Zima mrtvých

Zima mrtvých - recenze
Zima mrtvých - recenze
13:30, 02.12.2018

Zima mrtvých: Cesty osudu a její rozšíření Dlouhá noc jsou dva samostatně hratelné kousky pro 2-5 hráčů z dílny MINDOK. Samozřejmě je možné postavy a karty z obou her kombinovat pro intenzivnější zážitek. Nejprve se budeme věnovat základní hře, o jednom z nejznámějších hitů Helenky Vondráčkové se budeme bavit později. Hra je z převážné části kooperativní, společným nepřítelem je prostředí a horda zombií čekající na každém rohu. Hráči se ujímají postav-přeživších v kolonii a snaží se, převážně jako tým, splnit cíl scénáře, který si vyberou. Po otevření krabice na vás vybafne pro slabší nátury až infarkt navozující množství částí, které je potřeba vyloupat, roztřídit a sestavit. Na první pohled se jedná o líbivou záležitost. Před začátkem hry si hráči vyberou scénář, jež představí hlavní úkol společný pro všechny přeživší (vyjma zrádce, o něm později).

Klik pro zvětšení (Zima mrtvých - recenze)

Postavy

Každý přeživší je jiný, na jeho kartě se dozvíte, čím se až do apokalypsy živil, jaký má vliv na společnost a zvláštní schopnosti či dovednosti. Koncept zombie sice spadá do nadpřirozena, ale postavy nedisponují magickými či jinými nadlidskými schopnostmi. V tom je hra až krutě realistická - není tam vysloveně nikdo, kdo by sám o sobě dokázal rozhodnout o výhře, jakmile ho získáte na svou stranu. Jednak proto, že postavy si na začátku hry taháte a volíte náhodně, právě aby se zabránilo skládání Dream teamu, který to v dané misi bude mít až moc jednoduché. Ano, pochopitelně jsou některé dovednosti užitečnější než jiné (například 1x za kolo stavba barikády bez nutnosti utratit kostku - využijete každé kolo, stoprocentně), ale do určité míry zde existuje jakási rovnováha. A věřte, že za každou novou postavu budete rádi.

Potrefená husa je zrádce

A nebo taky ne. V rámci rozdávání vedlejších osobních-tajných úkolů je možné, že si jeden hráč vytáhne kartu označenou ZRÁDCE. Jeho cíl se pak diametrálně odlišuje od ostatních hráčů a podmínky úspěchu většinou zahrnují prohru všech ostatních. Pokud hrajete ve dvou lidech, je celkem jednoduché poznat, kdo zrádcem je, ale ve třech a více hráčích (protože se karty proti pohromě odkládají tajně a následně před odhalením míchají) už to tak jasné není a je možné, že se zrádce nepozná hned, dokonce se mu může povést usvědčit ze zrady někoho jiného. Podle schopností vás i vašich spolu-, respektive protihráčů pak můžete zjistit, jestli platí známé "Kdo nejvíc křičí, od toho to fičí." Tento herní aspekt je úžasné osvěžení a přidává jak na intenzitě prožitku ze hry, tak její reálné surovosti (nebo surové reálnosti?).

Každé kolo se také aktivnímu hráči čte jeden dočasný úkol, při kterém se musí rozhodnout, jak se zachová a pak čelit následkům. Tyto úkoly jsou někdy podmíněny přítomností určitých postav či jiných okolností, nebo existuje pouze jedna možná volba, každopádně jsou další hrátkou Osudu, jak hráčům zpříjemnit či zkomplikovat jejich snahy o splnění scénáře.

Mrtev v prvním tahu

Hra probíhá tahově, podle přesně dané struktury, kterou popisují snadno pochopitelná pravidla, navíc je průběh hry vyobrazen na kartě hráče, takže nemusíte sedět s knihou pravidel na klíně. Každé kolo musíte jako skupina odhalit jednu událost, která vám hrozí, pokud nesplníte podmínky uvedené na kartě (například shromáždění zásob). Pak následují tahy hráčů, kteří musí jednak hodit všemi kostkami, které mají v zásobě (počet kostek určují postavy, kterými hráč disponuje) a potom, počínaje prvním hráčem, každý odehraje svůj tah. V něm můžete provádět různé akce, které se dělí do dvou kategorií. Jedny totiž, takové ty obyčejné "lehčí", jako chůze či zahrání karty nebo vybavení své postavy, můžete využít dle libosti, na další, například boj či prohledání oblasti, musíte spotřebovat kostku s hodnotou, která vám danou akci umožňuje. Možností máte spoustu a je potřeba často peprné domluvy, kdo kam půjde a co bude dělat. Proporcionálně k hráčům (rozumějte postavám ve hře) se každé kolo také objevují nepřátelé, což má za následek dvě věci - drží vás to v pohybu, pokud se nechcete každé kolo řezat a riskovat zranění či smrt, a slouží jako motivace ke stavění barikád a urychlenému hledání zbraní, které zmírňují či eliminují postihy za souboj se zombiemi.

Jdeš? Zmrzneš.

