Railway Empire: Nintendo Switch Edition

Railway Empire: Nintendo Switch Edition - recenze
12:00, 08.09.2020

Budovatelských strategií, potažmo "tycoonů", vychází na konzolích jako šafránu, takže jsem se nemohl netěšit na nejnovější přírůstek do této rodiny, titul Railway Empire od týmu Gaming Minds, zaštítěný vydavatelem Kalypso Media. Ano, hra již zhruba před dvěma lety vyšla na PC i velkých konzolích, nicméně hráči na Nintendo Switch mají co do počtu titulů tohoto typu mnohem omezenější možnosti výběru, takže každý, hlavně tedy povedený, se bezesporu počítá. Jak již název napovídá, vše se bude točit okolo železnice a všemožných vláčků, kterých si pro tentokrát užijeme dosytosti. Nebo snad ne? To se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Railway Empire: Nintendo Switch Edition - recenze)

Historie volá

Hra si bere na paškál období 19. století v Americe, které nebylo příliš klidné. V rámci "příběhu" si proto projdete počátky budování železniční sítě, snahy spojit obě vzdálená pobřeží či přijdete do styku s občanskou válkou. Svojí povahou připomíná kousky ze série Industry a Transport Giant, oproti kterým však nedisponuje chaotickým ovládáním a po pár hodinkách již budete se strojovou přesností pomocí ovladače stavět kolejiště, budovat železniční stanice, převážet potřebné suroviny a zkrátka, stanete se železničním magnátem dané doby.

Klik a koleje jsou tu

Stavění, jakožto nejdůležitější faktor celé hry, je vskutku dokonale intuitivní. Jako v každém pořádném "tycoonu" je vaším úkolem umně propojovat jak jednotlivá reálná americká města, mezi kterými přemisťujete pomocí svých železných ořů jak pasažéry, poštu či hotové výrobky jednotlivých průmyslových závodů, tak i zajistit přísun surovin do těchto továren. Nerostného bohatství, farem, lesů či lomů je na území USA relativně dostatek, takže je jen na vás, odkud a kam se rozhodnete své náklady vozit či kde případně vybudujete vaše vlastní průmyslové impérium. Pravdou je, že v hlavním režimu kampaně jste lehce vedeni za ručičku jednotlivými úkoly, které musíte do určité doby splnit, nicméně jak ke zdárnému cíli dorazíte, v tom máte opět volnou ruku. Je nutné však počítat s tím, že když se vám nepodaří povinný cíl splnit, dáte si, v případě předchozího neuložení, celou úroveň znovu.

Pohraje si každý

Jestliže čekáte nějakou super komplexní simulaci, přístupnou pouze těm nejzarytějším příznivcům žánru, asi vás zklamu. Já se za profíka rozhodně na tomto poli nepovažuji, nicméně do tajů Railway Empire jsem pronikl jako nůž máslem a utápěl v parádní hře spoustu hodin. Samozřejmě, nenechal jsem si ujít poměrně rozsáhlý tutoriál, který vás provádí poměrně zevrubně první misí a i díky jeho zpracování poměrně rychle pochopíte všechny mechaniky, které hra nabízí. A nebojte se, i kdybyste náhodou nějaký krok ne zcela pochopili, vždy je dostatek času v průběhu kampaně vše prozkoumat a vyzkoušet, například i metodou pokus-omyl. Přísun peněz lze totiž zabezpečit mnoha rozličnými způsoby, tak není důvod k obavám, že omylem postavíte nějakou kravinu, kvůli které se vaše impérium položí. Snad ve dvou případech se mi sice stalo, že jsem si nebyl vůbec jistý, zdali se mi podaří vše splnit dle plánu, avšak nakonec jsem si dokázal vždy poradit. První případ nastal v situaci, kdy jsem se snažil do města vozit dřevo, nicméně můj vlak nebyl schopen naložit klády. Po chvilce pátrání jsem zakopaného psa našel, město nedisponovalo pilou, jak prosté. Stačilo ji tak jen postavit, v případě, že se jedná o prosperující aglomeraci, nebo začít vozit jinam, kde již potřebná fabrika stojí. Druhý oříšek nastal ve chvíli, kdy jsem měl za úkol nakopnout jedno z měst k rozvoji a nedařilo se mi za boha zvýšit počet jeho obyvatel. Zde stačilo propojit pár dalších měst s tímto "uzlem" a hned se mi lidičky hrnuli.

