Panství hrůzy

Panství hrůzy - recenze
Panství hrůzy - recenze
11:45, 03.11.2018

Vypadá to, že Fantasy Flight Games neumí šlápnout vedle. Alespoň co se týče Lovecraftovy předlohy a série Arkham Horror Files. Sem patří karetní i desková hra Arkham Horror (2005), které nedávno vyšlo už třetí rozšíření, její mladší sestra Eldritch Horror (2013), která vzala vyšetřovatele do světa, Temné Znamení (2011), která jim dodala rychlost (na recenzi se těšte brzy). Dnes se podíváme na druhou edici Panství hrůzy (Mansions of Madness), která spatřila světlo světa roku 2016, o 6 let později než edice první. V této nové edici jsme kompletně opustili roli hráče-vypravěče, která je svěřena do rukou aplikace, dostupné mimo jiné (iOS, Android, Mac, Windows nebo iTunes) i na Steamu. Panství hrůzy je plně kooperativní atmosférická puma pro jednoho až pět hráčů. Ujímáte se role jednoho či klidně více vyšetřovatelů, jejichž prostřednictvím řešíte předem vybranou záhadu. V základní verzi bez rozšíření jsou dostupné celkem 4 scénáře. To se může zdát jako málo (hlavně při ceně od dvou tisíc nahoru), ale hned vysvětlím, proč tomu tak není.

Klik pro zvětšení (Panství hrůzy - recenze)

Konec čtení příběhu z karet, je tady aplikace

Pozici v podstatě Pána jeskyně přebírá totiž aplikace, kterou si můžete stáhnout do jakéhokoliv zařízení, které máte zrovna po ruce. Čím větší obrazovka, tím samozřejmě lepší, zejména ve více lidech je poněkud nepraktické mačkat se kolem jednoho mobilního telefonu. Připojení k internetu není k hraní potřeba. Zvolíte si scénář, který chcete hrát, navolíte vyšetřovatele, kteří se nebezpečí postaví, a hra vám sama určí počáteční vybavení a následně vás uvede do příběhu. Krátké povídání všechny seznámí se situací a okolnostmi vašeho vyšetřování. Program běží plynule, ovládá se pouze myší, takže ideální, pokud máte doma bezdrátovou (používáte-li PC verzi) a z pohodlí křesla u stolu hru ovládáte.

V krabici najdete spoustu kusů mapy, některé velké, jiné menší, které skládáte a uvádíte do hry tak, jak vám to aplikace přikazuje - otevřete dveře na ulici či do zahrady, musíte podle instrukcí vyložit na stůl příslušný mapový díl a všechny body zájmu, osoby a další důležité prvky, které se v dané oblasti nachází. Je to jednoduché a elegantní. Každý scénář je uzpůsobený tak, aby vás nevytlačil ze stolu, ale využívá pouze tolik dílů, abyste se ke klasickému jídelnímu stolu pro 6 osob v pohodě vešli. Scénáře, které obsahují delší časový odhad jsou totiž někdy rozdělené do více dní, přičemž každý den stavíte jinou mapu-část města.

Kombinace toho, že něco vidíte před sebou a zároveň na monitoru, byla pro všechny zúčastněné (plný počet - 5 hráčů) zajímavá a vítaná. U takovýchto her je zvykem seznamovat se s příběhem pomocí čtení karet, což v tomto případě není. Všichni vidí, co přesně se děje a mohou si to společně s aktivním hráčem přečíst. Navíc se ve hře mohly představit nové prvky, jako například hlavolamy, které při svém vyšetřování řešíte. Ty jsou v podobě několika druhů logických hádanek, ve kterých buď tipujete kombinaci a pořadí čísel nebo barev, snažíte se poskládat obrázek nebo dostat dřívko do správného chlívku.

Pokusů samozřejmě nemáte neomezeně, takže i v případě hlavolamů musíte silně taktizovat, aby je řešili pouze ti vyšetřovatelé, kteří to zvládnou za co nejmenší počet tahů.

Kartiček jako takových se Panství hrůzy nevzdalo úplně, během svého vyšetřování získáváte vybavení, zbraně, důkazy, kouzla a další pomůcky k řešení záhad i usnadnění soubojů. Stejně jako v reálném světě však nemůžete spoléhat na náhodu, nemůžete dokola prohledávat jednu místnost s nadějí na skryté předměty, všechno získáte pouze na příkaz aplikace.

Vyšetřovatelé vyšetří, ale nikdo je nešetří

Kooperace, rychlost a efektivita je důležitější než kdy jindy. Každý vyšetřovatel má určité hodnoty síly, obratnosti, postřehu, vědomostí, vlivu a vůle, proto si musíte dobře rozmýšlet, koho pošlete do jaké oblasti. S vylomením zámku vám těžko pomůže síla vůle a teoretické znalosti, člověka s nízkým postřehem nepošlete řešit hlavolam a do boje s Nespoutaným děsem bude hloupost poslat sekretářku s mačetou. Ve fázi vyšetřovatelů, kterou každá hra začíná, můžete provést až dvě akce, od přesunu až po souboj. K řešení záhad, soubojů a dalších efektů využíváte osmistěnných kostek, na kterých může padnout buď úspěch, lupa a nebo nic. Význam úspěchu je jasný, lupa znamená, že pokud máte, můžete využít jednoho žetonu stopy a počítat tuto kostku jako úspěch. Žetony stop používáte i jako kroky navíc při řešení hlavolamů, takže nemusí být dvakrát moudré je vyhazovat při každé příležitosti.

