Kona (Switch)

Kona (Switch) - recenze
Kona (Switch) - recenze
19:06, 17.09.2018

Je to už viac ako rok, čo sa oficiálne ukončil vývoj survival adventúrky Kona, ktorú produkovalo malé nezávislé štúdio Parabole. O jej nekompletnej verzii ste si mohli prečítať v našom preview oveľa skôr, avšak na finálnu podobu sa paradoxne dostáva práve dnes, pri príležitosti nedávneho portu na poslednú z troch veľkých konzol. Aj Nintendo Switch totižto chcelo odhaliť tajomstvo kanadskej oblasti Atamipek a jeho zamrznutého jazera, čím som sa definitívne odsúdil na kúpu teplej obuvi, rukavíc, spodkov (dva kusy) a pravej ruskej baranice s ušami ako nadržaný kokršpaniel.

Oblasť severnej Kanady už dokázala zahubiť aj oveľa silnejších než som ja...

Klik pro zvětšení (Kona (Switch) - recenze)

Našťastie však hore vymenovaný zoznam oblečenia je striktne virtuálnej povahy a ja osobne sa nemusím vydávať na sever kraju javorového sirupu, keďže to za mňa spraví detektív Carl Faubert. Ten dáva prednosť cti policajta pred zmrznutými končatinami, a tak na požiadanie známeho podnikateľa vyráža k jeho statku, kde malo dôjsť k vandalizmu. Carl chce pochopiteľne celú vec čo najskôr objasniť a s rýchlosťou severského vetra sa zase zamknúť do svojej vyhriatej kancelárie. To však netuší, že osud s ním má oveľa väčšie plány a poryvom trepotu všemocných krídiel ho uvrhne mimo zasneženej vozovky skôr, než by ste povedali husky.

Cestári majú evidentne dovolenku alebo čakajú na UPS dodávku s kamením.

Kona je temná survival adventúra, kde sa hráč musí neustále starať o svoju telesnú teplotu tak, aby jeho hrdina nezamrzol ako letná zmes v ostrekovači okolo novembra. Prvé kroky jej zakrpatenej mapy vás zanesú na neďalekú benzínovú pumpu (mimochodom, mali ste haváriu, po ktorej vaše vozidlo ostalo zakliesnené v tone snehu), do ktorej vkročíte plný nádejí a chuti na teplé kakao. Bohužiaľ vás však v drevenej chate, lemovanej plechovými reklamami na západné produkty, čaká len ležiaca mŕtvola a obrovský kus neistoty. Naokolo nie je ani živej duše a vám pomaly dochádza čas. Začína sa tak hon na otázku, kto zabil pumpára a kde sú do pekla kľúče od toalety?!

Kona je síce plná nápadov, ale nie každý z nich sa dočkal nejakého zmysluplného využitia.

Aj keď vám možno úvod tejto hry prišiel ako nejaká adrenalínom naplnená jazda, tak vás musím trošku schladiť. Krátko na to, ako sa vám podarí dostať sa opäť za volant funkčného vozidla, začne tempo značne klesať a defacto už ide len o akési striktné jazdenie od chaty k chate. To vám spríjemňuje hlas rozprávača v pozadí, ktorý je vaším kompasom. Celá oblasť je totižto kompletne vyľudnená a až na jednu NPC postavu, ktorá sa s vami aj tak nebude chcieť rozprávať, sa kompletné dialógy sústredia len na zbieranie a čítanie denníkov rôzne po chatkách. Kona je preto akousi jemnou evolúciou v simulátoroch chodenia, keďže ponúka menšie survival prvky a zároveň sa snaží navodiť pocit hororu a beznádeje. Nejde to však tak ako by sme si asi želali a vo výsledku sú jej herné mechaniky skôr nedokončené a tak nezaujímavé.

Atmosféra je u tohto diela alfou a omegou.

Kto nemá vyložene v hlave pozametané ako volič ĽSNS/SPD, tak okamžite odhalí chabý zámer autorov o nejaké efektné body prežitia, ktoré by mal hráč využívať. Hlavný hrdina môže teoreticky skutočne vonku zamrznúť, avšak oblasť, po akej sa pohybujete (v aute alebo peši), je tak malá, že dobehnúť do nejakej chaty a zapáliť v krbe je len otázka pár sekúnd. Navyše máte u seba rôzne predmety na odvrátenie prípadného podchladenia, čo kompletne zabíja inak slušný potenciál okolo prežívania v drsnej divočine. Atmosféra tajomného odkrývania niečoho nadprirodzeného v pozadí príbehu je však natoľko slušná, že nepredurčuje všetky negatívne prvky hrateľnosti k záhube. Kona má totižto svoje svetlé ale aj totálne nelogické momenty, ktoré sú evidentným výsledkom nedokončenia pôvodnej myšlienky.

Kona má byť prvou hrou z plánovaného štvordielneho seriálu, ktorá sa však možno reálneho pokračovania ani nedočká.

Ak túto hru budem definovať ako polotovar, nemal by som byť vôbec ďaleko od pravdy. Príbeh má potenciál vás udržať pred obrazovkou, avšak nevidím dôvod v tom, aby takto spracovaný scenár niekto úmyselne kúskoval do ďalších troch častí. Skôr to celé dáva pocit, že spoločnosť Parabole narazila na stenu neschopnosti sa niekam ďalej a rozumne pohnúť a tak sa rozhodli, že záver spracujú ako neukončený seriál bez pointy a o všetko ostatné sa už postará zub času. Hráči zabudnú na osud detektíva Carla rovnako, ako zabudli na stovky iných ohlásených a nikdy nevydaných projektov. Z jednej časti je to určite škoda, keďže potenciál tejto hre uprieť nemôžem, a tak nám už len ostáva dúfať, že sa raz dočkáme nejakého rozumného vyslobodenia nášho hrdinu z ľadových spárov jazera Atamipek.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Parabole

61%
Zmes dobrého a zlého s neistým koncom