Beholder: Complete Edition

Beholder: Complete Edition - recenze
Beholder: Complete Edition - recenze
18:18, 08.03.2018

Pamatujete totalitu? Vyrostli jste během ní? Ať už jsou vaše odpovědi jakékoliv, Beholder vám takovou dobu dokáže perfektně nastínit. Tentokrát se ale nevžijete do role nebojácných revolucionářů, nýbrž fanaticky oddaného zaměstnance tamní vlády a začnete plnit její ohavná nařízení.

Klik pro zvětšení (Beholder: Complete Edition - recenze)

Oči máte všude

Her se zvráceným režimem je hodně. Beholder je však opravdovou specialitkou. Ocitnete se v kůži domovníka Carla Steina, který má vedle své povinnosti udržovat dům, vybírat nájem a starat se o rodinu ještě tajnou práci pro vládu. Vaším úkolem tak bude kontrolovat veškeré dění v domě, od zjišťování zájmů vašich nájemníků až po sledování všech jejich činností pomocí kamerového systému. Všechny tyto aktivity si poté zaznamenáváte, a podezřelá zjištění poté odešlete vládě. A ta už bude vědět jak s takovými problémy naložit…

Nepříjemný start

Bohužel, jedna velká chyba se vyskytuje už přímo na začátku hry. To je v tomto případě tutoriál. Hra vám sice už tak dost nepříjemné ovládání vysvětlí hned po úvodních titulcích se vším všudy, ale samotný princip hry se vám do rukou nedostane. Ano, první misi s vámi sice ještě hra spolupracuje ale tím to pomalu hasne. Nebyl by to zas tak velký problém (už jen kvůli tomu že hra se po pár hodinách roztočí na plné obrátky), jenomže poměrně špatně vytvořený start se zde kombinuje s angličtinou na dost těžké úrovni.

Reputace je důležitá

Za každý úkol, který splníte, obdržíte dvojí odměnu - body reputace a peníze. Peníze jsou zde velmi strategickou záležitostí, není jich nikdy dostatek a při tom je zde budete potřebovat více než si myslíte… Body reputace jsou zde víceúčelové, kupuje se za ně vládní vybavení a dále slouží jako takový pomyslný ukazatel vaší hodnosti. Čím více jich máte, tím více budete moci manipulovat s vaším okolím. Ale i s touto měnou by se mělo šetřit, protože jedno lidové přísloví správně říká “bez peněz do hospody nelez!”

Vive la révolution!

A nelze zde nezmínit hraní více způsoby. Beholder vám totiž doslova servíruje hromadu rozhodnutí, z čehož každé bude mít dopad na vaši postavu. Takže jestli se vám nelíbí úkoly které vám vláda zadá (např. vystěhuj bezmocnou stařenku) můžete zkusit se potají vzepřít. Podobných rozhodnutí (včetně vedlejších úkolů) zde bude opravdu hodně takže nemusíte mít strach, že jste něco pokazili. Ostatně, na konci hry se ukáže zda jste byli padouch nebo hrdina, a nakonec kdo ví, jak hra vlastně skončí, protože to je jen a pouze na vás.

Vizuální krasavec

Co ale Beholderu nemůžu upřít je jeho vizuální stránka. Někdo sice může tvrdit že je to moc temné, monotónní, nebo depresivní ale vždyť přesně o tenhle efekt se hra snaží! Snaží se navnadit ten pocit totality, hrůzy, kruté vlády… A tenhle dech beroucí zážitek provází snad ještě lepší soundtrack! Je přesně takový jaký Beholder je, je temný, smutný a depresivní a právě on má určitě podíl na atmosféře kterou má hra působit, pocitem beznaděje. Beholder tak opravdu splňuje účel a i přes to že to není úplný srdceryvný biják, dá vám mnohem víc než by jste od takovéhle hry mohli kdy čekat.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Curve Digital

85%
Skvělý příběh, velké množství alternativních konců, ale hlavně naprosto jedinečná atmosféra