Escape room

Escape room - recenze
Escape room - recenze
09:15, 07.04.2018

Popularita akýchsi moderných spoločenských hier, ktoré budujú atmosféru v reálnych exteriéroch v zmysle navodiť variáciu skutočnosti, vzrástla v poslednej dobe nevídaným spôsobom. Pod súhrnným pojmom Escape room si tak už aj vo svojom okolí môžete užiť zaujímavé chvíle po boku priateľov či rodiny a skúsiť tak prežiť niečo úplne nové. V prípade určitej pohodlnosti a nechuti opustiť váš domov (hodí sa aj správna psychická porucha) je tu aj pre vás zaujímavý variant v zmysle existencie doskovej hry z distribúcie spoločnosti Blackfire. Práve po nej som nedávno hodil tú pomyselnú udicu a skúsil si tak na vlastnej koži porovnať reálny Escape room s jeho prenosnou verziou.

Naštartujte svoje mozgové závity, bude sa opäť tuho premýšľať.

Klik pro zvětšení (Escape room - recenze)

Tak, ako všetky ostatné verzie konceptu týchto útekov zo zamknutých miestností, sa ani v prípade mnou skúšanej doskovej hry nič nemení. Po boku maximálne štyroch a minimálne dvoch (tento počet je síce uvádzaný výrobcom, ale viem si predstaviť aj menšie ohnutie pravidiel cez koleno) spoluhráčov sa posadíte za stôl s cieľom úniku z hypotetickej situácie. Samotné základné balenie Escape room, bez dodatočného rozšírenia, ponúka štyri scenáre, ktoré sa síce od seba odlišujú príbehom a logicky aj hádankami, avšak snaha o únik ostáva nemenná.

Dominantou celej hry je samozrejme takzvaný chrono dekodér.

Zariadenie pod názvom chrono dekodér je akýsi váš rozhodca a cesta von vedie priamo cez jeho schopnosť dešifrovať vami zvolené kľúče. Tie sú zase rovnako napojené na desiatky rôznych menších či väčších puzzle príkladov, čo všetko opäť ústi do snahy dostať sa preč z vybraných miestností. Osobne som na víkendový test Escape room pribral zmes vlastnej rodiny a blízkych priateľov tak, aby som si zabezpečil minimálne päťdesiatpercentnú úspešnosť v daných scenároch. To v prípade, že by v našej rodine prevládala globálna demencia a nikto sa nám to ešte neobťažoval povedať.

Obtiažnosť jednotlivých misií je odstupňovaná a cieľom autorov tejto hry bolo postupne pripravovať účastníkov na veľkolepo náročné finále.

Sadli sme si pred časomieru nastavenú na jednu hodinu (platí pre všetkých a pre všetko v tejto hre) a rozbalili prvú obálku s úlohou. Kvalita materiálov použitých pre jednotlivé komponenty bohužiaľ jemne hapruje. V prípade samotného chrono dekodéru nemám väčších námietok, je to ostatne len krabička s digitálnym ukazovateľom čašu a menším reproduktorom, ktorý má navodiť šum na pozadí. Horšie sa už vyrovnávam s rozhodnutím použiť dokumenty v klasickej papierovej forme. O koľko atraktívnejšie by tu pôsobil hrubý kartón či plast s podtlačou? Veľkým problémom podobných projektov je totižto neexistujúca znovuhrateľnosť a ak uvažujete, že samotný Escape room po prejdení všetkých DLC jednoducho predáte, práve kvalita materiálov vám toto rozhodnutie dosť skomplikuje, keďže vieme, čo sa deje s obyčajným papierom pri bežnom a aj krátkodobom užití. Nič na tom nezmení ani fakt, že samotné papierové komponenty je možné dodatočne znova vytlačiť z oficiálnych stránok.

Kvitujem s potleskom funkciu zvukového ohlasovania možnosti použiť nápovedu.

Aj keď mi teda výber materiálov v tomto prípade nesadol, tak všetko ostatné to našťastie plne vynahradilo. Od príbehov (krátkych popisov situácií, aké hráč prežíva a kedy ich prežíva) cez možnosť flexibilne riešiť jednotlivé rébusy, až po komplexnú náročnosť daných úloh. Všetko je do seba umne zakomponované a aj keď musím priznať nástup frustrácie, hlavne v náročnejších misách, stále tu bola chuť a potenciál to celé zdarne doviesť do finále a zo všetkých miestností sa nakoniec dostať von pred uplynutím časomiery. Detektívna práca je jedna vec, ale o čo viac adrenalínu človek zažije, ak je navyše pod časovým presom. Osobne som bol na jednej jedinej reálnej Escape room akcii a aj keď pach rekvizít má svoje určité čaro, prenosná verzia a možnosť ju rozložiť doma hneď u porcie voňavých koláčov a kvalitného piva je nemenej zaujímavá.

Kto teda patrí do sorty milovníkov tejto zábavy a doteraz váhal s prípadnou investíciou do doskovej verzie Escape room, môže rovno vyťahovať peňaženku. Okolo celej hry je navyše slušná komunita napojená na oficiálne kanály a tak nám neostáva už nič iné len dúfať v budúce lokalizovanie zahraničných rozšírení do CZ jazyka.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire

90%
Pre vyznávačov kolektívneho myslenia so správnou dávkou spoločenskej zábavy je toto povinnosť