NHL 18

NHL 18 - recenze
NHL 18 - recenze
16:32, 09.10.2017

Již za pár týdnů odstartuje nový ročník National Hockey League. Tedy započne další kapitola nejslavnější hokejové ligy světa. Ještě nová sezóna nezačala a již nyní je s ní spjato několik zajímavostí. Tou první je bezesporu zápis nového týmu do "listiny účastníku" - Las Vegas Golden Knights. Jejich příchod na scénu rozčeřil hráčské sestavy ostatních týmů možností "uzmutí si" od ostatních nějakého toho hráče. Další zajímavostí je jednička draftu: Nico Hischier, poprvé v historii byl vybrán hokejista se švýcarským občanstvím. O jeho služby si řekli ďáblové z New Jersey. Z pohledu českého fanouška je dost možné, že letos v této soutěži neuvidíme Jaromíra Jágra.

Ale dost o tom, co se děje ve spojitosti s reálnou NHL. Pojďme se podívat, co je nového v novém ročníku virtuální NHL. Jo, jako každý rok, tak i letos v září EA Sports nám připravila hokejový simulátor. Na obálce je tentokráte ambiciozní kanadský talent hájící barvy Edmontonských olejářů - Conor McDavid. Tato superstar NHL se dle mého názoru za pár let může zařadit po bok Crosbyho, Lemiuexe nebo snad i Gretzkyho (i když na něj nikdo nemá). Nicméně je to lídr, kterému by se mohlo povést tento kanadský celek dovést po dlouhé době pro Stanley Cup. Ale opravdu již dost "kecání" o NHL a pojďme se podívat na to, jak se ta virtuální NHL 18 hraje na PlayStation 4.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Každoroční tradice

Už několik let dělám po vložení disku s novým ročníkem NHL to samé. Tedy zapnu si exhibiční zápas mezi Torontem Maple Leafs a Montreal Canadiens. Ano, netajím se tím, že jsem milovníkem spíše kanadských mužstev. Důvod je jednoduchý, prvotně mě zajímá hratelnost. Tedy, co je nového na hřišti.

No a než jsem se tam letos dostal, tak jsem byl mile překvapen novou možností - tréningovým kempem. Ne že bych ji nějak potřeboval, ale potěší především občasné hráče, kterým trochu "ujíždí vlak" po stránce ovládání. Nově již nemusíte hledat různé tutorialy na YouTube, ale najdete poměrně zevrubné přehled ovládání přímo ve hře. Můžete si vyzkoušet jednotlivé finesy, kličky, obranné vychytávky apod. Věřte mi, že se vám to určitě bude hodit.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Takže ovládání bychom měli všichni v malíčku a můžeme se vrhnout vstříc prvnímu zápasu. A jaký mám pocit ze hry? Trochu nefér, protože, co si neudělám sám, jakoby vůbec ani nebylo. A teď mám na mysli především defenzivní část hry. Ano, je pravdou, že najednou můžete protihráče obírat o puk mnohem snadněji než, kdy jindy, protože vypichování puků z hole je provedeno velmi dobře. Ale důvodem, proč je podle mě hra trochu nefér je, že ovládaní spoluhráči umělou inteligencí vůbec nedrží formace a v defenzívě vám fakt nepomohou a ve finále vaše obranná činnost vypadá, jako jeden velký chaos. Divné je, že když proniknete do umělou inteligencí ovládané obrany, najednou vše vypadá předpisově, řekl bych téměř až realisticky. Co už, škoda. Ale to je snad jediná výtka, jinak jsou změny k lepšímu.

S vypichováním puků a pozměněnou fyzikou souvisí druhá věc - chování puku. Už není jen přilepen na holi hráče nebo směřujíc na hůl spoluhráče, ale chová se naprosto nepředvídatelně. Takže po vypíchnutí puku ze soupeřovi hole najednou neskončí automaticky na vaší hokejce, ale může se o něj strhnout vcelku pěkná mela, protože se odráží do všech možných směrů. Pochopitelně se může lehce stát, že vám přeskočí hokejku apod. To platí i u golmanů. Už neskončí v jeho výstroji, ale může se odrazit od betonu a vy jej doplácnout do sítě. Sice takový ušmudlaný gól, ale platí taky, že?

No a o ušmudlané góly není nouze. Není to už jen o pěkných souhrách nebo přihrávkách zpoza branky a jasných střeleckých pozic. Ale díky nepředvídatelnému puku (přesněji řečeno realističtějšímu chování puku) se dočkáte fakt netradičních gólů. Takže se nebojte pálit ze všech pozic. I když je pravdou, že pokud se budete snažit propálit skrumáž těl stojících před brankařem, věřte mi, že to s největší pravděpodobností neskončí v síti, ale odrazí se někam do rohu. Ale určitě se nebojte vystřelit třeba z mrtvého úhlu, protože díky nešťastnému odrazu se může ocitnout puk kdekoliv.

Ono s tím souvisí i podivuhodné chování brankářů. Nejednou jsem jej přistihnul, kdy se na puk vrhá otočen čelem ke své brance. Nebo všemožně poskakoval. No, ale tohle vše nemá působit jako kritika (tedy až snad na chování spoluhráčů v obranné fázi hry). Tohle je spíš vzpomínka na nejednu šťastnou nebo smolnou chvilku při hraní. Tedy za mě je vše mnohem realističtější než kdy jindy. Zní to sice jako reklamní fráze marketingového oddělení, ale je to fakt.

