Monster Hunter: World (PC)

Monster Hunter: World (PC) - recenze
Monster Hunter: World (PC) - recenze
09:18, 16.09.2018

9. srpna vyšla na platformě Steam vysoce očekávaná PC verze tolik opěvované hry Monster hunter: World. A byť se jedná o pěknou podívanou, nechybí jí své mouchy, tak neotálejme a pojďme si tento nový přírůstek v PC rodině představit.

O čem to je?

Už samotný název hry napovídá velkou porci Vaší náplně - lovit dinosaurům podobná monstra. K tomu používáte širokou škálu masivních zbraní a nástražných zařízení a pastí, ale také svých znalostí, které se zapisují do herního žurnálu o každém živočichu zvlášť, takže čím víc daného tvora studujete, tím lehčeji ho pak přemůžete. Mimo lov tradiční zbraní máte k dispozici také udici pro rybolov a síť na ptactvo a drobnou zvěř, která se nedá sesekat. Taková trofej Vám potom může ozdobit obydlí a volně se po něm procházet.

Ze všech surovin, která získáte buď kucháním zabitých monster, lovem či sběrem, můžete vyrobit vybavení, vylepšit zbraně a zbroj, ať už pro sebe či svého společníka. Tím je kočkovitý tvor zvaný Palico, kterého si na začátku vytvoříte spolu se svou postavou. V soubojích pomáhá, někdy ze země vyhrabe více či méně užitečnou věc, jindy jen běhá za Vámi a vykřikuje povzbudivé kočičí hlášky (říká Vám meow-ster, "mňau-níček").

Příběhová stránka hry není moc důležitá či záživná a postavy jsou do jisté míry jedno-dimenzionální s notnou dávkou přímočarosti. Jste lovec Páté flotily, kterému cestu za objevováním a dobrodružstvím zkřížil Zorah Magdaros, drak velikosti hory, a ztroskotal jeho loď. V táboře se potom dozvíte, že jeho zjevení je pouze jedním z příznaků blížících se potíží, se kterými se musíte chtě nechtě vypořádat, jinak svět jak ho znáte skončí. Vyšší cíl, jímž je cesta za bossem, kterého musíte zabít, je dosažitelný poměrně jednoduše a nic světoborného Vás, co se zvratů v příběhu a vyprávění, nečeká.

Klik pro zvětšení (Monster Hunter: World (PC) - recenze)

Úkoly, úkoly úkoly

Většinu světa projdete v honbě za úkoly, které Vám v hlavním táboře zadává třeba velitel, vedoucí výzkumu, nebo klidně i kočičí kuchař, kterému došly houby. Abyste vylepšili své zbraně, výstroj, královsky se najedli a vybavili se nejrůznějšími vychytávkami, potřebujete kromě materiálů také peníze. Měna je v Monster Hunter: World rozdělena na dvě části - obyčejné peníze, Zenny, a body, které získáváte za výzkum a sběr různých materiálů. Zenny slouží k vylepšování Vašeho vybavení a k nákupu pastí, nábojů a všeho, co využijete při lovu a na výpravách. Za body z výzkumu se můžete najíst, vybavit svého Palico, nakupovat ve Výzkumném botanickém centru, Safari nebo v Tavném hrnci, který se Vám odemkne v pozdější části hry. No a abyste měli peněz a bodů dostatek, musíte se nechávat najmout na lov nebo sběr, za který Vás čeká, úměrně s obtížností, odměna.

Tip: Pro rychlé zbohatnutí doporučuji hru sólo, protože odměny za úkoly se dělí mezi počet lovců.
Pastva pro oči

Co se vývojářům opravdu povedlo, je zpracování světa. Rozsáhlá krajina, kterou navštívíte, je různorodá, ať se jedná o venkovní pláně, džungli či vlastně celý Váš domovský tábor, nebo probíháte temnou jeskyní, na každém detailu můžete oči nechat. I vzhled jednotlivých monster je dostatečně rozličný. Pominu úvodní (a možná veškeré) ukázky, které mi oproti vzhledu hry přijdou jako z úplně jiné hry, protože se jednak nikdo neobtěžoval ani naznačit artikulaci postav, které mluví, zadruhé v dalších částech hry chybí některé hlasové repliky úplně a postavy pohybují ústy naprázdno. Ale když jsem se konečně prokousal odbytým tutoriálem do lokace Prastarý les (Ancient forest), přirovnal bych to k pocitu, kdy jsem jako prcek poprvé viděl Jurský park a najednou se na obrazovce objevil majestátní Brachiosaurus. Po vizuální stránce je MH:W opravdu máloco vytýkat, sem tam sice nějaká ještěrka z půlky zaběhne do textury, ale to na celkovém - a vskutku úchvatném - dojmu pranic neubere.

