Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake

Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake - recenze
14:37, 27.09.2017

To, že je každodenný život v skutočnosti naozaj zvláštny, vám skôr či neskôr povie každý, s kým sa pustíte do nejakej dlhšej debaty. Za našu krátku existenciu na Zemi sme svedkami rôznych zaujímavých udalostí, ktoré umocnia naše zážitky a vryjú do spomienok nezabudnuteľné stopy a to nutne nemusíme prežívať nič nadprirodzené, prípadne neuveriteľné. Možno aj toto bol jeden z popudov firmy Dontnod Entertainment, ktorá už pred dvoma rokmi (ten čas ale letí čo?) priniesla na scénu originálnu hernú sériu s veľavravným názvom Life is Strange, ktorá sa epizódu za epizódou dostávala do sŕdc hráčov po celom svete. Vzniklo tak niečo jedinečné, čo sme tak trochu naivne považovali za uzavretú kapitolu, ktorú sa už nikto nebude snažiť ďalej rozvíjať. V prípade pôvodných autorov by náš predpoklad bol správny, avšak producenti zo Square Enix nechceli nechať vychladnúť potencionálne zisky a tak preniesli licenciu na nových vývojárov (Deck Nine), aby opäť skúsili dostať Life is Strange na hernú mapu .

To všetko podstatné, čo sa stalo pred veľkou búrkou, si máme prežiť cez trojdielny seriál.

Klik pro zvětšení (Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake - recenze)

Nech už ste prvé spracovanie hrali alebo nie, určite asi viete, že ústrednou témou celého príbehu je odvrátenie skazy malého mestečka Arcadia Bay v štáte Oregon. V prípade tohto prequelu, s podtitulom Before the Storm, sa vraciame na to isté miesto a takmer do tých istých životných osudov o pár rokov skôr, aby sme opäť zažívali jedinečnú atmosféru interaktívnej adventúrky, ktorá je viac filmom pod našou taktovkou než videohrou ako takou. Verím, že aspoň takto si autori z Deck Nine maľovali v hlavách pocity nás hráčov po návrate do Life is Strange a dúfam, že minimálne takýto dojem nadobudnem s príchodom druhej epizódy (tá zatiaľ nemá oficiálny dátum). Poďme sa však venovať tej prvej s prívlastkom Awake, ktorá, ako už asi tušíte, nepriniesla do môjho srdiečka požadovaný a dôstojný efekt hodný fiktívnych príbehov o zvláštnostiach nášho bytia.

Dĺžka času, ktorý si musíte vyhradiť pre Awake, sa pohybuje okolo troch hodín.

Awake beriem ako rozjazd z kopca a ešte než toto potencionálne auto naberie dostatočnú rýchlosť, aby my odfúklo ofinu, je nutné si prežiť pár nudných pasáží a neoriginálnych nápadov. Ústrednou hrdinkou a zatiaľ jedinou postavou, za ktorú si môžete skúsiť akúkoľvek interakciu, je naša milovaná Chloe Price. Momentálne je jej len sladkých šestnásť a tak si asi viete predstaviť, aké problémy musí denne prežívať. Škola a poslušnosť k novému priateľovi jej ovdovenej mamy sa nedokáže znášať s jej rebelskou povahou, čo nutne ústi do nočných výletov za zakázaným ovocím a fajčením za zamračeným chrbtom riaditeľa školy. Práve takto, fakticky lomeno poeticky, by som mohol opísať úvodnú pasáž celej epizódy o prebudení do ospalého oregonského mestečka. Life is Strange: Before the Storm je síce stále tou adventúrou, akú by ste od tejto značky očakávali, ale jej prvý krok neobsahuje to hutné a tajomné šomranie v hlavách náš všetkých, ktoré si stále pamätáme z pred dvoch rokov. Je to na môj vkus všetko umele predvídateľné.

O autorskú časť zvuku sa postarala talentovaná skupina Daughter, ktorá zatiaľ slušne prispieva k dobrému pocitu z niekoľkých momentov.