Největší nebezpečí pro dobré bydlo vašich postaviček představuje hrůzná Kostka následků, kterou házíte po každém pohybu a souboji se zombiemi. Ta může určit, jestli jste vyvázli v pořádku, utrpěli obyčejné zranění (za které můžete být ještě rádi), omrzliny nebo jestli vaše postava rovnou neumřela. Přesně tak, stačí jeden nešťastný hod a vůdce vaší skupiny podlehne nehostinným podmínkám nebo infekci způsobené kousnutím nemrtvého špinavce. S takovou surovostí se ve hrách setkáváme málokdy, vaše postavy nejsou žádní neohrožení superhrdinové, ale obyčejní právníci, obchodníci či dělníci. Vybavit se léky je zásadní, ale nesmí to být za cenu toho, že nebudete mít zbraně a palivo, správně si rozvrhnout činnost je kritické.

Makáme, bo neni čas...

Scénář vám rozhodně nenechává prostor na lelkování či přehnané zásobení. Na jeho dokončení máte totiž nejen omezený počet kol, ale navíc jich máte zatraceně málo. Někdy i 3. Každopádně jste v konstantním presu něco udělat, shromáždit nebo zabít. Opět chválím autory za dobrou vyváženost, protože navzdory omezenému počtu kol nejsou scénáře nesplnitelné a nebudete si vytrhávat vlasy zoufalstvím.

Dáte si Monte? Vypadni!

Další zajímavou mechanikou je možnost vyloučení hráče z kolonie, ať už proto, že přináší víc škody než užitku, nebo protože je zcela očividně zrádce. Vyloučený hráč si ke svému úkolu navíc náhodně vytáhne další tajný úkol, který musí splnit, jinak prohrává. Nedisponuje ale žádnými benefity z kolonie, nemůže si například brát jídlo ze zásob a všechny jeho postavy musí opustit základnu bez možnosti návratu.

Dlouhá noc! Dlouhá noc!

Už blízko se blýská a zombií není nikdy dost. Všechny herní mechaniky fungují stejně jako v první verzi a toto rozšíření je kompletně samostatně hratelné. Obě hry ale není problém spojit dohromady a libovolně kombinovat. Dlouhá noc je rozšíření v pravém slova smyslu a ve všech ohledech, protože staví na všem, co přinesla původní hra a posouvá to o malinko dál. Místo barikád teď můžete stavět výbušné pasti, přibývá nový typ nemohoucích, vaše postavy se mohou stát zoufalými a došlo k vylepšení mechaniky hluku.

K tomu přibývají hned tři nové moduly, které můžete ale nemusíte začlenit ke své hře. Modul bandité k armádě nemrtvých přidává vychytralé bandity se záluskem na vaši základnu i zásoby, novou oblast - skrýš banditů a možnost pro vyloučeného hráče, který ale není zrádce, se stát vůdcem banditů. Vylepšení do hry zavádí možnost stavby nových objektů, které vám ve hře pomáhají. A díky modulu Raxxon se budete moci utkat se speciálními zombie mutanty a navštívit novou lokaci, pro kterou platí o něco jiná pravidla než pro ty ostatní. K dispozici vám je taky speciální úkol zahrnující šimpanzici Báru, ale o tom nic (krom toho, že opravdu stojí za to) prozrazovat nebudu. Každopádně je jasné, že při dlouhé noci nikdo z nás nejde spát a vás mít je to, co zombie chtějí nejvíc.

Magna cum laude

Zima mrtvých: Cesty osudu i navazující, byť samostatně hratelné rozšíření Dlouhá noc, považuji za špičkové hry, ať jsme je hráli samostatně či dohromady. Nejvíc oceňuji krutost a opravdovost světa, který autoři prezentují, omezený počet kol a vyváženost scénářů a postav. Nikdy nemáte hru vyloženě v kapse, čím víc hráčů, tím větší nebezpečí vám hrozí, když najednou zemřou 3-4 postavy v jednom kole na infekci, k čemuž se navíc přidá člověk, který vám zarazí dýku do zad tak hluboko, že vám neudělá radost ani jeho promptní vyhození z kolonie. Komplexní pravidla jsou kvalitně vysvětlena a veškeré herní postupy se vám dost rychle zažijí a knihu nebudete vůbec potřebovat. Dlouhá noc staví na silných základech, vybudování kvalitního rozšíření se ale povedlo na výbornou a zavádí tolik novinek, že se rozhodně vyplatí obě hry zkombinovat pro téměř dokonalý zážitek. Žetony postav, zombií i stavů jsou kvalitně zpracované. A jestli preferujete čistou kooperaci (nebo hrajete ve dvou, kdy to moc nemá smysl), tak si karty zrádce jednoduše nerozdávejte, i tak to bude neuvěřitelný a intenzivní zážitek, který budete nesčetněkrát opakovat.

Za poskytnutí her k recenzi děkujeme NINDOK

Ceny her Zima mrtvých: Cesty osudu a Zima mrtvých: Dlouhá noc srovnejte na Zboží.cz

95%