Track Lab

Track Lab - recenze
Track Lab - recenze
09:34, 07.12.2018

Osobne zastávam ten názor, že môžete byť totálny neumelecký hudobný antitalent, ale ak vám niekto dá do ruky akýkoľvek nástroj na tvorbu elektronickej hudby, či aby som bol moderný; nástroj na vytváranie samplov, tak okamžite sa do toho pustíte a to s poriadnou vervou. Ľudia jednoducho radi niečo tvoria a majú pritom pocit, že po sebe zanechávajú akýsi nesmrteľný odkaz, nech už daným výtvorom skrášlia vozeň metra alebo potrápia sluchové vnemy spolubývajúcich. Aj preto som pri počiatkoch testovania hry Track Lab vstupoval do celej veci s veľkým nadšením a očakávaním. Dokázala ich táto PSVR exkluzivita však aj naplniť?

Nie, toto nie je skutočne žiadny profesionálny program na hudobnú produkciu.

Klik pro zvětšení (Track Lab - recenze)

Aj keď to tak možno z obrázkov nevyznieva, tak projekt Track Lab nemôžeme vôbec zaradiť do nejakej sekcie skutočných nástrojov na výrobu komplexného hudobného diela. Ide skôr o akýsi kompromis medzi niečím poloprofesionálnym a parafrázou na Guitar Hero. Už samotné menu hry vás o tom presvedčí, keďže je rozdelené do dvoch partov. Jeden sa sústredí na puzzle režim (Evolver modus), kde hráč musí podľa svojej úvahy doplniť chýbajúce časti hudby v skladbách tak, aby sa samotná pesnička vo výsledku dala počúvať (možnosť je vždy len jedna). No a druhý režim nám naopak dáva oveľa širšie pole sebarealizácie, keďže tu môžeme pokojne tvoriť hudbu z rôznych čiastkových tónov, upravovať ich, vkladať do časovej osy podľa uváženia a tak ďalej a tak podobne.

Akosi mi uniká pointa, prečo je práve toto VR hra.

Klik pro zvětšení (Track Lab - recenze)

Pravdepodobne až teraz ste si uvedomili, že Track Lab je primárne hra určená pre virtuálnu realitu, respektíve pre PlayStation VR. Dôvod mal byť asi ukrytý niekde vo vnútri jedného zo stratených samplov, avšak mne osobne sa ho nepodarilo objaviť. Je určite jasné, že s VR helmou sa človek môže lepšie orientovať počas spomínaných logických častí v Evolver moduse, avšak akúkoľvek pridanú hodnotu a zmysel celého VR nápadu v tom ja nenachádzam. Páčila sa mi však minimálne schéma prehrávania skladieb, kde sa klasická časová os zmenila na obrovské interaktívne plátno plné farebných bublín (pohyb po ňom nebol tradične jedným smerom, ale naopak do všetkých strán). Práve tieto jednotlivé bublinky znázorňujú zvuky a hráč ich pomocou pohybovej periférie Move môže premiestňovať podľa svojho uváženia. To platí tak ako pre puzzle časti, tak aj pre spomínaný editor, a teda vytváranie vlastnej skladby.

Ďalšia VR značka, pri ktorej nehrozí bolesť hlavy a žalúdka.

Klik pro zvětšení (Track Lab - recenze)

Pri tvorbe vlastnej hudby je určite dobré spomenúť, že ponuka zvukov je skutočne pestrá. Hráč si môže zvoliť z predpripravených populárnych vzoriek, ktoré už len upravuje podľa chuti. Alebo jednoducho skúsi vytvoriť niečo vlastné od úplného začiatku až po posledný tón. Tu je mu daná aj možnosť využiť presne tie zaujímavé kombinácie skladieb, ktoré si odomkol počas puzzle režimu, čo má byť motiváciou na poctivé prejdenie všetkého v Track Lab. Variácie, ako rýchlo pustiť skladbu, akým smerom sa vybrať, čo do jednotlivých častí, ako hlasno to pojať, je tu neúrekom a každý, kto má chuť sa piplať hodiny s jedným nápadom, dostane priestor na sebarealizáciu. Horšie je však na tom samotný záver celej vašej prípadnej snahy. Keď už totižto máte niečo vytvorené a ste na svoje dielo patrične hrdý, radi by ste ho logicky nechali kolovať pomedzi svojich známych a priateľov. Možno len tak z pasie, alebo potrebujete nazbierať nejaké tie zdvihnuté palce. Bohužiaľ sa však koncept hry Track Lab v tomto smere zabudol postarať o akékoľvek zdieľanie výtvorov s celým svetom, a tak to, čo vyprodukujete, aj navždy ostane uložené len vo vašej konzole.

Na moje prekvapenie neobsahuje Track Lab žiadnu online štruktúru a s ňou spojené možnosti.

Je to teda zvláštne zistiť, ako sa z jednej, inak slušne kreatívnej, arkády stala pre mnohých nezaujímavá hra. Nemožnosť plošne terorizovať online éter svojou produkciou je vec jedna, ale zároveň nutnosť vlastniť PlayStation VR na to, aby ste si vôbec mohli niečo vytvoriť, zvlášť, ak tam nie je v tomto ohľade žiadna pridaná hodnota, je zase druhá facka do tváre konzumenta. S týmto záverom sa musím aj ja patrične stotožniť a udeliť percentá ako zrkadlo vymenovaných negatív.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

Klik pro zvětšení (Track Lab - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)