Ken Follett's The Pillars of the Earth (kniha prvá)

Ken Follett's The Pillars of the Earth (kniha prvá) - recenze
18:58, 23.10.2017

Anglický spisovateľ Ken Follett má vo svojej doterajšej knižnej produkcii desiatku úspešných diel, ktoré mu určite okrem slušnej finančnej odmeny priniesli aj nejednu prestížnu cenu. Stále však platí, a v literatúre dvojnásobne, že to životné dielo je, a môže byť, len jedno. V prípade Kena to bol rok 1989 a historický román The Pillars of the Earth, ktorý sa dočkal nielen filmovej podoby, ale aj seriálov či trefných nálepiek na každý pilier vo vašom okolí. Piliere Zeme sú teda schopné spadať do kategórie otravne komerčnej tvorby a jediné, čo im doteraz tak nejak chýbalo, bolo videoherné prevedenie. Našťastie sa objavila nemecká spoločnosť Daedalic Entertainment, a tak si môžeme teraz svorne porozprávať o čiastkovom výsledku ich snaženia.

Hra je rozdelená na tri epizódy, nemá však zatiaľ konkrétne dátumy pre zostávajúce dve.

Klik pro zvětšení (Ken Follett's The Pillars of the Earth (kniha prvá) - recenze)

Zámerne píšem o nejakom čiastkovom výrobnom procese, keďže The Pillars of the Earth stretlo dnes stále populárne vydávanie na epizódy. V tomto prípade skôr trefne pomenované a rozdelené na tri knihy. Tá prvá pojednáva o osude troch hladných postáv notoricky známych z románovej predlohy a konceptom sa najlepšie dá prirovnať ku klasickej point-and-click adventúrke. V prípade mnou testovanej verzie pre konzolu PlayStation 4 (inak si hru môžete zakúpiť zároveň aj na PC a XOne) sa pohyb hlavných hrdinov prenáša na pozadie statických a ručne kreslených obrázkov pomocou analógovej páčky. Hrateľné charaktery sa tak môžu pohybovať po sérii chodníčkov a vykonávať klasické úkony od použitia cez komunikáciu až po zdvihnutie predmetu. Je to teda presne to, čo si každý predstaví pri slovnom spojení tradičná adventúrka ako zo starej školy.

Keď vás umelecká stránka veci upúta viac než príbeh ako taký.

Grafika po boku prepracovaného dabingu je hlavným nosným (ani sa mi to snáď nechce zase vysloviť) pilierom záujmu o štart do tohto trojdielneho interaktívneho čítania. Ak ste nemali šancu sa dostať k samotnej novele, bude pre vás určite osud postáv v dobe, kedy kresťanstvo vládlo väčšine súši na našej planéte, niečím novým a nepoznaným. Pre fanúšikov predlohy sa naopak stretnutie s menami ako Tom, Aliena či Cantor (jeho hlas nahovoril sám autor románov Ken Follet) naopak bude zdať značne povedomý. Tak či onak neočakávajte, aspoň čo do prvej knihy, zástup šokujúcich zvratov a vypätých situácií, z ktorých sa vám zlomí mech s posvätným vínom. Pomalý štart prezentuje jedna zo siedmych kapitol prvej knihy, ktorú by som mohol nazvať dosť nudnou. Paradoxne je práve ona úplne najdlhšia zo všetkých a najmenej zaujímavá. Tie, ktoré na ňu postupne nadväzujú, sa už môžu našťastie pýšiť slušným potenciálom, hlavne z pohľadu milovníka klasických adventúr.

Na závažné rozhodnutia máte väčšinou len pár sekúnd času, a tak musíte konať rýchlo.

Nájdete tu sériu bočných úloh, ktoré môžete ale aj nemusíte splniť, a som nútený uznať, že boli natoľko zaujímavé a podnetné, že som po testovaní nakoniec spadal skôr do tej druhej kategórie. Pokiaľ sa vám vyložene hnusia všetky náboženstvá, a konkrétne z kresťanstva dostávate epileptický záchvat hnevu, tak vám nemôžem The Pillars of the Earth odporúčať. Linka hlavného príbehu sa tu totiž doslova točí len okolo zákerných machinácií v rúchu bielom ako sneh a poukazuje na skazenosť ľudskej rasy v akomkoľvek storočí či pod akýmkoľvek náboženstvom. Svine tu jednoducho vždy boli a vždy aj budú. Román Piliere Zeme však nie je faktickou historickou literatúrou, ale skôr spadá do prívlastku historická fikcia. Postavy síce nikdy nežili a udalosti, akých ste svedkom, sa nikdy nestali, avšak podstata a ich význam priam udiera na kladivo našich reálnych dejín a je teda skutočná. Možno aj preto som z časti nakoniec uznal kvalitu príbehu prvej epizódy z troch.

Na konci každej časti ste dôsledne informovaní o všetkých úspechoch a zásahoch do deja.

Na tú druhú si budeme musieť počkať do konca tohto roka (náznaky vravia o vianočnom období, čo je zase len zaujímavá parafráza na samotnú tému v hre) ako aj na vývoj osudov, vcelku slušnou atmosférou opravených hlavných postáv. The Pillars of the Earth je zatiaľ pôvabne kreslená a dokonalo ozvučená rozprávka pre dospelých, v ktorej vidím možný potenciál aj v prípade ďalšieho vývoja deju. Zatiaľ si však musím nechať rezervu a držať čísla na uzde. Po technickej stránke nie je, až na občasné zasekávanie postáv v statickom priestore, dôvod roniť akékoľvek slzy a ako som už viackrát hore uviedol, umelecký dojem z hry vo mne zanechal príjemné pocity (je pekný pohľad na padajúce vločky snehu a stekajúce kvapky vody). Nie snáď, že by som teraz musel bežať do kníhkupectva a napraviť rýchlo svoju osudovú chybu v tom, že som nikdy románovú predlohu nečítal, každopádne možno to nastane už o pár mesiacov. Kto vie?!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Deadalic Entertainment

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)

70%