PlayerUnknown's Battlegrounds (Xbox Game Preview)

PlayerUnknown's Battlegrounds (Xbox Game Preview) - recenze
19:56, 22.12.2017

V únoru letošního roku se v mnou zatracované kategorii Steam Early Access objevila podivně pojmenovaná hra Playerunknown's Battlegrounds. Absolutně jsem netušil, o co se jedná, ale během pár dní byla v popředí Twitche. Začal jsem se o ni zajímat blíže a rychle se dostal do stavu, že to je konečně hra, kvůli které bych si postavil po letech zase PC. Ha ha, ani náhodou. Nadále jsem sledoval jak boří rekordy Early Accessu a postupně ovládá Steam. Když Microsoft na E3 oznámil, že PUBG (Playerunknown's Battleground) dorazí ještě letos na Xbox One, zajásal jsem. Konec roku je tu a PUBG vyšlo v rámci Xbox Game Preview na konzole Microsoftu.

Xbox Game Preview je xboxová varianta Early Access. Tzn. že hra zakoupená v tomto programu je stále v rozpracované podobě. Nelze tedy očekávat, že bude fungovat plně, že bude bez problémů atd. Byl jsem na to připraven, ale přeci jenom jsem si říkal, že Microsoft poskytl PUBG Corp. (Blue Hole) spoustu zdrojů, které mají zkušenosti s Xbox Play Anywhere nebo s jinými porty, aby dotáhli tu i na PC špatně optimalizovanou hru na konzoli. Výsledek není úplně slavný, tady na startu samotné hry.

Klik pro zvětšení (PlayerUnknown's Battlegrounds (Xbox Game Preview) - recenze)

Na mém Xbox One X hra běží velmi náladově. Z plynulých 30fps je hra schopná dostat se během pár vteřin na úroveň pod 15fps a udělat ze sebe solidní slideshow. Zajímavé je, že při hraní s kamarády, co mají Xbox One S, to vypadá, že hra se trhá na obou strojích ve stejných chvílích a situacích. Naznačuje to tedy, že optimalizace je třeba na globální stránce a není to tak, že by X bylo v pohodě a S bylo nechané napospas. Což je věc, která mě rozhodně těší. Hra také docela často padá, ale opět na obou strojích. Více o grafice rozebereme později, ale slušelo se hned na začátku vyložit karty na stůl, protože nejde o hladkou jízdu.

A proto přejdeme k hratelnosti. Nejdříve pro ty, jenž netuší, o co se v PUBG jedná. Hra je zástupcem Battle Royale žánru, tzn. kdo přežije vyhraje. Na mapu z letadla vyskáče 100 hráčů bez jakéhokoliv vybavení a musí se pokusit přežít jako poslední. Všechno vybavení a zbraně jsou rozeseté po celém ostrově. Cílem je rychle najít nějakou zbraň, aby se člověk ubránil protivníkům. Pak se začne na mapě objevovat kruh, ve kterém je třeba být, protože zbytek mapy zakryje časem modrá zóna, která zraňuje. A takhle to jede v kolečkách. Vždy, když dorazí modrá zóna k hlavnímu kruhu, hra nadefinuje další menší kruh a vše jede dokola. Cílem je nahnat všechny zbývající hráče do jednoho prostoru. Může se stát, že většinu hry jen utíkáte směrem ke kruhu a také s může stát, že celou hru sedíte v teple kruhu a jen kontrolujete okolí.