Živý svět

Kromě monster, ryb, ptáků a dalších živočichů se v Novém světě nachází neuvěřitelně (nebo možná až uvěřitelně?) bujná vegetace. A všechno aktivně reaguje na Vaši přítomnost. A to nejen tak, že agresivní monstra hráče napadají, ale bázlivá se vyděsí a prchnou, silnější sežere slabšího, když ze skupinky pěti ještěrů zabijete dva, ostatní se rozutečou. Jsou inteligentní a v soubojích proti Vám se přizpůsobují a hledají výhody. Brání se a vyhýbají útokům, útočí koordinovaně a jdou po slabinách. A monstra nereagují jen na přítomnost hráče, ale sama na sebe navzájem - mrchožrouti následují velké dravce a dojídají po nich zbytky, slabší samičky se v soubojích schovávají za samce. I bodavé vážky si hlídají své teritorium a neúprosně se na Vás snesou, pokud je rychle nesestřelíte prakem.

Velké mínus - souboj

Vůbec nejhorší aspekt této hry pro mě je mechanika boje. Celkové ovládání je velmi jednoduché, možná až moc, a čiší z něj původní zaměření hry - konzole. Pro někoho, kdo celý život používá klávesnici a myš, nějakou dobu trvá, než si na to zvykne. Ale zpět k boji. Většina zbraní je obrovská (větší než Vaše postava) a nemotorná, kdežto nepřátelé jsou mrštní a pohybliví. Uskakují do strany, vyhýbají se útokům a okamžitě oplácí údery. Během útoku nemůžete upravovat směr svého pohybu, takže veškerá komba jsou jenom kupředu a nejde měnit směr, což je naprostá tragédie, když Vám nepřítel uskočil před nosem a tu vteřinu, kterou Vám trvá svou gigantickou zbraň zvednout, využije k devastujícímu útoku, který Vám sebere čtvrtinu života. Aim assist, bez kterého se konzole neobejdou, je na PC jednak zbytečný, ale hlavně vůbec v souboji nepomáhá, možná až naopak, škodí. Ve hře je také možnost Focus, díky které se zaměříte na určitý typ monstra a kamera ho automaticky sleduje. to se ale hodí jen při bojích s monstrem, které je jediné svého druhu, protože máte-li víc stejných cílů a tuto možnost aktivujete, začne kamera chaoticky přeskakovat a postava se motá v kruhu.

Velebící recenze versus rozpolcení hráči

Recenze takřka všech hlavních serverů dost připomínají Shakespearovy sonety, čemuž ale neodpovídá 49% kladných z celkem přes 35 tisíců hodnocení na platformě Steam. Pokulhávající optimalizace, nedostatek grafických nastavení a konstantní problémy s připojením patří k hlavním výtkám, které hráči mají. A to zejména proto, že producent hry, Ryozo Tsujimoto, prohlásil:

"So, hopefully, PC users won’t mind waiting a little bit longer for us to bring you a really great optimised PC experience.”

A PS4 s XB1 verze vyšla 26. ledna, PC hráči tedy čekali skoro 7 měsíců na to, co jim připadá jako špatně a líně převedená konzolovka. Pro mě osobně je to první Monster hunter hra a neovlivněný nostalgií či jinými lidskými pocity mi nezbývá, než s veřejností, byť ne tak radikálně, souhlasit.

Dohrál jsem příběh, a co dál?

Kampaní však rozhodně Vaše činnost v Novém světě nekončí, ani zdaleka. Vyvstávají nové hrozby v podobě ještě horších monster. Abyste si na ně mohli vůbec troufnout, potřebujete několikrát "zfarmit" Zoraha Magdarose, finálního bosse kampaně, ze kterého získáte potřebné materiály pro jejich výrobu. Objeví se nové a silnější materiály, které můžete získat či vytěžit. Z nich vyrábíte další a silnější artefakty, ostřejší meče a tvrdší kladiva. A tak pokračujete, dokud Vás to bude bavit. Vzhledem k rozsáhlosti světa, příjemné hudbě a satisfakci z padajících obrů, bych řekl, že to bude pěkně dlouho.

Ceny hry Monster hunter world srovnáte na Zboží.cz.

80%
Krásný a rozsáhlý svět, který můžete sdílet s přáteli. Pokulhává kostrbaté ovládání a slabší příběh.