God of War

God of War - recenze
God of War - recenze
09:01, 12.04.2018

Tak jsme se konečně dočkali. Jsou tomu již téměř dva roky, kdy na E3 Sony oznámila práce na novém dílu herní ságy God of War, který měl představovat restart značky. Kousek z dílny Sony Santa Monica víří vody internetu již pár týdnů, jelikož novinka zavítá do našich domácností již 20. dubna/apríla. Na následujících řádcích se tedy pojďme nyní podívat, zdali Kratos svůj návrat zvládl nebo měl raději zůstat pouze v našich vzpomínkách.

Klik pro zvětšení (God of War - recenze)

Až tam na sever!

Autoři se v rámci tohoto restartu rozhodli oprostit od antické mytologie a vzít si na paškál severskou, včetně všech důležitých postav, žijících v legendách národů skandinávského poloostrova. Prvním ze zásadních rozdílů, kterého si po spuštění hry zajisté povšimnete, je kompletní přerod do 3D provedení, konkrétně do pohledu třetí osoby, který rozhodně pro sérii nebyl nikterak typický. Do rukou se nám tedy dostává čistokrevná příběhová adventura, ve které nás oproti předchozím dílům čeká obrovská řada změn. Co se samotného příběhu týče, tak se budu v rámci recenze snažit, abych nevyzradil nic podstatného, jelikož věřte tomu, že na vše je nelepší si přijít sám. A v novém God of War to platí dvojnásob.

Nejste v tom sami

Jednou z těch nejmarkantnějších změn je samozřejmě známý fakt, že na vaší pouti tentokrát nebudete sami. Ano, vaším parťákem je v tomto případě Kratův syn Atreus, který hraje v rámci celého průchodu hrou důležitou roli. Nejedná se v tomto případě o žádnou kouli na noze, jelikož brzy po rozehrání tohoto titulu a zdolání několika překážek lze vypozorovat, jak se synek vyvíjí a je jen na vás jakým způsobem se rozhodnete formovat jej ku obrazu svému. Ano, ze zprvu malého kluka budete schopni vychovat solidního bojovníka, který se svým zapálením a schopnostmi téměř vyrovná svému otci, který narážkami a občas i nějakým tím ostřejším slůvkem rozhodně nešetří. S tím souvisí i skutečnost, že Kratos, ač drsňák, tentokráte projevuje i vlastnosti otce, což pro mě osobně na sympatičnosti rozhodně neubírá. Pravdou je, že mi Atrea zpočátku bylo i zlehka líto, když jsem sledoval, jak dostává od tatíka neustále "za uši", nicméně tento pocit se během samotného průchodu hrou pomalu ale jistě ztrácel. Kluk získává sebevědomí díky plnění hlavních i bočních úkolů, respektive investici zkušenostních bodů do jednotlivých kategorií a stříbra do svého vybavení.

Do čeho?

Ano, stříbro a XP body jsou hlavními platidly v novém God of War. Za první jmenovanou měnu si lze pořídit nové vybavení, oblečení či případně runy díky kterým vylepšujete svoje stávající věci. Není to však tak jednoduché. Ruku v ruce se stříbrem jdou i sekundární platidla, kterých je mnoho druhů a ke kterým si přijdete zabíjením specifických druhů nepřátel či rozebíráním vybavení, které naleznete poschovávané v herním světě. Pro jejich získání budete muset vynaložit nemalé úsilí a přemýšlet zda investovat do toho či onoho kusu zbroje či luku, kterým klučina disponuje a pomalu se učí jej mistrně ovládat. Stejný případ platí i pro "taťku", jehož sekyra Leviathan také nerada zahálí a rozhodně jí nějaké to vylepšení rádi dopřejete. To, jakým směrem se vydáte a koho se rozhodnete "poladit" je opět čistě ve vaší režii, takže i lze bude nutno zapojit nějakou tu strategii a rozhodnout se, které prvky jsou pro váš styl hry stěžejní. Samozřejmě, časem se dostanete do fáze, kdy budete mít oba hlavní hrdiny "vytuněné" na maximální možnou úroveň, každopádně vězte, že toto samotné pár hodin zabere. XP (zkušenostní) body oproti vybavení investujete do schopností obou postav, přičemž opět zde platí výše zmíněné. Toužíte po tom, aby Kratos zvládal pokročilá komba co nejrychleji nebo raději přenesete zodpovědnost a vylepšíte dovednosti Atrea? Je jen na vás, jaká cesta vám bude nejbližší a jakým stylem budete chtít hru, obzvláště její bojovou část, chtít hrát.

