Blind

Blind - recenze
Blind - recenze
05:11, 08.10.2018

Spomenie si ešte dnes niekto z vás na projekt Perception? Ak nie, nikto vám to nebude mať za zlé, keďže išlo o nepodarený horor, na ktorý nás bývalí vývojári s históriou napojení na kultové značky BioShock a Dead Space lákali ako na záhadný a tak trošku aj slepý cukrík. Príbeh sa točil okolo nevidiacej slečny túžiacej po vysvetlení jej vlastných nočných môr, v ktorých figuroval jeden záhadný dom. Výsledok dopadol katastrofálne a nemohol zato vyložene fakt, že orientácia v priestore sa vykonávala len za pomoci echo odrazu zvuku (pripomínam, že hlavná hrdinka bola slepá, ale nie hluchá). Dnes, viac ako rok po vydaní hry Perception, sa na scéne opäť objavuje takmer identický nápad, avšak tentokrát s jemnou obmenou v podobe podpory pre virtuálnu realitu.

Netrieskaj tak tou palicou, lebo oslepneš ešte viac!

Klik pro zvětšení (Blind - recenze)

Znova tu teda máme v hlavnej úlohe ženskú predstaviteľku, ktorá po autonehode spôsobenej nejasnými faktormi utrpela kompletnú stratu zraku. Osobne si to samozrejme neviem ani len predstaviť, jeden deň vidieť všetky farby a klasicky nadávať na slnko režúc ma svojimi ostrými lúčmi do očí a druhý deň sa prebrať z kómy a vidieť len tmu so šedým odleskom. Aj takáto krutá vie byť samozrejme realita nášho bytia a o to viac mňa osobne zaujímalo, ako to štúdio Tiny Bull pojme v koncepte s VR perifériou. Blind je teda rozhodne netradičnou adventúrou z pohľadu prvej osoby, ktorá všetok svoj potenciál vsádza na často podivne nastavené hádanky a samozrejme aj vizuálnu stránku. U toľko spomínaného titulu z úvodu našej recenzie bol art grafiky nastavený na kombináciu čierno modrej farby, ktorá sa vyvolaním echo odrazu zvuku rozplynula po okolí ako para nad hrncom. Hráč tak nakrátko získal predstavu, kde asi stojí a čo sa okolo neho deje. V prípade značky Blind sa autori rozhodne priblížili oveľa viac temnej atmosfére ako celku, keďže zvolili klasický mix čiernej s bielou a šedou.

S nastavením grafiky v spojení s interakciou zvuku a prepojením na okolie som bol maximálne spokojný.

Klik pro zvětšení (Blind - recenze)

So spomínanou slečnou bez zraku sa teda pohybujete po obrovskej vile s cieľom odhaliť pozadie toho, čo sa vám vlastne udialo počas onej osudovej autonehody. V úvode, a vrámci zoznamovania sa s ovládaním, ešte nemáte po ruke onú povestnú bielu palicu a tak si musíte pomáhať hádzaním vecí o stenu, aby ste boli schopní nájsť dvere a do nich aj kľúč. Tento proces nie je vyložene nijako otravný, dobre viem ako to autori zamýšľali, avšak už tu sa ukazuje ich dosť odlišný prístup ku skladbe samotných hádaniek, ktoré vás počas celej doby hrania majú za úlohu zdržovať. Väčšinou je totižto ich riešenie dosť nelogické a často postavené na utajených detailoch skrytých tam, kde by ste ich inštinktívne určite nehľadali. Spomínaný kľúč z úvodu je totižto v šuplíku stola úplne dole a aby sa tam človek dostal je nutné si kľaknúť a siahnuť preň rukou vyložene až na dotyk s kobercom. Pýtate sa teraz, prečo to tak podrobne celé opisujem, aj keď neviem, či máte doma koberec? Hru Blind si totižto môžete zahrať len s pohybovými ovládačmi (v mojom prípade s Move), bez ktorých nebudete len slepí ale aj nevládni na ruky. Mimochodom vlastníctvo koberca nie je v tomto prípade relevantné.

Vyriešenie puzzle prekážok je často až prehnane špecifické, čím sa môže dostaviť istá frustrácia z opakovaného neúspechu.

Klik pro zvětšení (Blind - recenze)

Pokiaľ mám napísať priamo názor na skladbu hádaniek v hre Blind, tak určite poviem, že je značne nevyvážená. Nájdeme tu síce totálne jednoduché prekážky, ktoré však vývojári značne komplikujú zložitou realizáciou (onen spomenutý kľuč od dverí), a zároveň je nutné prekonať aj možno až prehnane zložité postupy, aby sa hráč posunul vpred. Hovorí sa, že človek je sklamaný, ak niečo, čo chce, nedostane a potom je rovnako sklamaný, keď to konečne dostane. Niečo podobné by sa dalo v mojom prípade povedať aj v súvislosti s kritikou hry Perception, ktorá nemala hádanky a nudila. Teraz som dostal Blind s hádankami a opäť mám problém sa s výsledným produktom nejako hlbšie stotožniť. Nemôžem však inak, práve technická stránka hry Blind v spojení s virtuálnou realitou (v prípade PSVR technicky úplne bezchybnou) by mohla budovať poriadne hutnú atmosféru hodnú zásuvky s nápisom "horor", keby možno nebazírovala až tak na samotnej štruktúre puzzle momentov a skôr pritlačila na klasické šokové výlevy odohrávajúce sa vo vile. To sa bohužiaľ nedeje a potom je už úplne jedno ako dobre vyzerá ten efekt, keď svojou palicou búrate tmu ako keby bola obyčajnou rannou hmlou.

Opäť raz zmarený potenciál, ktorému vôbec nepomáha možno až komplikované ovládanie dvoch rúk.

Nebudem tajiť svoj skepticizmus, s ktorým som do testovania projektu Blind vstupoval. Bohužiaľ sa mi zase raz moja predtucha potvrdila a forma prerástla kvalitou samotný obsah. Je totižto úplne jedno, prečo hlavná hrdinka oslepla a ako veľmi tajomné pozadie sa za touto nešťastnou udalosťou skrýva, nakoniec vás dostane všetko to zlé, čo vývojári možno neúmyselne do ich hry vložili a rovnako vás zamrzí to, čo tam kompletne absentuje.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Tiny Bull Studios

Klik pro zvětšení (Blind - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)