F1 2017

F1 2017 - recenze
F1 2017 - recenze
07:52, 25.08.2017

Formule 1 může být očima nezainteresovaného diváka neustále stejná pohádka. Extrémně rychlá auta, která se už autům ani nepodobají, prohánějící se desítky kol po okruhu bez nějaké výrazné akce. Prostě každý rok stejná písnička a stejná podívaná. Pro zaujaté fanoušky však Formule 1, i v její dnešní moderní podobě, nabízí obrovskou hloubku věcí k analyzování a vzrušení. A to i přesto, že na trati to vypadá, že se nic neděje. A přesně taková je i letošní hra F1 2017.

Tím nechci říci, že pro běžného hráče je naprosto k ničemu. To určitě ne. Najde tam prakticky, co čeká. Možnost zajet si jakýkoliv závod sezony s jakýmkoliv jezdcem. Zajet si svůj vlastní šampionát nebo zkoušet štěstí v online. A i tu kariéru s vlastním jezdcem si snadno profrčí. To vše tu najde. To vše si bude moci nastavit k obrazu svému a tudíž i obtížností. Jak AI, tak nastavení asistentů umožňuje hře být přístupná úplně všem a je to dobře. Ale jedná se pouze o viditelné pozlátko celé hry, stejně analogicky k reálným závodům. Složitosti Formulového závodění jsou totiž úplně jinde.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Tím jinde myslím v herním režimu kariéry. On totiž nenápadně skrývá vše, o čem si současný fanoušek F1 zdá a nešetří s tím. Tahle kariéra je totiž stavěná na to, aby ji člověk hrál co nejblíže k tomu, jak probíhá závodní víkend v reálném světě. Vynechat tréninky, kvalifikaci zkrátit na jedno kolo a závod jen pětikolový sprint, je vlastně zahození všeho, co hra ve svém jádru skrývá. Je třeba hezky pěkně obětovat svůj drahocený čas a pustit se do všech součástí závodního víkendu. Pak se začnou teprve dít věci. Ale vezmeme to popořadě.

Kdo má pocit, že vše podstatné se děje v samotném závodě, je úplně mimo. Ta největší porce práce za celý závodní víkend spadá na tréninky. Jezdec se učí podmínky na trati a tým se snaží vykoumat finální strategii pro závod a kvalifikaci. K tomu je potřeba pomoc jezdce a k tomu je uzpůsobených pět základních úkolů do tréninku. První na naučení trati mi přišel nejméně realistický, ale je dobrý na naučení základních brzdných bodů. Nutí vás projíždět brány na trati a hlavně správnou rychlostí při dodržení nějakého tempa. Ty zbylé jsou více realistické.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Test opotřebení gum, test spotřeby, test kvalifikačního rytmu a test závodního rytmu. Tyhle jsou nesmírně zábavné a dávají pohled pod pokličku celé mašinérie kolem závodu. Udržet spotřebu na jedno kolo na minimum je důležitá schopnost, protože v dnešní formuli se netankuje. Tady malá chybka, že je to nesmyslně těžké splnit s automatickou převodovkou, protože vždy vytáčí motor moc, je třeba manuální. Za splnění těchto dílčích testů se tým odmění body na vývoj nových komponent, ale také navržením správné strategie a naplněním dostatku paliva do závodu. Samotný strom upgradů auta vypadá jak nějaký skill tree z Final Fantasy X a člověku se z něj zamotá hlava. Mezitím je třeba také hlídat opotřebení jednotlivých součástí pohonné jednotky, které se nezávisle na sobě opotřebovávají a mají různou životnost. Jakožto fanda, který si do kariéry zvolil tým McLarenu, který pohání aktuálně nejhorší pekáč jménem Honda, jsem v této obrazovce trávil opravdu dost času, zvláště poté, když mi pohoná jednotka bouchla v kvalifikaci.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

O kvalifikaci není třeba se moc rozepisovat, ale v závodě je docela legrace, pokud jedete na nějakou delší porci kol (opravdu nedoporučuji pouhých 5 kol závod). Jakmile je nastavení alespoň 25%, už přichází na pořad dne volba strategie zastávek v boxech (těžko na tuto krátkou vzdálenost volid dvě zastávky). Člověk při závodě zjistí, že závodníci mají plné ruce práce nejen s jezděním konstaních kol (protože být rychlý v F1 je jedna věc, ale být rychlý každé kolo úplně stejně, je ta hlavní věc, kterou závodníci musí mít), ale dalším managementem okolo. Je třeba kontrolovat odhadované palivo, což může mít za následek nutnost přepnout režim paliva na úsporný a trochu zvolnit. Proháníte protivníka a je třeba jej stáhnout na menší rozdíl, stačí obětovat nějaké palivo a dát bohatší směs a snažit se vytěžit maximum z předjetí. Aktivování DRS je už pouze perlička na dortu.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

