Two Point Hospital

Two Point Hospital - recenze
Two Point Hospital - recenze
03:34, 11.09.2018

Pri vyslovení názvu hry Theme Hospital sa mne osobne vynorí spomienka na výlet do neďalekého obchodu s hrami, ktorý dnes už zobral do hrobu čas aj daňová kontrola. Vstupujem cez bezpečnostné dvere o hrúbke dvoch komunistických napolitániek a vidím pred sebou raj. Regále plné PC hier v obrovských papierových obaloch, ktoré všade okolo šíria pach novoty a akéhosi fabrického deodorantu. Toho času nemám vo vrecku ani korunu a tak figurujem v danom príbehu len ako prostredník, či dohadzovač ak chcete. Môj neochvejne istý prst smeruje na biely prebal hry od spoločnosti Bullfrog Productions (zakladateľom bol v tom čase ešte neznámy Peter Molyneux) a všetky tohotýždňové slovné odporúčania doliehajú do ucha bohatšieho priateľa po mojom boku. Následne sa ozve klasický zvuk pokladnice, zabuchnutie dverí, na schodoch pozdravíme daňového kontrolóra s kladivom v ruke a naše kroky mieria k najbližšiemu schopnému PC, ktoré má pamäť väčšiu než dnešné kanvice na vodu. Tento obraz nosím v hlave ako nitku, ktorej sa nedá zbaviť a to hlavne vďaka kvalite humorne podanej simulácii nemocničného zariadenia.

Priame pokračovanie kultového Theme Hospital má na svedomí štúdio Two Point, ktorého torzo tvoria aj bývalí vývojári z Bullfrog Productions.

Klik pro zvětšení (Two Point Hospital - recenze)

Z úvodného odseku musel každý pochopiť, aké veľké vrece spomienok mňa viaže k projektu, ktorý sa minulý rok rozhodla trošku prekvapivo priviesť späť práve spoločnosť SEGA. O to viac som bol nadšený zo zistenia, že na druhej časti tejto úspešnej obchodnej simulácie, či budovateľskej stratégie, pracuje dokonca časť pôvodných autorov. Výsledok a kvality sa tak možno až prehnane optimisticky rysovali dávno pred vydaním, čo často môže byť pre koncového zákazníka dosť nepríjemné, zvlášť ak sa nič z toho vo výsledku nepotvrdí. V prípade Two Point Hospital sa našťastie žiadny katastrofický scenár nenaplnil a nasledujúce riadky budú prevažne ódou na kvalitu a spokojného konzumenta s nostalgickou slzičkou visiac mu pod okom. Opäť sa teda ocitáte v úlohe akéhosi spásneho manažéra všetkých nemocníc naprieč fiktívnym a dosť rozľahlým krajom. Lokálni investori sa rozhodnú vám odovzdať žezlo od každého zdravotníckeho objektu na mape, avšak má to jeden dosť podstatný háčik. Kľúč od mesta je len na používanie pozemkov a na tých nestojí okrem pár holých stien vlastne nič konkrétne. Je teda na vás, aby ste krok po kroku začali budovať zdravotnícke centrá s veľkosťou, ktorá je životaschopná pre daný úsek mesta.

Humor je polovička úspechu...

Tak ako tomu bolo v počiatkoch, tak tomu je našťastie aj dnes. Humorná nota je tu neoddeliteľnou súčasťou hrateľnosti a počas spravovania jednotlivých oddelení sa aj vy budete postupne učiť smiať a objavovať tie najbizarnejšie medicínske postupy a pomôcky na ich vykonávanie. Zo všetkých môžem určite spomenúť obrovský magnet na odstraňovanie hrncov z hlavy, ktorý je len predjedlom pred hromadou ďalších originálnych metafor na reálne príhody nepoučiteľného ľudského pokolenia. Jednoducho všetko to, čo vás na lekároch možno vždy strašilo a odpudzovalo, je v prípade tejto zábavnej stratégie potlačené do úzadia a navyše nahradené rýdzim humorom. Smiech je veľké pozitívum, avšak aj ten si treba zaslúžiť kvalitnou manažérskou prácou, bez ktorej nebudete schopní zarobiť si na tie najlepšie prístroje a odomykať všetko, čo táto hra ponúka. Svoju kariéru akéhosi spasiteľa všetkých chorých započnete v malej nemocnici na okraji mesta, ktorá potrebuje nutne správne vedenie. Budete sa tak učiť ako budovať kancelárie pre zamestnancov, ako im zriadiť oddychovú miestnosť, záchody a ak vám ostatnú nejaké peniaze, tak možno investujete aj do lekárov a nakoniec zariadenie snáď otvoríte aj verejnosti (existuje reálny príbeh jednej anglickej nemocnice, ktorá desať rokov fungovala bez pacientov len ako administratívna budova).