Právě tato variabilita a nepředvídatelnost dělá z téhle hry tak atraktivní záležitost. Žádná hra není stejná, žádné místo přistání není vždy stejně vybavené a stejně opuštěné jako v předchozí hře. A ne vždy vám kruh hraje do karet. Rozlehlost herní plochy také nutí k úplně jinému chování a kontrolování věcí, které v jiných střílečkách neřešíte. Každý pohyb v dálce vás zajímá, každé otevřené prostranství je nebezpečné, jakákoliv možnost krytu je utěšující a otevřené dvěře jsou podezřelé. A když už dojde na střet s nepřítelem, adrenalin stoupá. Někdy je to rychlý souboj, ale také to může být šachová partie o patro budovy, kde ani jeden z vás nechce umřít, protože respawn ho nečeká. Nevím, jestli tenhle typ her moc prožívám, ale tyhle vypjaté situace a nebo situace, kdy počet hráčů je už nízký a kruh malý, rozproudí adrenalin v krvi tak jako málokterá hra (u Fortnite prožívám to samé). Myslím, že právě to je tak atraktivní na PUBG a to vedlo k vzniku takového fenoménu.

Tyto pocity lze prožívat v Solo playlistu, kde jde každý sám za sebe a kamarádi neexistují. Nebo jsou v nabídce Duos (dvojice) a Squad (čtveřice). Že ve více lidech (kamarádech) se úměrně k tomu zábava násobí, to asi nemusím říkat. Jakákoliv spolupráce totiž dostává jiný level. Společný průzkum patrového domu z několika směrů. Pokrytí úhlů případného ústupu nepřátel před modrým kruhem. "Rojnice" kolem budovy, kde byli spatřeni nepřátelé. Krycí palba zatímco kolega flankuje z boku. To jsou situace, které hřejí u srdce každého hráče. Vyžadují komunikaci, povely a přesné hlášení. To je něco, co hráči taktických stříleček mají rádi a tady v tom netradičním survival podání to má obrovskou sílu a proto PUBG funguje skvěle.

Čeho jsem se velmi bál před startem hry, bylo ovládání. Přeci jenom rok sledování streamů, jak zběsile PC hráči klikají v inventáři a poté přesně míří na dlouhé vzdálenosti nebo pohybující cíle, dávalo tušit, že nebude snadné převést hru na ovladač. Výsledek je výtečný. Ano, na první zahrání bude konzolový hráč prskat, protože hra dělá věci jinak, než je zvyklý. Reload na podržení X? Stálo mě to pár smrtí. Koukání přes mířidla není na podržení levé spouště? Co to sakra je! Jenže čím déle budete hrát, zjistíte, že vše má své důvody. Ne, že bych stále raději neměl nabíjení rychlejší, ale je to fakt. A člověk se s tím naučí žít. Během pár her už ovládání nevzbuzuje udivení a člověk ví, co dělá.

Management inventáře je relativně v pořádku, trochu neintuitivní je X na sebrání věci a A na attach/použití. Prohození zbraní nutí člověka vylézt z inventáře a prohodit zbraň do ruky a pak sebrat ze země. Ale to jsou takové detaily. Co je ale opravdu nepříjemné, že ve stávajícím stavu hra trpí podivným a nevypočitatelným input lagem. Ne vždy, ale někdy je extrémně cítit, že vaše akce na ovladači nevyvolávají očekávané reakce ve hře a nebo pomalu. Občasné zaseknutí pohybu v inventáři nebo nemožnost vylézt z auta, to jsou čistokrevné bugy.

Míření bude pro mnohé oříšek, protože PUBG se rozhodlo, že ani na konzolích nebude přítomen aim-assist. Zda to je nějaké fundamentální rozhodnutí nebo pouze nedostatek času, je těžké říci. Každopádně by většina hráčů určitě uvítala asistenci, alespoň lehkou na krátké až střední vzdálenosti. Aktuálně totiž trefit běžící nebo nedejbože jedoucí postavu napříč obrazovkou je téměř nemožné. Ale jinak běžné statické souboje se dají celkem bez problémů kočírovat a mířit se dá. Některé zbraně mají na můj vkus celkem silný recoil, který se na ovladači dost těžko kontroluje. Ale možná to je nezvyk a zlepší se hraním. Ovládání vozidel je zcela bez problémů.

