Déraciné

Déraciné - recenze
Déraciné - recenze
09:00, 03.01.2019

Ja osobne si dnes stále s radosťou spomínam na časy, kedy mi kuriér doviezol ešte teplú kópiu akčnej RPG Demon’s Souls na PS3, ktorá vtedy precestovala pol sveta, aby nakoniec zakotvila v malej republike uprostred ničoho. Boli to časy, kedy takmer nikto u nás nepoznal ani spoločnosť FromSoftware a už vôbec nie ich dnes už všeobecne známu IP, teda sériu Souls. Z nuly sa tak táto japonská firma dokázala dostať do hláv väčšiny aktívnych hráčov po celom svete, a to hlavne vďaka poctivej hraťelnosti postavenej na vysokej náročnosti. Čo sa však stane, ak si rešpektovaný tím vývojárov zoberie za domácu úlohu pokus o vstup na totálne neprebádané územie virtuálnej reality?

Déraciné je všetko, len nie tradičná VR hra.

Klik pro zvětšení (Déraciné - recenze)

Hneď v úvode vás budem varovať pred kúpou tejto neortodoxnej VR značky, a to hlavne z dôvodu nutnosti vlastníctva dvoch Move ovládačov. Bez nich jednoducho projekt nerozbehnete, keďže neobsahuje inú formu ovládania. Po malom technickom výkričníku prejdime teraz k samotnej náplni a mechanikám. Príbeh netradičnej pomenovanej adventúrky Déraciné (význam nájdete v citácii nižšie) nás privádza na internátnu školu plnú tajomstiev a chladných pohľadov. Nie snáď, že by v danom inštitúte študovali len samí nafúkaní snobi, ale pointou pohybu v priestore z pohľadu prvej osoby tu je zastavený čas a manipulácia s ním. V praxi sa tak presúvate hore dole po vytýčených bodoch ako pavúk po sieti a sériou rozhodnutí sa snažíte posunúť príbeh do ďalšej kapitoly. Aby vám tento môj opis dal aj nejakú výpovednú hodnotu z pohľadu hlavného hrdinu, tak určite neuškodí spomenúť, že ovládate formu zvanú "víla". Nie však tú, čo po nociach pojedá mliečne zuby spod vankúšov.

Nemajte strach, toto nie je Dark Souls...

Klik pro zvětšení (Déraciné - recenze)

Fakt, že ste teda nejaká nehmotná entita schopná sa vznášať v priestore, prináša v spojení s virtuálnou realitou aj jeden zásadný problém a vám už je asi jasné, o čom bude reč. Kamera a jej presúvanie sa hore dole prostredníctvom sekvenčného otáčania do strán spôsobuje klasické zdravotné problémy a je nutné sa teda opäť nachystať na fyziologické dopady. Pokiaľ si na túto notoricky klasickú VR prekážku zvyknete, môže sa pred vami začať odvíjať niečo, čomu asi najlepšie bude sedieť slovíčko; podivné. Presne tak by som ja osobne charakterizoval fragmenty dejovej linky, ktoré sa na hráča začnú postupne sypať v záplave snahy pochopiť ich pôvodný základ. Nateraz by vám malo stačiť moje slovo, že ste dobrá víla a ako taká sa snažíte odvrátiť nejaké potencionálne nebezpečenstvo, ktoré číha na nevinnú omladinu, teda študentov. V tomto sa vám však snažia zabrániť naopak tie zlé víly a jedna mačka, čím tu máme klasický príbeh, ktorý počúvame už odmala. Dobro verzus zlo.

Inventár priemernej víly číta jedny vreckové hodinky po starom otcovi schopné pretáčať čas a jeden prsteň po prababke schopný naopak čas nasávať.

Klik pro zvětšení (Déraciné - recenze)

Aj keď by sa zdalo, že vašim hlavným cieľom je postupne manipulovať s časovými linkami a riešiť tak logické hádanky, opak je pravdou. Až na samotný záver celej hry (ktorá vám nezaberie viac ako päť hodín) sa celkovo hýbe s časom len na pár miestach a to vás k tomu samotný koncept doslova musí vyzvať. Najhoršie však na tom celom je samotná úroveň hádaniek, ktoré nijako nemôžem označiť za náročné. Sú prinajmenšom jednoduchého, ba až banálneho, rázu a nepredstavujú žiadnu výzvu, čo je zásadný problém u hry tohto typu. Načo mi je skutočnosť, že ich spracovanie je originálne, keď vám vo výsledku nedajú žiadnu prácu. Našťastie je tu ale ešte atmosféra, bez ktorej by projekt Déraciné upadol na samé dno kvality. Ako dobrá víla sa totižto snažíte pomáhať často smutným deťom nájsť cestu späť k úsmevom a bezstarostnosti. Táto motivácia v spojení s neustálou hrozbou temnoty, ktorá je v internáte prítomná, je žiarivým príkladom dobre napísaného scenára pre VR projekt. Tu sa FromSoftware vyznamenal a zachránil tak svoju česť.

Slovíčko Déraciné reprezentuje metaforu pre akési vytrhnutie zo sna.

Čo povedať záverom? Snáď už len obligátne zhodnotenie grafickej stránky a dosť komorného zvuku. V tomto bode sa Déraciné dá klasifikovať ako nadštandard, teda minimálne čoby exkluzivita pre PlayStation VR, ktorá určite tiahne vďaka spoločnosti pod ňou podpísanej. Ide o jednoduchú adventúrku s pár nápaditými ale nenáročnými hádankami, ktoré zachraňuje prevažne zmes temnej atmosféry s náplňou úloh. Ako celok ale nemôžeme hovoriť o prepracovanosti, keďže jednak svojou dĺžkou, ale aj prítomnosťou pár klasických VR prešľapov, je Déraciné len solídnym debutom pre autorov série Souls. Verme, že ak budú chcieť u tohto konceptu vydržať aj naďalej, poriadne premyslia námet svojej ďalšej hry.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

Klik pro zvětšení (Déraciné - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)