No snad ještě jedna věc mě napadá v souvislosti s umělou inteligencí, která hraje proti realističnosti. Tou je až přílišně gentlemanská hra AI ovládaného týmu. Přesilovku jsem hrál opravdu minimálně krát. A o přesilovce 5 na 3 se mi opravdu jen zdálo.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Nová pozlátka

Jedním z hlavních pozlátek, jenž museli tvůrci zakomponovat do hry je nový tým NHL - tedy Las Vegas Golden Knights (doufám, že se Hykovi bude dařit). Takže v režimu jež byl loni vcelku výrazně rozšířen - Organizace - na vás čeká letos i rozšířený draft, kdy si budujete družstvo stejně, jak se tomu letos opravdu dělo. Tedy každému týmu máte možnost uzmout jednoho hráče (tedy až na pár vybraných jedinců, které si týmy mohly ponechat). V potaz musíte brát v úvahu pochopitelně i platové stropy apod.

Pochopitelně je to zajímavé z druhé strany, kdy hrajete za jeden ze stávajících týmů a máte si volit hráče, které si chcete nechat a doufat, aby vám Golden Knights někoho nevzali. Suma sumárum Organizace je herní mód pro fajnšmekry, kteří chtějí strávit polovičku času na ledě a polovičku času v obleku řešit manažerské záležitosti při cestě za vytouženým Stanley Cupem.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Trochu rychlejší možností, jak zvednout tento pohár nad hlavu je využití režimu PlayOff. Sice nic nového, ale pro ty, jenž mají méně času si tento režim asi užijí. Škoda jen, že si nemůžete vybrat pouze jeden tým a hrát pouze s ním.

Samozřejmě nechybí režim turnajů, kde bohužel chybí Světový pohár, jenž byl chloubou loňského ročníku. Je to sice logické, neboť se letos tento turnaj nekoná, ale mohli tvůrci třeba zakomponovat turnaj na Olympijských hrách. Jenže vzhledem k tomu, že zde nejspíše nebudou hráči z NHL, tak to autoři považují za méněcenné.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

A přeci ještě jeden herní režim se tu najde....

No jasně. Nemůžeme zapomenout na nejvíce marketingově propagovaný herní prvek celé letošní NHL. Herní režim Threes. Tento režim vychází ze zavedené novinky prodloužení, kdy se hraje 3 na 3. Prodloužení tak získala na popularitě, díky neočekávaným situacím, pramenících z přečíslení, protože jediná chyba znamená jistou šanci vsítit branku. A pochopitelně v EA na to zareagovali po svém a do hry implementovali mód věnující se pouze této hře 3 na 3.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Děje se tak v menších arénách a s poupravenými pravidly, které vedou k rychlejší, dynamičtější a v konečném důsledku zábavnější hře. Osobně bych tento režim doporučil všem, jenž si koupí bednu pivka, sednou s i s kámošem před telku a stráví tak pohodový večer.

Zmiňoval jsem poupravená pravidla. Buly se dočkáte jen na začátku každé třetiny. Jinak po vstřelení branky rozehrává tým, který ji obdržel nebo po brutálním faulu máte hned trestný nájezd apod. Krom utkání jeden na jednoho v off-line nebo on-line podání na vás čeká jakýsi druh kariéry, kdy s průměrnými hráči objíždíte celou Ameriku, abyste získali kvalitnější matadory (třeba hrajícího maskota - vážně o zábavu tu je postaráno) schopné porazit kohokoliv.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

A co grafické provedení?

Nuda. Ne, tak to bych asi kecal. Ale je pravdou, ukázat mě snímky z letošní NHL a loňského ročníku nepoznal bych rozdíl. Zobrazení je téměř totožné. Osobně si myslím, že grafická evoluce se bude konat až s příchodem nového Frostbite engine - takže snad příští rok.

Ale co si nemohu odpustit, tak je prezentace hry. Myslím z pohledu přiblížení televiznímu zpracování. Krom pár nových záběrů v aréně a častější prostřihy na diváky se od loňska nic nového nekoná. A obecně se nemohu ubránit dojmu velmi tristního provedení. Chápu, možná jsem přemslán od konkurenčního basketbalu v podání 2k Games, kde v NBA 2kxx vývojáři ukazují jak se to má dělat a jsou na míle daleko před borci z EA. Takže tohle je prvek, nak kterém by mohli výrazně zapracovat. Od pořádných předzápasových analýz ze studia, elektronických tůžek, rozhovorů s hráči apod. Prostě takový ten balast, jenž přibližuje hru více autentičnosti.

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Tak jak?

Chcete si po dlouhých letech koupit hokejový simulátor. Jasně, sáhněte po NHL 18 okamžitě, protože lepší hokej není. Navíc díky tréningovému kempu vás naučí ovládání a herním mechanizmům lépe než kdy předtím.

A teď vy, co máte loňský ročník. Otázkou je, jak moc velcí jste fajnšmekři. Pokud chcete zábavný režim Threes, aktuální soupisky včetně nového týmu Las Vegas Golden Knights a vylepšených herních prvků především v obranné fázi hry, tak máte jasnou volbu. Ovšem, pokud patříte k průměrným hráčům, jenž si k tomu sednou jednou za čas, tak bych doporučil počkat na příští ročník, který snad přinese i nový Frostbite engine s novými možnostmí. Navíc v letošním ročníku není Světový pohár (což dává i smysl), ale přeci jen má své kouzlo i v roce, kdy se nehraje.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ABC Data

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)

Klik pro zvětšení (NHL 18 - recenze)