Myslivno, jsi tam?

Na své pouti za jasně daným cílem narazíte také na spoustu logických hádanek a překážek, při kterých nebude na škodu zapojit mozkové závity do vyšších obrátek, na rozdíl od neustálého rubání do všemožných potvor. V této oblasti je hra i díky kompletní češtině v podobě titulků přístupná široké mase hráčů, jelikož když si zrovna nevíte rady, tak nějaká ta nápověda se zpravidla vždy dostaví ve formě dialogu Atrea s Kratem. Odměnou za úspěšné vyřešení puzzlů jsou zpravidla bedny či rakve, ve kterých si lze přijít na pár pěkných vychytávek do arzenálu či výzbroje hlavních protagonistů, takže rozhodně doporučuji snažit se prošmejdit každý kout ve hře. Nikdy nevíte, kdy by se vám mohla nějaká ta novinka hodit. Ano, občas narazíte na překážky, které nejste v daný moment schopni překonat, nicméně nezoufejte, ne nadarmo se poprvé v sérii jedná o relativně dosti otevřený svět, takže vrátit se postupně do kterékoliv lokace je časem samozřejmě možné. Díky tomu budete schopni vyzobat i zdánlivě nedobytné předměty pomocí nejrůznějších nástrojů, které se na své pouti naučíte ovládat, takže nezoufejte, když se k nějaké truhle nebudete moci dostat na první dobrou.

Obři a jiná havěť

K sérii God of War neodmyslitelně patří souboje s protivníky, kteří jsou mnohdy gigantičtí, však, jedná se o bohy či rozličná mýtická stvoření. Proti těm si samozřejmě zabojujete i tentokráte a vězte, že bude vskutku na co koukat. Čeká na vás pěkná řádka rozličných obrů, jejichž poražení dokáže dát pořádně zabrat, a co teprve, když je nepřítel velký jako mrakodrap? O epické okamžiky ve hře není rozhodně nouze, nehledě na fakt, že každý z těchto titánů disponuje speciální taktikou, které se budete muset přizpůsobit a často si budete připadat jak v některém z kousků ze série Dark Souls. Dobře načasované kotouly, správně zvolená komba či vhodně nakombinované speciální runová očarování dokáží nadělat v boji pořádnou paseku. Mnohokrát jsem musel souboje opakovat z důvodu neúspěchu a hra mě tak přiměla ke změně strategie, ať jsem chtěl, či ne. Kromě těchto "bossů" vám budou zatápět běžní nepřátelé v podobě temných elfů v mnoha variacích, létajících potvor, kterým jeden dobře mířený hod sekyrou mezi oči neudělá zrovna dvakrát radost či jakýchsi zombíků, kteří ne a ne zemřít. Ano, všechny souboje jsou zkrátka parádní a celý systém šlape jako švýcarské hodinky. Troufám si říci, že ač se hra snaží bojové pasáže vkusně mísit s těmi průzkumnými, budete se na každý konflikt těšit, ne-li jej přímo vyhledávat. Jak již bylo zmíněno, Kratos si na svých zádech nese pořádný kus železa, sekyru Leviathan, která poslouží kromě klasického rubání do nepřátel i jako vhodný nástroj pro boj na dálku. Lze ji totiž díky Kratově "polobožské" síle mrštit na relativně velkou vzdálenost a věřte, že není uspokojivějšího pocitu, než přišpendlit nějakého toho zákeřňáka ke skále či jinému povrchu. Samotné házení je zábava a do jisté míry nahrazuje absenci jakýchkoli střelných zbraní. I když ne tak docela.

Mladej se nezdá

Atreus ovládá totiž vcelku solidně svůj luk, který navíc dokáže vybavit několika druhy šípů, přičemž efekty každého z nich lze ještě dodatečně vylepšit. Pomocí světelných dokáže rozsvěcovat krystaly, díky kterým lze odhalit nejedno tajemství, zatímco šokové poslouží velmi dobře co se paralyzování nepřátel týče. Kromě toho, že se Atreus poměrně solidně dokáže sám zapojit do boje, lze jej také komfortně ovládat stiskem jednoho tlačítka. Stačí pouze zaměřit cíl, či se na něj v zápalu boje pouze podívat, stisknout čtvereček a synek již poslušně pálí dle vašich pokynů. I když jsem ze začátku do mladého příliš nadějí nedával, časem se ukázalo, že krýt záda dokáže opravdu obstojně. Navíc je skutečně fajn vidět že investované body do vybavení mají skutečně nějaký vliv, jelikož tu si přijdete na zkrácení doby natažení luku, tu na množství šípů v toulci, a tak dále.

