Svět se zastavil a já hraji Paladins. Hru, ze které si střílím při každé příležitosti, kdy se naskytne nějaká originální zpráva o tom, co zase Paladins kopírují. Ano, Paladins nemají v mých očích moc dobrou vizitku. Okatá kopie Overwatch, která sází na to, že je zdarma, a proto jí lidé odpustí vše možné. Ale to jsou předsudky, které jsem musel dát stranou, protože vydání na Switch mělo několik prvků, které mě ihned zaujaly. První je soustředění na plnohodnotný zážitek v 60fps a druhou věcí je Cross-play s ostatními otevřenými platformami (čtěte "bez PlayStation").
Je dobré, že můžeme vynechat kapitolu příběhu, protože ten tu prakticky není. Kromě popisků postav tu nic víc ke světu nenajdeme. Prostě tu jsou postavy a mají různý vzhled. Míchá se tu fantasy se sci-fi. Je jedno, že tu voják střílí samopalem na skřeta jezdícím na dvouhlavém dráčkovi. Tak to je a neptejte se proč.
Paladins jsou čistý hero shooter. To znamená, že je k dispozici skoro čtyřicítka různých hrdinů a každý z nich má své unikátní schopnosti a vlastnosti, tzn. zbraň i kouzla. Najdete zde stereotypy, které se podobají ostatním z žánru. Frontline jsou hrdinové, co hodně vydrží a mají být v první linii útoku. Supporti je podporují léčením či různými buffy. Damage hrdinové mají za cíl udělit co nejvíce poškození nepřátelům. A nakonec Flank, kteří jsou křehčí, ale dohánějí to rychlostí, jakou se pohybují, a zbraněmi na dálku. Hrdinů je opravdu mnoho a pokud jako já máte Founder's Pack, budete z počátku úplně ztraceni. Tolik možností a tak málo znalostí hry, abyste si vybrali toho pravého, kterého chcete hrát a umět.
Aby se vše ještě více zkomplikovalo, hra obsahuje systém loadoutů pomocí kartiček, kterými lze více upravit schopnosti a parametry hrdiny, aby více vyhovoval vašemu hernímu stylu. Můžete rozdělit body do zdraví nebo do toho, že za každý kritický zásah se doplní náboj do zásobníku. Karet je mnoho a postupně se odemykají. A navíc ještě lze v průběhu matche nakupovat dodatečné úpravy, podobně jako se v MOBA hrách leveluje v průběhu zápasu. To už člověk zpočátku fakt nepobírá. Naštěstí každá postava má defaultní loadout a pro úpravy lze zapnout automatické nakupování.
Hra obsahuje tři základní režimy, kde se utkává 10 hráčů (5 na 5). Klasický Team Deathmatch je moc dobrý na zkoušení různých hrdinů a zažití jejich schopností. Je to takový ten správný oddychový mód, kde nemusíte řešit taktiku a kdo je naživu. Tyhle věci jsou určené pro Siege a Onslaught, což jsou módy s objectives. První z nich dává týmu za úkol obsadit bod na mapě a pak dovést Payload do nepřátelské základny. V případě, že soupeři obsadí bod dříve, tak se z vašeho týmu stává ten bránící. Druhý zmiňovaný mód je více méně King of the Hill. Týmy bojují o jeden bod na mapě a za dobu, kdy jej mají pod kontrolou, získávají body. Samozřejmě pokud se cítíte jako zkušení hráči, od určitého levelu se můžete vrhnout do hodnoceného Ranked nebo Competitive, chcete-li.
Spolupráce v týmu a ovládání příslušných schopností je důležité. Sami zápas nevyhrajete, i když se budete hodně snažit. Pokud spoluhráči nebudou hrát smysluplně, bude vaše snažení jako probourávat se zdí bez kladiva. Bohužel Switch verze postrádá jakoukoliv podporu hlasové komunikace, což týmovou hru ztěžuje, zejména pokud byste chtěli hrát s přáteli (samozřejmě Discord na mobilu je dobrá náhrada, ale v Public zápasech k ničemu).
Ne, nenachytal jsem se na lep, který si hra pro začátečníky připravuje. Dokud nejste level 5, každá vaše hra probíhá proti botům. Proto se zpočátku cítíte jako král hry a s radostí dostáváte jedno MVP hodnocení za druhým. Jakmile se posunete do her s lidmi, tak je vše jinak. Tytam jsou jasné výhry o třídu. Teď se už zapotíte a každá hra je intenzivní. Není nad to prohrávat Siege o 150 bodů (hraje se do 400) a v druhé polovině hry se semknout jako tým a dotáhnout to k vítězství. V těchto chvílích hra jednoduše funguje a dává vám to potěšení, které v multiplayeru hledáte.
Na Paladins je největším problémem to, že hra křičí free-to-play z každého úhlu, z jakého se na ni podívám. A to i přesto, že nejdříve na Nintendu Switch odstartovala pouze jako placený Founders Pack. Výhodou je, že Founders Pack odemyká všechny hrdiny, což ušetří opravdu spoustu zdlouhavého levelování. Bohužel to není jediný způsob, jak se hra pokouší dostat z hráčů peníze.