Prostě celkové pocity z hraní jsou takové, že hra se hraje tak, jak jsem si představoval na těch desítkách videí a streamů, co jsem za letošek sledoval (nevlastním a nehrál jsem PC verzi). To ovšem platí pouze v situaci, kdy hra běží tak, jak má a těch není mnoho. Nažnačil jsem to již na začátku článku a musím to zopakovat. PUBG aktuálně na Xboxu neběží vůbec dobře. Marketingové pohádky o tom, že na X běží hra 40-60 fps, si můžeme schovat do kategorie vtipů. Hra, když je klid (nejsou v okolí protivníci), běží 30 fps a vše je v pořádku. Ale povětšinu času to klesá do čísel, které vytváří nevolnost. Že seskok z letadla je 15 fps, bych ještě zkousl, ale že hra spadne na 20 fps v posledních kruzích, kde jde do tuhého, je neakceptovatelné. Jízda v autě a rozhlížení se - z toho už opravdu bolí oči. A to mluvím o verzi pro X. Kamarádi s S jsou v ještě horší situaci a poklesy jsou častější ve chvílích, kde X stíhá. Avšak rapidní propady kopírují stejné situace jako na X. Dost to napovídá tomu, že grafický výkon zde moc nezmůže a spíš nestíhá procesor. V některých instancích bych mimo jiné také vsadil na nějaký problém serveru, protože cuknutí postihlo všechny hráče v mé partě. Občas jsem také bojoval s hitdetekcí, kdy jsem prohrál souboje, kde jsem měl jasnou výhodu. Přítomen je i nepříjemný rubber-banding (poskakování postavy dopředu dozadu), který trápí i PC verzi. Navíc ovládání trápí extrémní input lag v některých situacích a to je úplně nejhorší věc.

Samotné grafické ztvárnění je na X povedené. Obrázky dokáže hra vytvořit opravdu krásné. Běží v plném 4K. Rozhodně u téhle hry o moc více nepotřebuji (z hlediska efektů a detailů, o fps nemluvím). Na obyčejném Xbox One a Xbox One S hra už tak líbivá není. Jsou tu situace, kde screen ze hry vypadá pěkně. Ale také tu najdete texturu, která vypadá, že má rozlišení 5x5. Dohlednost je špatná, doskakují objekty opravdu blízko a férovost souboje na půl kilometru se sniperem vyhraje pravděpodobně model X než S.

Ve výsledku je nepopiratelný fakt, že hra je obrovsky daleko od dokončení. Má porodní bolesti, které jsme naivně doufali, že pro Xbox release (i když preview) Microsoft a PUBG Corp. pohlídají. Nestalo se tak a pravděpodobně si prožijeme podobnou anabázi vylepšování jakou měli z počátku roku na svých bedrech PC hráči. Otázkou je, zda hráči na Xboxu vydrží dostatečně dlouho s trpělivostí a budou se do ní vracet. Nyní to není úplně snadné, protože z toho dokáže rozbolet hlava, i když vás hra odmění skvělým zážitkem. Trochu mám pocit, že Microsoft tlačil na vydání, protože jej slíbil letos a neměl jinak moc exkluzivit. Takže obětovali i to, že hra vyjde ve špatném stavu, jako je teď, jenom aby splnili, co slíbili na E3 a nepřiznali, že si spolu s PUBG Corp. ukousli moc velké sousto.

Tyto dojmy odpovídají stavu hry v týden vydání do Xbox Game Preview. Nedám sem číselné hodnocení, protože hra není v žádném případě dokončená. Hrál jsem na Xbox One X a konzultoval dojmy s kolegou na S. Většina článku byla napsaná ještě před vydáním prvního patche, který opravil některé bugy a mírně zlepšil výkon. Ale výrazně nic nezměnil. V článku jsem přiložené videa od Digital Foundry, které nejlépe ukáží, jak na tom výkon hry je.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox One X