Astro Bot: Rescue Mission

Astro Bot: Rescue Mission - recenze
Astro Bot: Rescue Mission - recenze
10:00, 04.10.2018

Vždy, keď si opäť raz sadám k nejakej nádejnej VR značke, aby som ju adekvátne a s úctou preniesol slovami priamo pred vás, našich vzácnych a vážených čitateľov, budujem si v hlave scenár, na konci ktorého udeľujem tej či onej hre plný počet nadšených percent. Čo to o mne samotnom vypovedá? Tak jednak samozrejme to, že som adekvátnou osobou z celej našej redakcie, ktorá stále vidí obrovský potenciál v segmente virtuálnej reality a potom určite aj túžbu objavovať čo najviac kvality v tomto stále okrajovom spôsobe hernej interakcie. V poslednej dobe je to s VR hrami (minimálne v ponímaní PlayStation VR periférie) ako na horskej dráhe, a tak občasná kvalita je často menená za odpad a prekladaná šedým priemerom. Akonáhle sa mi však nedávno v mailovej schránke objavil nápis Astro Bot, moje zmysly rozkvitli a zavoňali túžbou pustiť sa do poriadnej 3D plošinovky, ktorú už dlhší čas naznačoval práve tento neoficiálny maskot konzole PlayStation 4.

Nie len horor ako žáner je argumentom v prospech existencie VR hier.

Klik pro zvětšení (Astro Bot: Rescue Mission - recenze)

V úvode aktuálneho roku som sa rozplýval nad krásou projektu Moss, ktorý som toho času tituloval ako zásadný argument na vlastníctvo PSVR. Moje vtedajšie sympatie boli založené jednak na úžasnej grafickej stránke tejto adventúrky, ale rovnako aj na fakte, že jej primárny základ vychádzal z tradícií 3D plošinoviek. Ak sa spomenie práve tento koncept, okamžite mi po rozume behajú spomienky v podobe času stráveného u kultovej hry Super Mario 64. Jej revolučnosť bola na tú dobu tak unikátna, že akákoľvek snaha o podobnú invenciu od konkurencie by v dnešnej dobe možno zapadla prachom zbytočnosti. Paradoxne sa mi však pri prvom skúšaní hry Astro Bot: Rescue Mission vybavilo práve moje šťastné detstvo s titulmi ako Super Mario a nemu podobnými značkami. Dôvodov by sme v tomto konkrétnom teste mohli nájsť hneď niekoľko. Asociácia na postupné dobývanie svetov v podobe planét. Klasické 3D prvky prepojené na detskú ale aj pre dospelého zábavnú hrateľnosť. A v neposlednej rade určite pôsobivá a ostrá grafika, ktorú práve u VR zariadení nemávame až tak často ako by sme možno chceli.

Príbeh priam hýri jednoduchosťou rovnako ako hrateľnosť, avšak kto v podobných značkách hľadá nejaký komplikovaný dej?

V rýchlosti vám načrtnem hlavnú pointu dejovej linky. Predstavte si keramickú misu plnú malých robotov uprostred nekonečného vesmíru, ktorú jedného krásneho dňa napadne slizký a chamtivý mimozemšťan. Jeho neopatrnosťou a drzosťou sa obsah misy rozletí na všetky strany a malinký Astro Boti tak uviaznu na rôznych miestach široko ďaleko. Vašou úlohou je neleniť, zobrať do ruky dokonale interaktívnu repliku DualShock 4 a vyraziť na ich záchranu. Planétu po planéte začnete pátrať po stroskotancoch a čím budete dôkladnejší v prehľadávaní, o to viac malých kamarátov vám naskáče na konto. Počet zachránených vám logicky postupne odomkne možnosť ísť zase na novú misu a objaviť tak celkovo širokú pestrosť samotných prostredí. Jednotlivé úrovne sa potom od seba odlišujú nielen stupňom náročnosti (ani tá samozrejme zas nie je až tak vysoká), ale aj väčším dôrazom kladeným na vašu chuť ich bedlivejšie skúmať. Takto čierne na bielom a v textovej forme to možno vo vašej hlave nevyznieva nijako špeciálne lákavo, avšak ten dôvod, prečo je projekt Astro Bot tak očarujúci, tkvie hlavne v jeho celkovom pojatí a osobnom očarení samotného hráča. Jednoducho, kto sám neskúsi, asi nepochopí.

Krásne sa to hrá a rovnako krásne sa na to pozerá.

Priebeh postupného objavovania skrytých vecí je založený na akejsi duálnosti zobrazenia. Predstavte si seba ako akúsi formu "boha", ktorý je oproti nezvestným robotom skutočne obrovským zjavením. Počas hrania však preberiete nielen úlohu ovládať jedného z nich, ale sám potom pre daný level fungujete ako akési tretie oko (niekedy dokonca budete pohybom hlavy meniť úroveň terénu). Môžete sa postaviť, môžete ostať sedieť, prezerať si kulisy hry z každého uhla a hlavne pri tom viesť jedného robota vpred za záchranou jeho kolegov. Ona zábavnosť je však často skrytá v nedostupnom obsahu tak, aby ste ho nemohli okamžite nájsť. Preto budete neustále naťahovať krk do rôznych smerov a v zdanlivo nedostupných miestach objavovať nielen stratených kamarátov, ale aj skryté mince či neviditeľných chameleónov. Pomocou priam banálne jednoduchého ovládania si váš hlavný robot vyskočí, kam chcete, kopne, do čoho chcete a aktivuje, čo len chcete. Celková svižnosť prechádzania jednotlivými planétami sa časom možno spomalí, keďže aj náročnosť naberie na vyšších obrátkach, avšak vo výsledku je Astro Bot presne tou prirodzene intuitívnou záležitosťou, akú v tomto koncepte každý očakáva.

Z celkového pojatia priam sála bezstarostnosť a oddych.

Projekt Astro Bot: Rescue Mission nemožno vôbec zaradiť do tej tradičnej VR škatule s nápisom "hra na hodinku". Jej detsky hravá, ale stále atraktívna, náplň dá určite priestor na hromadu príjemných zážitkov aj starým skúseným harcovníkom. Motivácia pozbierať všetko, čo hra sama skryla, je dostatočná a prečo by sa niekto snažil vzpierať, ak ho po nasadení PSVR helmy čaká pohľad na úžasne ostrú grafiku plnú pekných animácií? Osobne vidím jediné väčšie negatívum v akomsi nechcenom posune kamery počas samotnej akcie. Stalo sa mi totižto viackrát, že som sa pri pohybe vpred neskoro zarazil v snahe skúsiť strčiť hlavu na nové tajné miesto a kamera mi už nedokázala poskytnúť dostatočný výhľad ani možnosť sa vrátiť. V takejto situácii už len ostávala jediná cesta v zmysle samovraždy a spoliehania sa na poslednú uloženú pozíciu. Aj cez tento fakt je pre majiteľa PSVR priam nutnosť zadovážiť si titul Astro Bot, keďže rozhodne patrí do výstavnej vitríny súčasnej VR produkcie.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)

Ceny hry Astro Bot: Rescue Mission srovnáte na Zboží.cz.