Samozřejmě tu máme prémiovou měnu, která za reálné peníze umožní nákup dalších skinů a kosmetických věcí. Což je v pořádku, protože hra nijak nepodporuje pay-to-win model. Ale také tu máme skiny, které lze získat pouze z placených Loot boxů, kde do hry vstupuje náhoda. Co by to bylo za free-to-play hru bez tohoto hnusného způsobu jak hrát na psychiku vlastních hráčů.
A to stále není vše. Máme tu totiž ještě hit posledních měsíců, který tak trochu proslavilo Fortnite - Battle Pass. Další forma progresu ve hře, která může fungovat skvěle a nebo špatně, že je z ní pouze jiná forma předplatného ve hře zdarma. Jak asi tušíte, u Paladins je to ta druhá varianta. Battle Pass lze zakoupit pouze za prémiovou měnu (reálné peníze). Což je ok - stejné jako Fortnite. Bohužel jeho hraním si nevyděláte nic jiného než XP, ne-prémiovou měnu a skiny. Tzn. že až Battle Pass skončí, musíte vytáhnout platební kartu a koupit nový. Nevyděláte si na další Pass pouhým hraním. A to je věc, která mě ihned odradila od koupi. Mám rád další formy progressu ve hře, a když už jsem dostal Founders Pack zdarma, chtěl jsem si přikoupit Battle Pass. Ale tato forma se mi nelíbí a podporovat ji nebudu. Úplnou novinkou je také Season Pass, který spojuje tři sezóny Battle Passu a něco navíc do jednoho nákupu. Prostě slovo "Buy" uvidíte na každém rohu.
Vím, že v tomto článku skloňuji zbytečně moc Fortnite, i když jsou hry diametrálně odlišné, ale Fortnite svým úspěchem nejenže nabořilo svět free-to-play her, ale také rozbouřilo vlny, které svou silou boří zdi mezi platformami. A Cross-play je velké téma posledních týdnů. Nebyli by to Hi-Rez, kdyby toho nevyužili. Tudíž trailer na Switch verzi láká na možnost hraní Switch vs. PC vs. Xbox One, což je pro mnohé splněným snem. Bohužel realita má své mouchy.
V případě Paladins je těmi mouchami fakt, že si Cross-play nemáte šanci užít s přáteli. Neexistuje totiž způsob jak propojit účty Paladins na jednotlivých platformách. Hi-Rez nemají unifikovaný účet s propojeným friendlistem, jako už zmiňované Fortnite a Epic Account. Tudíž neexistuje možnost jak na Switchi najet na kamaráda z PC/XONE a připojit se k němu do lobby. Vidíte pouze přátele z platformy, kde hrajete. Cross-play je tedy pouhá ubohá marketingová nálepka, jejíž praktické využití hráčem je 0. Využijí jej pouze tvůrci, aby měli větší nabídku hráčů pro matchmaking, což se jim určitě hodí.
Bohužel neexistence jednotného účtu znamená, že pokud máte odehráno na Xboxu něco v Paladins a odemčené hrdiny po desítkách hodin hraní, jinde si je neužijete. Na každé platformě začínáte od znova. Hi-Rez Studios opravdu peníze nesmrdí, takže se tomu nelze moc divit, ale odrazuje to se do hry ponořit více. Rád bych na cestách hrál Paladins a po příjezdu domů pokračoval na Xbox One X, protože hra vypadá na TV logicky lépe, což mě přivádí k technické kapitole.
Po dvou kapitolách kritiky přijde jedna, která si zaslouží převážně chválu. A to i přesto, že hra mi jednou nebo dvakrát spadla, že má menu, které reaguje zpožděně, a že jsem narazil v UI na nesmyslné bugy. To vše jsou běžné chybky, které se dají opravit dalším odladěním. Technický zázrak je, že hra běží v 60fps na Nintendu Switch. A to není vůbec snadný úkol. Za tohle si u mě Hi-Rez Studios získávají plusové body, protože jestli něco v online střílečce hráč ocení, tak je to 60fps.
Samozřejmě se to neobejde bez obětí a tím hlavním je rozlišení. V závislosti na náročnosti scény hra snižuje rozlišení, aby udržela ten náročný cíl 60 snímků za vteřinu. To má za následek, že někdy hra nevypadá moc k světu, zejména pokud hrajete na TV. Často se objevují podivné artefakty kolem objektů, jak hra náhle snížila rozlišení. A textury dokážou vypadat jako neurčitá šmouha. Z toho důvodu Paladins na Switchi nebudu nikomu ukazovat jako něco "nádherného", co tahle konzole dokáže. Ale po většinu času hra vypadá naprosto v pořádku a její vizuální styl je líbivý a funkční. Samozřejmě, když jsem zapnul Switch a přepnul na Xbox One X, rozdíl je obrovský, ale při samotné hře to vůbec nevadí.
Overwatch pravděpodobně na Nintendu Switch neuvidíme, proto Paladins dokážou být dobrou záplatou. Toužíte-li po online střílení, které vyžaduje týmovou hru, má spoustu věcí k odemykání a je zábavné, tak jsou tu Paladins pro vás. Dokáží těšit povedenou hratelností, která vyžaduje vaše schopnosti. Bohužel také dokážou sami sebe shazovat tím, jak moc by chtěli, abyste ve hře utráceli tisíce za nesmysly. Přitom by to šlo udělat mnohem lépe.
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Hi-Rez Studios
Recenzovaná verze: Nintendo Switch