Umelá inteligencia nevykazuje žiadne nedostatky a každý v pohybe pozná svoju rolu.

Nech už sa vám jednotlivé časti nemocníc (môžete ich naraz spravovať pokojne niekoľko, keďže si žijú vlastnou časovou osou) naplnia NPC postavami až po okraj, každý jeden z nich bude presne vedieť čo má robiť. Alfou a omegou je tu teda vaša schopnosť využívať priestor s citlivosťou a rozumom. Nechávať dostatočne široké chodby tak, aby sa personál a zákazníci neocitli v slepej uličke je vec asi jasná, preto prejdem k oveľa dôležitejším radám a to je napríklad dostatočný prísun čerstvého vzduchu, čerstvého jedla, prázdnych odpadkových košov, zábavy a tak ďalej a tak podobne. Čím viac šťastných pacientov, o to väčšia prestíž zariadenia a samozrejme aj zelené čísla vo vašom účtovníctve. Zamestnanci sú potom kapitolou samou o sebe, keďže možnosti v Two Point Hospital sú v každom ohľade široké. Je nutné sa starať aj o ich správnu výšku výplat, inak hrozí odchod prípadne stávka. Našťastie máte k dispozícii dostatočne prehľadné grafy tak, aby ste mohli včas reagovať na hroziace straty a nebezpečenstvo. Two Point Hospital aj cez tento môj varovný prst nie je žiadnou prehnane náročnou stratégiou, ktorá by vás mala trápiť dňom aj nocou. Prejsť cez jednotlivé úrovne (postupne budete preberať väčšie a väčšie objekty) sa dá aj formou flákania na jednu hviezdu, avšak kto chce byť v tomto smere perfekcionista, čaká ho kus poctivej roboty.

Nostalgia natiahnutá do injekčnej striekačky a podávaná rovno do žíl.

Všetko to, čo ste milovali na pôvodnom Theme Hospital, je prítomné aj v jeho novom spracovaní, plus kopček čerstvej zmrzliny naviac. Tá spočíva v akýchsi globálnych výzvach spomedzi hráčov z celého sveta, ktoré vám prípadne môžu navýšiť pozitívne hodnotenia jednotlivých nemocníc. Tie sú totižto z časti terčom rôznych kontrol, či už zo strany hygienikov a iných odborárov, čo môže mať negatívny dopad na všetkých, vrátane vás. Vždy je tak nutné myslieť nielen na svoju kapsu, ale aj na zdravie návštevníkov, ktorých vaše centrá privítajú. Začína to usmiatym recepčným a končí jemným toaletným papierom. Jedno vedie k druhému a určite nikto nechce, aby vám po chodbách behali zombie (aj to je tu možné) a šmýkali sa na zelených zvratkoch (detto). Keďže Two Point Hospital je v súčasnosti výhradnou PC exkluzivitou (neverím však, že by sa tento skvost nedostal budúci rok na konzole), tak je ovládanie logicky šité na mieru myši a klávesnice. V tomto smere všetko funguje na báze pár dôležitých tlačidiel a pohybe rukou bez akýchkoľvek komplikácií. Čo sa týka animácií a jemne roztomilej grafiky, tak tu nemám k práci vývojárov ani jednu jedinú námietku a tam, kde je prítomný značný humor, si ani iný štýl artu neviem predstaviť.

Zvuky síce nikto neišiel nahrávať do reálneho lazaretu, ale plne sa stotožňujem s ich prevedením. Horšie sa mi už hodnotí strohá hudba v pozadí, ktorá postráda akúkoľvek nápaditosť.

Vlastniť toto vytúžené pokračovanie kultového Theme Hospital musím označiť za viac ako dôležité. A to nielen ak ste pamätníci pôvodnej hry, ale aj rovnako ak vás táto značka oslovila čo i len jedným obrázkom. Ide o satirickú simuláciu na zdravotné zariadenie, aké možno samy neradi navštevujeme, avšak v tomto interaktívnom podaní spravíte ochotne výnimku. Dozviete sa ako vlastne funguje manažovanie veľkého počtu zamestnancov, či strhávanie hrncov z hlavy a navyše sa u toho dobre zabavíte. Two Point Hospital je opäť ten druh návykovej látky, na ktorú sa len ťažko hľadá liek. V mojom prípade totižto počas testovania niekoľkokrát zaznela fráza; ešte chvíľu a končím. Opak bol však pravdou a akékoľvek chyby, ktoré by som sa tu snažil nájsť, budú trvalo zmrzačené kvantom vysoko kvalitného obsahu. Kiež by podobných hier bolo na scéne oveľa viacej.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti SEGA

Ceny hry Two Point Hospital srovnáte na Zboží.cz.

☆ TOP ☆