A to je to, co mě na hře baví. Jedná se o simulaci Formule 1, ale ne pouze jízdy v autě samotném, ale celkého procesu okolo. Ne nadarmo člověk stráví v trénincích více času než v samotném závodě. Závod je ta třešínka, to vyvrcholení celovíkendové práce a přesně tenhle pocit hra dělá výtečně, a proto jsem v ní našel velké zalíbení. Po každé velké ceně probíhá vyhodnocení vašeho výkonu, který stanovil tým s vaším manažerem. Do hry vstupují i jaké si rivality a to, kdo je v týmu jedničkou. Mezi velkými cenami se objevuje také navoněný Jonathan, který nabízí odreagování ve speciálních výzvách ve starších vozech F1.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Ano, přítomny jsou i starší vozidla od historie F1 po nedávnou minulost. Jízda v nich je odlišná od moderních a rozhodně ten kontrast dvou světů je vidět. Nejen na vzhledu a odlišném zvuku, ale chování. Ty brutální V8 jsou prostě diametrálně odlišné od letošních vozů. Celkově pocit jízdy v F1 2017 chválím. Dokáže vtáhnout a rozhýbat člověka. Extrémně rychlé esíčka dokážou zamotat hlavu, že si človek až navodí pocit přetížení. Další dobrý subjektivní parametr, že hra dělá svou práci dobře je, že pocit šílenoti cítím v uličkách Monaka. Pokud tohle hra nenavodí, dělá něco špatně a tady F1 2017 plní svou roli výborně. Nutno dodat, že hraji pouze na ovladači bez větších problémů. Hra skvěle dává najevo, co se s vozem děje a kdy to přeháním a dostávám se do přetáčivého smyku. S hraním na ovladači prostě není problém, zvláště když si člověk zapne alespoň malou asistenci přetáčivosti. Ale jinak zrovna F1 2017 je titul, který by mě i zvyklal k pořízení volantu, protože Formule si o to prakticky říkají.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Zvuková stránka je opravdu povedená a člověk to pozná, až když začne střídat více aut v krátkém sledu. Aktuální motory Formule 1 jsou daleko od těch vřeštících strojů let minulých a někdy by člověku přišlo, že se po trati prohání stádo přeturbovaných TDIček. Ale to nic nemění na tom, že každý z výrobců motorů má svůj specifický zvuk. Nejvíce je to znát na motoru Honda, který pohání McLaren, ten je naprosto odlišný oproti ostatním týmům a ve hře to je poznat, takže velké plus. Navíc každou velkou cenu uvede známý britský komentátor Skysports - David "Crofty" Croft a sekunduje mu jako expert Anthony Davidson (ex-F1 pilot). Tato silná dvojice dodává hře na atmosféře, protože Skysports dělají asi nejlepší F1 přenosy.

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Graficky si musím pochrochtávat. Ne, že by se hra přiblížila ve 4K těm top titulům, které jsou připravovány na jeden kus hardware, ale rozhodně není co kritizovat. Zvláště jakýkoliv závod s pozdním sluncem nad okruhem dokáže vytvořit krásnou slunečnou atmosféru. Někdy jsou slunečné podmínky moc pastelové, ale deštivé počasí vypadá moc dobře. Modely formulí jsou detailní a jejich materiály působí velmi realisticky. Proto jediné, co zamrzí, je často se ukazující tearing obrazu. V prvním závodě kariéry jsem jej měl v několika místech na trati. Nejhorší situace nastává v Monaku, kde při závodě je tearing na hranici snesitelnosti. Což je obrovská škoda a rozhodně bych oželel nějaký efekt v pozadí, jen aby tato obrazová chyba nevznikala.

Ve výsledku je F1 2017 opravdu poctivou hrou, která si zaslouží oficiální licenci ze všech směrů. Kdo hledá nejrealističtější simulaci jízdy, má různé alternativy jinde. Od toho hra s oficiální licencí nikdy nebude. Svět F1 je specifickou záležitostí, kde samotný závod je malá součást velkého kolotoče. Tenhle kolotoč hra ukazuje velmi dobře a nechá fanoušky do něj vtáhnout. Pro ty, kteří zrovna takovéhle detaily kariéry neocení, tu jsou samozřejmě samostatné závody, mnoho předpřipravených tématických šampionátů a nebo vlastní šampionáty. Za pár týdnů také startuje oficiální eSport event a je zde přítomen samozřejmě také multiplayer. Avšak nakonec, pokud nejste naprosto zarytí fandové F1, je to velmi podobná hra té loňské.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Klik pro zvětšení (F1 2017 - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 pro