Prozkoumej, co se dá

Co je kapitolou sama pro sebe, je design herního světa. Mapa oproti ostatním open-worldovým hrám není až tak rozlehlá, nicméně zpracování je provedeno na jedničku s hvězdičkou. Již od prvních momentů ve hře se budete v jednotlivých lokacích orientovat poměrně jednoduše, jelikož každá část (až na ty podzemní) disponuje prvky, podle kterých jasně poznáte, kde se právě nacházíte. Svět je navíc rozdělen do několika "dimenzí", které na své pouti navštívíte, přičemž každý z těchto paralelních světů má svá specifika, flóru a nepřátele. Samozřejmě, během průchodu hrou získáváte informace o jednotlivých světech, takže můžete vytušit, co se za bránou do jiné dimenze bude odehrávat nicméně si buďte jisti, že vás hra bude překvapovat na každém kroku. V případě potřeby není problém procházet jednotlivé světy a části dle libosti, nicméně hlavním tahákem budou pravděpodobně úkoly, díky nimž budete s radostí objevovat nové lokace. Podíváte se tak na vrcholky hor, mezi obry, zajezdíte si na kánoi po jezerech a říčkách, zkrátka vše, co byste čekali od pořádného dobrodružství.

Nevěř nikomu

Ve hře narazíte i na spoustu NPC postav, které si zprvu budete muset "oťukat". Mnoho z nich je přátelských, kupříkladu Brok se svým bratrem Sindrim, kteří neváhají a vždy vám trošku poštelují vaše nádobíčko, ovšem vyplatí se být i obezřetný. Ne vše se v God of War totiž jeví jako naprosto jasné. Narazíte tak na zápletky, které na první pohled vypadají vcelku logicky, nicméně posléze se může z vašeho oblíbence či spojence vyklubat něco zcela jiného. Během hraní tak narazíte mnoho zvratů, které ne vždy končí zcela dle prvotních představ. V rámci příběhu počítejte s tím, že utopíte zhruba 25 hodin, nicméně, budete-li chtít zkompletovat hru na platinovou trofej, vyšetřete si minimálně další dvě desítky hodin.

Orgie, co chceš víc?

Co se týče technického zpracování hry, tak zde mi nezbývá než smeknout před borci ze Santa Monica pomyslný klobouk. Jedná se pravděpodobně o to nejlepší, čeho jsem se od své PS4 během letošního roku, a pravděpodobně i celkově na PS4, mohl dočkat a většinu hry jsem hrál s otevřenou pusou. Graficky se jedná rozhodně o skvost, který se bez ostychu řadí bok po boku k titulům jako Horizon Zero Dawn či Uncharted 4 s DLC The Lost Legacy. Jsou to zkrátka ty správné grafické orgie, po kterých touží každý majitel PS4. Rozhodně doporučuji hodit na hlavu nějaký ten headset a ponořit se do tohoto úžasného světa, jelikož ani audio stránka za tou vizuální nikterak nezaostává. Zvuků je všude plno a v hluchých místech jste častováni perfektním hudebním doprovodem. Vše běží naprosto plynule a majitelé konzole PS4 Pro si navíc mohou zvolit, zda upřednostní rozlišení před rychlostí snímkování. Oba režimy jsem samozřejmě testoval a abych pravdu řekl, příliš rozdílů jsem na stejném vybavení nezaznamenal. Během hry navíc nedochází k žádným otravným problémům, takže se můžete těšit na krásně plynulou jízdu bez propadů snímkování, propadů do textur a podobných bugů. Tento svět vás zkrátka uchvátí a nepustí, dokud neshlédnete závěrečné titulky.

Must buy!

Kratos je zkrátka zpět a se vším všudy. Jestliže jste si tohoto sympaťáka oblíbili již v předešlých dílech, není důvod nebrat tento kousek ihned po vydání. A vy, co jste nepřišli polobohovi v minulosti na chuť? I vy vyzkoušejte a nebudete litovat. To, co se odehraje na vašich obrazovkách se zapíše do historie zlatým písmem. Jedná se zkrátka o dokonalou záležitost, o které budeme vyprávět i následujícím generacím hráčů. A to si buďte jisti.

Ceny hry God of War srovnáte na Zboží.cz.Klik pro zvětšení (God of War - recenze)

☆ TOP ☆
100%