Inak sa nič nemení. Je len na vás, s kým sa budete počas prechodu jednotlivými pasážami baviť. Môžete sledovať a zasahovať do diania medzi vedľajšími postavami alebo priamo skúsiť riešiť menšie hádanky naokolo. Časy, kedy Max vyťahovala fotoaparát, aby zaznamenala vzácne momenty, síce ešte fakticky nenastali, ale sympatická Chloe vás bude zabávať písaním po stenách a iných predmetoch, čo je prezentované ako vedľajšie cestičky mimo hlavného deja. Apropo Max a prvé časti Life is Strange. Jej prínos do tejto IP sa len ťažko bude dať nahradiť a určite si to uvedomili aj noví vývojári. Preto Chloe nezíska zázračné schopnosti a nestane sa z nej cez noc žiadny X-Men. Miesto toho môže využívať to, čo vedela vždy najlepšie a to komunikovať s cieľom inzultácie. Rôzne situácie si tak môžete skúsiť vyriešiť vášnivou diskusiou, kedy musíte pozorne počúvať slová vášho "oponenta", aby ste vedeli v rýchlosti pod časovým presom reagovať nejakou trefnou poznámkou. Miesto posúvania času dozadu sa tak skúšate stať výhercom súťaže o najlepšiu trefnú poznámku dňa. Nie je to vyložene od autorov krok vedľa, ale tak, ako to podali minimálne v prvom záreze do tejto trilógie, to zatiaľ na mňa nepôsobí dvakrát prepracovane, hlavne čo sa týka nejakej výzvy.

Ono to vyzerá snáď ešte horšie než dva roky stará hra?!

Priznám sa, že nie som vôbec nadšený technickou stránkou tohto očakávaného návratu. Pôvodný Life is Strange síce nebol nikdy prezentovaný ako AAA produkcia a aj napriek tomu ponúkal uspokojujúcu grafiku, ktorej slabšie časti zachraňoval jemný kreslený efekt. Square na tejto sérii zarobil dostatok na to, aby si pokračovanie mohlo dovoliť oveľa viac a nie to, čoho sme svedkom v Before the Storm. Pôvodne som mal dojem, že na hre pracoval snáď len tím okolo motion capture (ktoré je rovnako tragickej hodnoty) a veľkú časť rozpočtu zhltli honoráre pre hercov, ale po tom, ako na mňa vybehli záverečné titulky, som len žasol. Ich dĺžka by sa dala zrovnať s dĺžkou rolky toaletného papiera XXL a o to viac ma zaráža, že Before the Storm je vo výsledku po grafickej a technickej stránke tak hnusnou hrou. Beriem ešte kvalitu postáv, ktorá je o pár krokov inde, ale väčšina toho, čo sa deje okolo nich, je jednoducho na úrovni indie hry, ktorej Square zabudol poslať výplatné šeky a tak to skončilo neostrou blamážou s koncertom skákajúcich objektov. Neverím, že sa tento aspekt hry nejako upraví v ďalších dvoch častiach, každopádne po boku slabého a predvídateľného príbehu je to zatiaľ veľký čierny bod u známej a celosvetovo populárnej série. Uvidíme, ako sa to pohne o pár týždňov, ale momentálne som z toho dosť smutný.

Príbeh je hnacím motorom u každej značky tohto razenia a keďže nie som človek vysadený na dokonalú grafiku, do celkového hodnotenia som ju premietol len okrajovo. Oveľa väčší dôraz som teda kládol na scenár a jeho kvalitu, čo bol prim u pôvodného Life is Strange. Jeho pokračovanie ale momentálne nenaplňuje moje predstavy o dôstojnom nasledovníkovi tejto značky a ja stále len dúfam, že ide o klasický deficit štartu, ktorý postihuje takmer každý projekt vydávaný v štýle seriálu.

60%
Nudne predvídateľné a zatiaľ nehodné svojho mena, ide však len o prvú časť a tak nehádžme nádeje pod kolesá kamiónu