Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories - recenze
Monster Hunter Stories - recenze
14:00, 07.09.2017

Takmer presne rok po vydaní v rodnom Japonsku sa Capcom konečne dostal aj k lokalizácii ďalšej z rady odbočiek v slávnej (hlavne doma) sérii Monster Hunter a pre systém Nintendo 3DS tak k našim hladným brehom priplával podtitul Stories. Ten už od pohľadu dokonale vystihuje podstatu svojho obsahu a navyše vnáša do tejto IP svieži vietor. Ak ste niekedy mali tú česť skúsiť jeden zo štyroch regulárnych dielov série Monster Hunter, určite ste si odniesli rôznu zmes pocitov, a nech už sa prevažne skladali z pozitív alebo negatív, museli ste uznať originálnosť celej značky. Séria MH bola totiž vždy všetko len nie séria o príbehoch a vytváraní vzťahov k obrovským monštrám, ktoré svojou veľkosťou často dosahovali rozmerov stredného činžiaku aj s garážami. Primárnym cieľom hráča tu vždy bolo loviť a zabíjať. Avšak spin-off s názvom Stories ide úplne inou cestou a mení koncept akčnej RPG na ťahovú záležitosť plnú zbierania vajec.

Ste ako taká straka, čo sa vkradne do hniezda a rozhodne sa prevziať úlohu matky pre všetok jeho obsah.

Klik pro zvětšení (Monster Hunter Stories - recenze)

V zásade sa možno na prvý pohľad nič tak nemení. Zase si raz musíte vybrať pohlavie pre svojho hlavného hrdinu, nasadiť mu na hlavu smiešny účes či potlačiť nutkanie výroby nefalšovaného albína s nohami do x. Prvé rozdiely nastanú po príchode do vašej rodnej dedinky, kde sa akosi často skloňuje slovo "jazdec", na rozdiel od notoricky známeho a sériou prevareného "lovec". Monster Hunter Stories tak prináša do inak vcelku priamočiareho obsahu nový smer. Tu sa monštrá neberú ako pokladnica surovín, vďaka ktorým si môžete zaplatiť dom aj s bazénom a ešte si pri tom obliecť teplý kabát z pravej kože draka. Tu sa naopak stávajú domácimi miláčikmi, ktorí vám pomáhajú na ceste cez drsnú divočinu a stávajú sa tak členami rodiny, ktorí sú v boji rovnako platní ako ostrý meč či čutora s pálenicou. Stories je podtitul, ktorý bol viac ako správne nastavený ako hranica medzi tým, čo sa už úspešne etablovalo na scéne a niečím, čo možno nejeden z vás túžil vidieť v praxi.

Po dlhej dobe som zase hral nonstop full s 3D efektom a stálo to zato.

Koncept je teda nastavený do klasickej JRPG ťahovej hry. Po čiastočne otvorenom svete (jednotlivé regióny sa odkrývajú postupne a tak nemôžete vkročiť na púšť skôr než na sneh) sa pohybujete buď po svojich trénovaných nohách, alebo na neho nazeráte z chrbáta svojich miláčikov (ich schopnosť je možné aktivovať aj mimo boja, napríklad na výskok k nedostupným miestam v teréne). Každé vajce, ktoré odcudzíte z jaskyne (tie sa delia na vzácne a menej atraktívne), si môžete osobne vysedieť a s iskrou v oku sledovať, aký vzácny kúsok sa zaradí do vašej zbierky. Jednotlivé monštrá si potom trénujete priamo v súbojoch (do boja si síce môžete zobrať vždy len jedno monštrum, avšak čo do skupiny zbierajú EXP body všetci), ktoré sú jednoducho oddelené od spomínaného prechodu krajinou. Vášho protivníka, v podobe ostatných divokých obyvateľov krajiny, vždy vidíte a pri kontakte s nimi vás hra presunie do improvizovanej arény a tam už nastupuje ťahový boj. Aj v tomto prípade sa Capcom snažil prísť s niečím minimálne novátorským a z môjho pohľadu sa im to viacmenej aj podarilo.

Zbieranie surovín už tu nehrá zásadnú úlohu, oveľa dôležitejšie je hromadenie skúseností.