Volná diskuse a komunikace mezi hráči je nejen doporučena, dokonce je jedním z pilířů úspěchu. Pro nás nejlépe fungovala demokracie a domluva, ale pokud máte ve svém okruhu spoluhráčů jasně daného vůdce a necháte si ve svém rozhodování pomoci někým, kdo má třeba větší přehled či zkušenosti, žádné meze se vám v tomto nekladou. Dalším rozdílem oproti ostatním hrám, a to nejen ze ságy Arkham Horror Files, je počítání zdraví a mentálního poškození. V Panství hrůzy při každém škobrtnutí sbíráte karty zranění nebo strachu. Ty mají různé efekty, buď okamžité, nebo trvalé, ale po dosažení maximálního počtu poškození, který vám udává karta vaší postavy, ještě není všem dnům konec. Vyhrát v tento moment je šílené, a to doslova, protože šílenci dostanou extra úkoly, které musí před slavnostním rozluštění případu splnit. A nejsou to žádné jednoduché věci, zvlášť, když podle pravidel nesmíte ostatním spoluhráčům říct, co přesně vašim úkolem je. V případě dosažení maximálního počtu zranění máte šanci se do cíle dobelhat, ale bude to těžší, protože jste omezení pouze jednou akcí pohyb za kolo. V případě vyřazení jednoho vyšetřovatele mají ostatní do konce vlastní fáze, aby úkol dokončili, jinak prohrávají.

Imerzivní prostředí

V aplikaci je doprovodné audio, které není v žádném případě invazivní a nikdy vás nevytrhne ze soustředění. Pravda, mohlo by být rozmanitější a nabízet širší spektrum zvuků, možná i dabing jednotlivých postav (nadabovaný je pouze prolog a epilog ke každému scénáři), ale zvuky jako otevírání dveří a podobně zde jsou, a musím říct, že to bohatě stačí. A kdo by chtěl, tajemné hudby je plný internet, audio ve hře jde bez problémů vypnout.

Fáze mýtů znamená tah hry samotné - postav, nepřátel a dalších entit, které se ve hře nachází. Může se stát, že se jedna z vašich postav skutálí ze schodů a zraní se, nebo vás vyčmuchá kultista se zubatým nožem a vydá se vás hledat, hře může také dojít trpělivost s rychlostí vašeho postupu a pošle na vás dva Zplozence hvězd... V tom lepším případě. Pokud se totiž dlouho nic neděje, hra vás muže bez milosti a výčitek porazit. Typické pro celou Arkham Horror Files ságu je totiž zoufalství, jakýsi pres, který vás provází. Vždycky vás bude tlačit čas, každé kolo se počítá, proto musíte využít všechny své schopnosti k maximálnímu potenciálu. Ale to je přesně to, co je na těchto hrách to přitažlivé a díky čemu se u nich nikdy nebudeme nudit - neexistuje zaručený recept na výhru, nikdy nevyhrajete takzvaně s přehledem, bez zranění nebo nějaké psychické újmy.

Nevstoupíš dvakrát do stejného domu

Proč vůbec nevadí, že má základní verze Panství hrůzy jen 4 scénáře? Tím, že to má v režii aplikace a ne tištěná kniha nebo karty s textem, není předem jasně dané, jak a kde začnete. Ano, hlavní úkol zůstává stejný, ale struktura domu a postavení bodů zájmu se mohou měnit. Tam, kde jednu hru byla zahrada, je jindy kuchyně, z ložnice najednou vede tajná chodba, která tam minule nebyla, a tak podobně. S herní dobou kolem dvou hodin (nejkratší scénář) až k nějakým 5-6 hodinám budete rádi, že během jednoho herního dne odehrajete dvě celé hry. A nám se zatím nestalo, že by dvě byly stejné.

Pár slov na konec

Hra Panství hrůzy by neměla chybět v repertoáru žádného fanouška tajemna, kooperativních deskových her, H.P. Lovecrafta a hororového žánru jako takového, protože od svých starších sester si bere jen to nejlepší a mistrně kombinuje zapojení hráčů, postaviček a karet s virtuální aplikací, která slouží jako RNG Pán jeskyně, nestranný, však spravedlivý a nemilosrdný Bůh, jež bedlivě sleduje každý váš krok. Nečekejte žádnou masivní řežbu, kdy na vás budou nabíhat kvanta monster každé kolo, které budete nekompromisně kosit upilovanou brokovnicí. Jste vyšetřovatelé, hlavním cílem je shromažďování informací a důkazů, týmová práce navzdory vzrůstajícímu teroru, který vás může čekat za každým rohem v děsivé formě. A v tomto ohledu je Panství hrůzy perfektní.

Za poskytnutí hry k recenzi patří obrovský dík společnosti Blackfire

Ceny Panství hrůzy srovnáte na Zboží.cz

98%