Po každom uplynutom hernom roku by sme mohli všetky tie vydané hry, či už sú kvalitnejšej akosti alebo menej zaujímavé, nahádzať na jedno obrovské letisko a verím, že by vrchol tejto digitálnej hory pôsobil ako monument k známej rozprávke Jack a fazuľa. Daná hromada však pod ťarchou kvantity len z minimálnej časti obsahuje aj originalitu a väčšinou by sme prehadzovaním lopaty ukrojili z tej pomyselnej hory len hromadu indie opadu, HD návratov a nadhodnotených AAA sérií, aké majú často lepšiu reklamu než všetko ostatné. No a potom vám na stôl pristane projekt Minit, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako hlúpa mobilná hra za päť centov a na päť minút. Zdanie a prvý dojem však v tomto prípade totálne klamú.
Ona sviežosť a odlišnosť projektu Minit ani náhodou nepramení z jeho grafickej stránky. Tá je na úrovni éry NES konzole, čo má byť samozrejme spodobnenie na sériu The Legend of Zelda a jednu jej konkrétnu časť, ktorej sa Minit očividne a s úctou klania už od svojho úvodu. Celé to naozaj vyzerá ako záležitosť na pár minút, po ktorej zabudnete, o čom to bolo, avšak jediné, čo tu skutočne trvá jednu minútu, je život hlavného hrdinu. Ten tak dookola zomiera, aby vás zbrzdil v skúmaní jednotlivých prostredí, ale každá jeho smrť je vaším novým začiatkom. Dosť náročne sa mi to opisuje, keďže v tomto prípade je lepšie raz zažiť ako tisíckrát vidieť. Projektom Minit si ale na seba uvalíte úžasný návyk a chuť vstrebávať jeho čerstvú a originálnu hrateľnosť, to všetko po dobu piatich hodín (to bol v konečnom dôsledku presne môj prípad).
Celý svet hry Minit je naozaj jedno veľké prepletené plátno z interaktívnych vlákien. Každá NPC postava má svoju dôležitosť a môže vám ponúknuť prostriedok ako rýchlejšie vpred a ako sa dostať cez prekážky. Keďže hlavný hrdina skoná vždy po uplynutí šesťdesiatych sekúnd, je nutné konať čo najrýchlejšie a plánovať trasy postupu tak, aby z každého výletu bol nejaký ten zisk. Preto hľadáte skryté mince, dôležité predmety, ešte podstatnejšie zbrane a snažíte sa, aby vás miesto času skôr nezlikvidoval nejaký ten nepriateľ. Bolo zaujímavé sledovať moju náladu pri testovaní tejto netradičnej projekcie nápadov. Zo začiatku som sa tváril dosť zmätene a nevedomky som blúdil hore dole po kúsku mapy v snahe sa zorientovať. V jeden moment som dokonca prepadol chuti to celé vypnúť, prilepiť k tanieru a hodiť čo najďalej. Stačilo však nájsť prvý záchytný bod a nad mojou hlavou sa razom rozozneli šťastné zvony hrajúce do rytmu motivácie.
Náročnosť teda nepramení z faktu, že vám dookola zomiera hlavný hrdina, keďže obrovskú mapu môžete postupne prechádzať štýlom golfových jamiek so záchytnými miestami (väčšinou ide o ubytovanie sa). Zmes chuti stretnúť čo najviac vedľajších postáv a vyriešiť každý jeden problém v kraji je pre vás hnacím motorom bežať ako o život (doslova ako o život), aby vám neunikol ani jeden zábavný moment a detail. Toto si môžeme podložiť štýlovou art stránkou minimalistickej grafiky (nebojte zvyknete si aj na ňu), úžasne príjemným zvukom na pozadí a túžbou nájsť všetko skryté. Osobne mi trvalo dve hodiny prejsť Minit na prvý pokus, avšak akonáhle skončili záverečné ovácie, otvoril sa príbehový režim New Game+ a nestačil som sa čudovať ako sa hra kompletne mení. Až v tomto bode začalo totižto ísť do tuhého. Časový interval životnosti sa skrátil z 60 sekúnd na 40 a všetky mnou vyriešené hádanky sa kompletne zmenili. Dalo by sa povedať, že prvé prejdenie je taký zábavný tutorial, ktorý vás má plne pripraviť na ešte väčší zážitok.
Nebudem sa tu nijako skrývať za kvetnaté frázy. Projekt Minit mňa osobne skutočne očaril a nie je to len pre jeho retro auru premiešanú so sviežou nápaditosťou súčasných herných mechaník. Ide o esenciu hrateľnosti a zábavy, ktorú si môžete pohodlne vychutnať a bez 4K grafických orgií a záplavy efektov. Je to jedna z ďalších leteniek do minulosti za účelom pochopenia súčasnosti a čo je najdôležitejšie, tak ako celok to nemá paradoxne v súčasnosti žiadnu konkurenciu. Bravo!
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme Devolver Digital
Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO
PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX