WRC 7

WRC 7 - recenze
WRC 7 - recenze
19:11, 18.10.2017

Asi není třeba dlouze připomínat nelehkou situaci studií, které musejí každoročně vydávat nový díl nějaké zaběhnuté série. Jednak vás jakožto vývojáře tlačí hráči vyžadující větší, pohlednější a celkově lepší hru než loni, ale především jste vázáni pevným termínem od vydavatele, který mnohdy platí nemalé peníze za licenci aktuálního ročníku. Vždy je tak potřeba hledat kompromis. Pokud se vám ho najít nepovede, tak si hráči mohou stěžovat buď na nedodělanost, nebo v opačném případě na příliš malé rozdíly oproti předchozímu dílu. Obě tyto varianty se pochopitelně promítnou i v prodejích, takže je ve výsledku nespokojený i vydavatel. Příští ročník tak může skončit u jiného studia.

Ale proč o tom vůbec píši? Přesně těmito problémy si totiž prošla i série WRC, jejíž sedmý díl si právě razí cestu na naše herní zařízení. Po restartu v roce 2010, kdy licenci oficiálního seriálu koupila společnosti BigBen Interacive, dostalo WRC na starost studio Milestone, které vytvořilo přinejlepším čtyři průměrné díly. Ty mohly jen stěží oslovit poměrně úzkou skupinu hráčů a série se tak stěhovala do francouzského studia Kylotonn Games. Noví, nutno podotknout, poměrně nezkušení vývojáři museli za poměrně krátkou vyrobit kompletně novou hru na vlastím enginu. Výsledkem jejich snažení byl sice v základu poměrně nadějný, ale bohužel nedodělaný titul. Až loňský šestý díl znamenal pro sérii dost možná první slušný krok vpřed a sliboval světlé vyhlídky pro další ročník.

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Cestou necestou

Letošnímu WRC 7 nahrály do karet, podobně jako v případě Codemasters u formule 1, změny pravidel v reálném šampionátu. Auta specifikace WRC prošla výraznou obměnou a nyní jsou o poznání výkonnější, rychlejší a vzhledově agresivnější. Ve hře to poznáte zejména při zrychlení, kdy vozy vrcholné kategorie opravdu zabírají a výrazně vás upozorní na svou sílu.

Vývojáři navíc vylepšili i jízdní model, který se dříve vždy držel spíše na arkádové notě. U nového dílu se autorům povedlo především zapracovat na jízdních vlastnostech při jízdě na různorodých površích. Ihned tak poznáte rozdíl mezi jízdou na šotolině, asfaltu, blátu, sněhu nebo ledu. Pochopitelně jste tak nuceni měnit svůj jízdní styl, a to nejen mezi jednotlivými podniky, ale i v rámci jedné rally, kde pravidelně dochází ke změnám počasí. Z obvykle rychlé prašné erzety se tak může rázem stát bahnité dobrodružství.

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Za vůbec největší novinku a zároveň pozitivum sedmého WRC považuji samotné zpracování tratí.

Ale nemyslete si, že si rychlostní zkoušky užijete pouze díky měnícím se podmínkám. Za vůbec největší novinku a zároveň pozitivum sedmého WRC považuji samotné zpracování tratí. Už loňský díl se oprostil od širokých a pro rally naprosto nerealistických cest. S novým dílem ale vývojáři nastavují laťku ještě o pořádný kus výš a překonávají v tomto ohledu i čtvrtý DIRT a směle se mohou měřit s DIRT Rally. Tratě jsou především úzké, členité a různorodé. Každá z celkem 13 zemí, které během hraní navštívíte, má svůj typický a neopakovatelný profil.

Hardcore hráči si dozajista oblíbí především takzvané extrémní rychlostní zkoušky. Ty dosahují délky někdy i přes 20 kilometrů, takže pořádně otestují nejen vaší rychlost, ale také vytrvalost. Stále bych ale uvítal jejich větších počet. V každé zemi nalezneme pouze čtyři rozdílné erzety, z nichž pouze jedna bývá delší než 10 kilometrů. Jednotlivé podniky tak máte za sebou poměrně rychle a jakákoli větší jezdecká chyba při pohledu na celkové pořadí hodně bolí. K celkově dobrému pocitu z jízdy pomáhají i nahodilé události jako defekt pneumatiky, u kterého se můžete rozhodnout, zda zkusit dojet do cíle, nebo kolo vyměnit v průběhu erzety a vyfasovat třicetivteřinovou penalizaci.

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Pokud čekáte na nějakou náplň mezi závody ve formě testování nebo speciálních akcí, tak nic takového bohužel WRC 7 nenabízí.
Stará známá písnička

Co se týče modelu poškození, tak ten zůstal téměř nezměněn od předchozího dílu. Znovu mají mechanici pouze omezený čas na opravu, což vás nutí si na vůz dát alespoň trochu pozor. Samotné mechanické problémy ale stále mají pouze malý vliv na jízdní vlastnosti i výkon vašeho vozu, takže to s tou opatrností zase nemusíte tolik přehánět. Při výletu mimo trať a následném automatickém návratu zpět spíše zamrzí několika vteřinová penalizace než nějaký ten promáčknutý blatník.

Žádné revoluční změny nečekejte ani v nabídce herních módů. Po vytvoření vlastního profilu projdete klasickým výběrem týmu nejnižší kategorie JWRC, který po pár úspěšných závodech vyměníte a přejdete do vyšší výkonnostní kategorie WRC 2. Po absolvování další sezony vám bude nabídnuta sedačka ve vrcholné třídě WRC, ve které již absolvujete kompletní porci podniků. Pokud čekáte na nějakou náplň mezi závody ve formě testování nebo speciálních akcí, tak nic takového bohužel WRC 7 nenabízí. Kromě kariéry ve hře nejdeme již pouze klasickou rychlou rally a možnost vytvoření vlastního šampionátu. To je ale bohužel ze singleplayerových módů vše.

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Vypíchnout lze jednat velmi pěkný exteriér aut, ale také velké množství odlesků.

Po pár sezonách v kariérním režimu tak určitě zamíříte do kolonky multiplayeru, kde na vás čeká jednak dnes již opomíjený split-screen, ale také podobně upozaděný hot-seat až pro 8 hráčů. Tyto dva módy ještě doplňuje klasický online, který ale z důvodu absence propracovanějšího lobby systému téměř nikdo nehraje. Multiplayerovou část WRC7 si tak užijete výhradně s přáteli.

Tady někdo nestíhal

Audiovizuální stránka nikdy nepatřila mezi přednosti série WRC. Letošní díl v tomto ohledu neznamená žádnou revoluci, ale poměrně slušnou evoluci, za kterou se i s přihlédnutím ke svým produkčním hodnotám nemusí WRC 7 stydět. Vypíchnout lze jednat velmi pěkný exteriér aut, ale také velké množství odlesků. Okolí rychlostních zkoušek nebo třeba zpracování deště trochu pokulhává, není to ale nic, co bych hře neodpustil.

Nad čím již ale nelze přimhouřit oko je optimalizace a technické problémy. Nejspíše byste očekávali, že u závodní hry, která se snaží nalákat i náročnější hráče, nebude připojení volantu problém. WRC 7 má ale s touto činností nepochopitelné problémy. I když byl můj Logitech v seznamu podporovaných volantů, tak si s ním hra dlouho dobu vůbec nerozuměla. Pomohly až rady ze stran hráčů na Steam fóru hry, kterých je bohužel s tímto problémem poměrně mnoho a ne všichni si s ním dosud poradili. Tím ale technické patálie bohužel neskončily. Kromě občasných pádů totiž hru trápí i špatná optimalizace. Pokud nemáte extrémně výkonnou sestavu, tak musíte počítat především s častými propady FPS a občas i otravným shutteringem. V případě PC verze tak doporučuji počkat na pár opravných balíčků, které by měly její neutěšený stav alespoň trochu zlepšit.

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Zejména výrazně přepracované rychlostní zkoušky jsou na hře nesmírně zdát a v kombinaci se zábavným a poměrně realistickým jízdním modelem vytváří koktejl, který zkrátka baví.

Je to nesmírná škoda, protože kdyby bylo po technické stránce vše v pořádku, mohla by se hra ucházet o ještě lepší hodnocení. I přesto je ale můj výsledný pocit pozitivní. Zejména výrazně přepracované rychlostní zkoušky jsou na hře nesmírně zdát a v kombinaci se zábavným a poměrně realistickým jízdním modelem vytváří koktejl, který zkrátka baví. Někdo by mohl namítat, že je hra po obsahové stránce stále dosti chudá, zejména když se podíváme třeba na čtvrtý Dirt. K WRC 7 je ale stále potřeba přistupovat jako ke každoročně vycházející sérii s licencí a tudíž nemůžeme chtít po autorech, aby nám za jeden rok naservírovali něco, na čem jiná studia dělají roků několik.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

Klik pro zvětšení (WRC 7 - recenze)

75%
WRC 7 je i přes své technické problémy a relativně chudou nabídku herních režimů bezesporu nejlepší hrou v sérii. Vyzdvihnout musím zejména zábavný jízdní model a skvěle zpracované tratě, díky kterým se může ucházet i o přízeň náročnějších hráčů. Pokud jste někdy chtěli dát WRC šanci, tak vám tento rok dávám zelenou.