Města rostou, vybavení se vylepšuje

Zkrátka vše v Railway Empire souvisí se vším a je fajn vidět, že vaše konání mají na rozvoj jednotlivých měst a průmyslu skutečný, ne jen papírový dopad. Během hraní se mi líbily také decentní prvky vylepšení, které můžete pořídit za speciální měnu získanou za úspěšné podnikání. Dopřát si tak můžete kupříkladu vylepšení pro vaše lokomotivy, díky kterým se budou novinové články plnit rychlostními rekordy vašich mašin, pořídíte si kupříkladu speciální předměty či rovnou části vagónů, jenž budou mít za následek vyšší příjmy z přepravy cestujících či určitých komodit, nebo také rovnou celé nové lokomotivy, které poté můžete velmi snadno nasadit na místo starších a pomalejších. Každý z těchto bonusů má zkrátka něco do sebe a neexistuje žádná jediná správná cesta, po které se vydat. Hru si skutečně užíváte podle svého ve všech aspektech.

Dražíme a odkupujeme

Další situací, která poměrně často při vašem hraní nastane, jsou dražby. V jejich rámci si budete moci přijít buď k vlastnímu zdroji potřebných komodit, novým lokomotivám či bonusovým vychytávkám v aukci s ostatními protivníky. Těch může být ve hře současně až šest, nicméně většinou budete v kontaktu se zhruba dvěma konkurenčními společnostmi. Ty samy o sobě budují své americké sny, přičemž lze zvolit strategii pomalého, systematického odkupování jejich akcií, na jejímž konci je fúze, v rámci které pozřete vše, co váš nebohý protivník doposud vybudoval a vaše infrastruktura se pořádně rozroste. Jen je nutné počítat s tím, že takováto operace rozhodně není zadarmo. I přesto jsem se touto cestou vydával poměrně často, jelikož díky majetku vašeho konkurenta, který přeberete pod svá křídla, se stanete skutečným bossem 19. století.

Spousta herních možností

Kromě kapaně, kterou se prokoušete za nějakých deset hodin, se můžete vrhnout do plnění scénářů, které před vás postaví také rozmanité úkoly a ukousnou také spoustu hodin z vašeho volného času. A komu by ani to nestačilo, nic vám nebrání vrhnout se do režimu volné hry, ve které si můžete bez konkurence stavět co a jak chcete a klidně pospojovat i nespojitelné, bude-li se vám chtít. Amerika v podání této hry je zkrátka zemí neomezených možností a autoři si dali sakra záležet, abyste si hraní užili v jakémkoliv stádiu herní kariéry. Takže ať jste například nováček, strategiemi nepolíbený, určitě dejte tomuto kousku šanci, třeba bude právě on tím základním kamenem, který vás k žánru nakonec přiková.

Solidní port na hybridní konzolku

Graficky se jedná také o velmi povedený kousek, který navíc na konzoli Nintendo Switch běžel jako po másle, a to jak na mapě s minimálním zoomem, tak i v detailním zobrazení, kdy si můžete vámi pěstěné lokality pořádně prohlédnout. Ano, nějaké to trhnutí lze v handheld režimu zaregistrovat, nicméně se nejedná o nic, co by vám mělo nějak extrémně kazit zážitek. Některé texty jsou poté poněkud drobnější, nicméně dá se s nimi žít. Jako bonus se poté lze přepnout do pohledu kamery z vlaku ve čtyřech různých polohách a přitom se rozhlížet po krajině a kochat se jak efekty počasí, tak i reliéfem samotné krajiny. Zvuky a hudební podkres také odpovídají dnešním standardům a v případě použitých skladeb i těm dobovým. Jednotlivé mise jsou poté uvozovány povedenými "komiksovými" vsuvkami, které na jednu stranu obsahují skutečná historická fakta, nicméně ty se autoři rozhodli pojmout v odlehčené humorné formě, takže se u nich mnohokrát i zasmějete.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Kalypso Media

Ceny hry Railway Empire: Nintendo Switch Edition srovnáte na Zboží.cz.Klik pro zvětšení (Railway Empire: Nintendo Switch Edition - recenze)

90%