Hlavná kostra boja je totižto postavená na troch pilieroch, z ktorých si hráč vyberá vždy len jednu a dúfa, že tú správnu možnosť. Môže vykonať rýchly útok, alebo skúsiť techniku či zatlačiť na súpera silou. Každý tento ťah má za cieľ zobrať protistrane čo najviac energie, avšak aj ona vykonáva to isté. No a tu nastupuje akási forma skúseností a predvídania. Je to ako hrať "kameň, papier nožnice". Jednotlivé ťahy sú schopné vyradiť jeden druhého avšak len v určitých kombináciách a spočiatku je to dosť o náhode. Ak dokážete počas boja predvídať taktiku súperov (časom sa ju naučíte a pri opakovaných súbojoch to budete brať ako automatiku), tak ste schopní vytvárať úžasné kombinácie, a to všetko po boku svojho priateľa monštra. Koncept potom ponúka šancu prepojiť s ním samotný tlak a na konci kola dominovať s maximálnym hodnotením a inkasovať tie najlepšie suroviny. Bojový systém som úspešne otestoval s kladným výsledkom, a aj keď by možno zniesol väčší počet oku príjemných kombo ťahov, funguje viac ako dobre a to je podstatné.

Nový koncept nutne neznamená stratu známych priateľov. Bude sa variť s mačkami aj debatovať s prasiatkami.

Asi ste pochopili, že náročnosť tu nie je na takej vysokej úrovni ako v klasických častiach tejto série. Rovno zabudnite na hodiny príprav a päť sekúnd ticha za vašu mŕtvolu ležiacu v prachu. Harcovníci žánru nebudú mať s touto hrou väčší problém, pre iných to ale môže znamenať výzvu. Dostať do svojho teamu všetky vzácne monštrá totižto číta prehľadávať všetky jaskyne a to sa rovná veľkej trpezlivosti pri opakovaní súbojov. Autori sa to snažia okoreniť možnosťou zbierať identické škrupiny z rozbitých vajec, či zvyšovať úroveň u zbraní a brnení. Kto by ale čakal nejaké obrovské počty čo do arzenálu, tak bude sklamaný. Monster Hunter Stories je v tomto bode skôr chudobným príbuzným voči svojim predchodcom, čo sa ale dá pochopiť, keďže jeho esá sú v niečom úplne inom. Podstatu hrateľnosti vidím hlavne vo farmárčení vajec a trénovaní monštier. Každé majú pevný základ v celom univerze a okrem toho, že sa môžete po mape preháňať na chrbáte legendárnych bytostí, ktoré vám tak pili krv a žrali nervy v regulárnych dieloch tejto série, tak to všetko ešte máte zabalené do chutnej formy príbehu.

Dabing znova absentuje, čo je určite škoda.

Monster Hunter Stories je plný obsahu, obsahu ktorý možno zarytým nadšencom samotnej série neprináša uspokojenie, avšak ktorý kvalitne vetví možnosti tejto značky do nových zážitkov. Ja, ako milovník ťahových RPG, som si ho naplno užíval. Plnil som každú postrannú úlohu, poctivo vyberal med z dutých stromov aj keď som ho už mal za dve tatrovky, a tešil sa na narodenie nových monštier vo svojom chotári. Každé, ktoré som vedel, že si nechám, dostalo svojské meno (áno, tá možnosť tu je a nazvať Rathalosa "doktor primár Sova" vo mne spustilo afektovaný smiech) a každé som poctivo vycvičil. Verím, že Capcom bude tento projekt zásobovať dodatočným DLC obsahom, ktorý vám aj po prejdení základného príbehu vždy dodá chuť sa vrátiť a užívať si netradičný zážitok zo slávnej a večne vypredanej série Monster Hunter. 3D efekt u Nintenda 3DS odporúčam vždy zapnutý a aj keď sa nájde pár technických prešľapov, hlavne u manuálnej kamery a nejaké to tápanie ako ďalej, toto je tá ďalšia zo zástupu exkluzivít, ktoré musíte hrať a vlastniť.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verze: Nintendo 3DS

90%