Minit

Minit - recenze
Minit - recenze
12:45, 19.04.2018

Po každom uplynutom hernom roku by sme mohli všetky tie vydané hry, či už sú kvalitnejšej akosti alebo menej zaujímavé, nahádzať na jedno obrovské letisko a verím, že by vrchol tejto digitálnej hory pôsobil ako monument k známej rozprávke Jack a fazuľa. Daná hromada však pod ťarchou kvantity len z minimálnej časti obsahuje aj originalitu a väčšinou by sme prehadzovaním lopaty ukrojili z tej pomyselnej hory len hromadu indie opadu, HD návratov a nadhodnotených AAA sérií, aké majú často lepšiu reklamu než všetko ostatné. No a potom vám na stôl pristane projekt Minit, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako hlúpa mobilná hra za päť centov a na päť minút. Zdanie a prvý dojem však v tomto prípade totálne klamú.

Máte 60 sekúnd života a nekonečno pokusov, ako si ho ešte užiť.

Klik pro zvětšení (Minit - recenze)

Ona sviežosť a odlišnosť projektu Minit ani náhodou nepramení z jeho grafickej stránky. Tá je na úrovni éry NES konzole, čo má byť samozrejme spodobnenie na sériu The Legend of Zelda a jednu jej konkrétnu časť, ktorej sa Minit očividne a s úctou klania už od svojho úvodu. Celé to naozaj vyzerá ako záležitosť na pár minút, po ktorej zabudnete, o čom to bolo, avšak jediné, čo tu skutočne trvá jednu minútu, je život hlavného hrdinu. Ten tak dookola zomiera, aby vás zbrzdil v skúmaní jednotlivých prostredí, ale každá jeho smrť je vaším novým začiatkom. Dosť náročne sa mi to opisuje, keďže v tomto prípade je lepšie raz zažiť ako tisíckrát vidieť. Projektom Minit si ale na seba uvalíte úžasný návyk a chuť vstrebávať jeho čerstvú a originálnu hrateľnosť, to všetko po dobu piatich hodín (to bol v konečnom dôsledku presne môj prípad).

Je to niečo ako živá neurónová sieť skrytá v hrude škaredej hliny.

Klik pro zvětšení (Minit - recenze)

Celý svet hry Minit je naozaj jedno veľké prepletené plátno z interaktívnych vlákien. Každá NPC postava má svoju dôležitosť a môže vám ponúknuť prostriedok ako rýchlejšie vpred a ako sa dostať cez prekážky. Keďže hlavný hrdina skoná vždy po uplynutí šesťdesiatych sekúnd, je nutné konať čo najrýchlejšie a plánovať trasy postupu tak, aby z každého výletu bol nejaký ten zisk. Preto hľadáte skryté mince, dôležité predmety, ešte podstatnejšie zbrane a snažíte sa, aby vás miesto času skôr nezlikvidoval nejaký ten nepriateľ. Bolo zaujímavé sledovať moju náladu pri testovaní tejto netradičnej projekcie nápadov. Zo začiatku som sa tváril dosť zmätene a nevedomky som blúdil hore dole po kúsku mapy v snahe sa zorientovať. V jeden moment som dokonca prepadol chuti to celé vypnúť, prilepiť k tanieru a hodiť čo najďalej. Stačilo však nájsť prvý záchytný bod a nad mojou hlavou sa razom rozozneli šťastné zvony hrajúce do rytmu motivácie.

Tento skvost majú na svedomí štyria vývojári.

Klik pro zvětšení (Minit - recenze)

Náročnosť teda nepramení z faktu, že vám dookola zomiera hlavný hrdina, keďže obrovskú mapu môžete postupne prechádzať štýlom golfových jamiek so záchytnými miestami (väčšinou ide o ubytovanie sa). Zmes chuti stretnúť čo najviac vedľajších postáv a vyriešiť každý jeden problém v kraji je pre vás hnacím motorom bežať ako o život (doslova ako o život), aby vám neunikol ani jeden zábavný moment a detail. Toto si môžeme podložiť štýlovou art stránkou minimalistickej grafiky (nebojte zvyknete si aj na ňu), úžasne príjemným zvukom na pozadí a túžbou nájsť všetko skryté. Osobne mi trvalo dve hodiny prejsť Minit na prvý pokus, avšak akonáhle skončili záverečné ovácie, otvoril sa príbehový režim New Game+ a nestačil som sa čudovať ako sa hra kompletne mení. Až v tomto bode začalo totižto ísť do tuhého. Časový interval životnosti sa skrátil z 60 sekúnd na 40 a všetky mnou vyriešené hádanky sa kompletne zmenili. Dalo by sa povedať, že prvé prejdenie je taký zábavný tutorial, ktorý vás má plne pripraviť na ešte väčší zážitok.

O zvukovú stránku sa postaral Jukio Kallio, človek zodpovedný za soundtrack v kritikou uznanom projekte Celeste.

Nebudem sa tu nijako skrývať za kvetnaté frázy. Projekt Minit mňa osobne skutočne očaril a nie je to len pre jeho retro auru premiešanú so sviežou nápaditosťou súčasných herných mechaník. Ide o esenciu hrateľnosti a zábavy, ktorú si môžete pohodlne vychutnať a bez 4K grafických orgií a záplavy efektov. Je to jedna z ďalších leteniek do minulosti za účelom pochopenia súčasnosti a čo je najdôležitejšie, tak ako celok to nemá paradoxne v súčasnosti žiadnu konkurenciu. Bravo!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme Devolver Digital

Klik pro zvětšení (Minit - recenze)

Klik pro zvětšení (Minit - recenze)