákupu oba dílky, které si nikdo nekoupil, hráč tedy o všechny naceněné zlaťáky přijde. Ale má k dispozici více dílků krajiny. I s takovou variantou je třeba počítat, takže je třeba správně zvolit svou strategii v každé fázi herního kola.

Následuje fáze přikládání nově získaných kartiček k Vašemu existujícímu území a poté bodování. Na konci hry se potom přidává ještě závěrečné bodování navíc.

Aby se nestalo, že Vám soupeři utečou, jsou pro zaostávající klany připraveny kompenzace v podobě dalších zlaťáků. Tím hra prakticky znemožňuje určit vítěze dříve než v posledním kole. Jak však s nabytými prostředky naložit, to už je pouze na Vaší strategii. A troše toho štěstí, samozřejmě.

Přestože hra odkazuje podobností kartiček na deskovku Carcassonne, její grafická podoba připomene spíše sourozence Port Royal. Navíc, každý klan si buduje a rozvíjí své vlastní území odděleně od ostatních soupeřů. Musíte správně vybírat dílky krajiny tak, aby Vaše území v omezeném čase co nejlépe vzkvétalo.

Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem je svižná hra, v níž je důležitá interakce mezi hráči, nechybí trocha náhody, ale prim hraje hlavně schopnost improvizace a kreativita ve Vámi držené strategii. Hra asi nejvíce okouzlí milovníky zelených plání a horských scenérií skotské vysočiny, ale své si určitě najdou i hráči, kteří se do Skotska zatím nedostali. A třeba to bude právě i tato hra, která je nakonec zláká k návštěvě krásných a divokých míst na severu Velké Británie.

Koupit hru Ostrov Skye

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

Ceny hry Ostrov Skye: Jak se náčelník stal králem srovnáte na Zboží.cz

83%
Svižná a rychlá deskovka zasazená do prostředí malebného skotského ostrova Skye. Hra ani při opakovaném hraní neomrzí díky široké variabilitě hodnocení, díky němuž se v každé partii musíte zaměřit na budování jiných částí svého území.