recenze
2Dark

2Dark - recenze
2Dark - recenze
09:04, 18.03.2017

Kto pozná moje špecificky poskladané recenzie hier, dobre vie, že úvod vždy a nesmierne rád venujem pozadiu vzniku daných titulov alebo minimálne opisu jej autorov, zvlášť ak za to stoja a je o čom hovoriť. V prípade projektu 2Dark a jej autora menom Frédérick Raynal to platí niekoľkonásobne aj s patričným podčiarknutím. Jedná sa totižto o praotca survival hororu a v podstate najväčšej dizajnérskej hviezdy mimo japonska, ktorá sa preslávila vďaka sérii Alone in the Dark. Nielen ňou však bol Frédérick svojho času zapísaný do povedomia hráčov po celom svete a dlhoročné mlčanie práve dnes trhá so svojím pedantne vyvíjaným dieťatkom z 2D konceptu. Ako sa mu však vydaril tento comeback?

Človeka až zarazí, koľko nápadov je možné realizovať v plochej 2D schéme.

Klik pro zvětšení (2Dark - recenze)

Raynal vždy túžil vytvoriť dvojdimenzionálnu hru na motív žánru, ktorý pomáhal svojho času porodiť a presadiť na trhu. Práve 2Dark je výsledkom jeho túžby a preto som od neho logicky očakával veľké veci. Začnime ale pekne od Adama. Príbeh nás privádza k detektívovi s menom Mr. Smith, ktorý je zdrvený vlastnou životnou tragédiou. Prišiel o manželku a jeho dve krásne deti boli unesené počas kempovania v hlbokých lesoch mestečka Gloomywood. Celá udalosť nebola nikdy vyšetrená a Smith ani po rokoch od celej tragédie neprestáva hľadať svojich potomkov. Pri tejto príležitosti však potrebuje zarábať doláre a preto spojil prácu s užitočným zbieraním stôp a pokúša sa nájsť všetky unesené deti v okolí. Práve toto je kostra dejovej linky, ktorá je viacmenej priamočiara a jasne daná už od prvej misie až po poslednú. To však nie je na prekážku.

Dizajn úrovní ako aj interakcia nesú znaky umeleckého oka a citu pre detail.

Klik pro zvětšení (2Dark - recenze)

Aura a atmosféra u 2Dark je skutočne temným odrazom brutálnych činov, dobre známych aj z reálneho života. Autor sa nechal evidentne inšpirovať udalosťami, čo napísal sám život. Ako detektív sa tak musíte vysporiadať s prípadmi okolo psychopatov a vrahov, čo je hnacím motorom hľadania stratených detí, ktoré by inak skončili ako forma uspokojenia pre chorých zločinov. Ako to ale celé prebieha? Z pohľadu vrchnej kamery sa pomocou jednoduchého ovládania snažíte prepracovať cez budovy plné nástrah a to všetko pod rúškou tmy. Na pomoc sú vám k dispozícii desiatky predmetov či možnosť postupovať stealth štýlom (je možné súperov uspať alebo priamo zabiť). Tmu môžete načas rozhodiť svetlom z baterky, drevené bedne vypáčiť, nepriateľov zastreliť, útočnú krysu umlátiť a mačku nakŕmiť mliekom. Táto zmes možností je len malou porciou toho, čo vám koncept hry servíruje a ak sa vám jeho hravosť zapáči už na prvý pohľad, prepadnete túžbe objaviť všetky skryté bonusy v tomto zaujímavom diele.

Škoda zlej umelej inteligencie a menších chybičiek naokolo.

Klik pro zvětšení (2Dark - recenze)

Najväčším negatívom je správanie sa protivníkov, ktorí často nelogicky pobehujú hore dole, miesto toho aby hrali svoju jasne definovanú úlohu (napríklad čašník by mal ostať čašníkom a nie hrať sa na SBS a komplikovať vám inak istú fázu pohybu). Toto vidím ako základný kameň úrazu inak umne poskladanej hrateľnosti, ktorá ťaží zo širokej variability možností ako dosiahnuť svoj cieľ. Nielen zbieranie detí a ich presun do bezpečia (volať na nich, aby boli ticho alebo aby sa k vám rozbehli môže zalarmovať stráž), ale aj zhromaždenie potrebných stôp pre svoje vyšetrovanie, toto všetko potrebujete splniť, aby ste mohli opustiť často horúce miesto činu. Mr. Smith musí čeliť za každým rohom veľkému nebezpečenstvu. O život môže prísť neočakávaným pádom do kanála či priepasti, ktorá sa skryla v tme, rovnako ako zásahom od projektilu zločinca, ktorý práve skrýva unesené dieťa v klietke miestneho cirkusu. Čím viac úrovní budete mať za sebou, o to náročnejšie bude odhaliť postup ako splniť to, čo vám hra zadá.

Krvou sa tu nešetrí, čo plne pomáha celkovému noir efektu grafickej pixel stránky.

Klik pro zvětšení (2Dark - recenze)

Uvedomujem si jasné riziko, ktoré vás môže stretnúť počas hrania 2Dark. Je tu šanca na častú frustráciu z neustáleho zomierania (našťastie si môžete svoju pozíciu uložiť, kde sa vám len zapáči) či nemožnosť odhaliť ten správny postup ako ďalej. Aj keď koncept ponúka vždy viac ciest na vyriešenie daného problému, mechaniky hry vám ich nijako nenaznačia ani priamo neponúknu. Všetko je tak len a len na vás, musíte ísť štýlom pokus omyl a jednoducho umierať až pokiaľ nenájdete ten správny smer. Toto často odradí počas hrania veľa z vás, čo beriem na zreteľ aj pri záverečnom hodnotení a nech už sa mne osobne 2Dark páčil akokoľvek hlavne pre cit voči detailom, nemôžem mu odpustiť istú brzdu, ktorú si sám vedome na seba uvalil. Pritom hudba ako aj zaujímavo postavené interiéry či exteriéry levelov stavajú titul k tomu lepšiemu, čo si v 2D môžete užiť. Vďaka grafike je to navyše jednoznačne unikátne dielo, ktoré nemá jasne konkurenciu. Ovládanie síce chce trocha času a tréningu, ale problémy z neho potom už žiadne neplynú.

Frédérick Raynal sa teda vrátil na scénu akousi Indie 2D arkádou, ktorá jasne nesie jeho rukopis ale nepotvrdzuje naplno kvality, ktoré som od nej očakával. Stále ale musím prihliadnuť k spomínanej originalite a aj preto verím, že si nájde svojich fanúšikov. Žáner survival hororu síce dnes nie je ničím ojedinelým, ale o to viac je náročné sa v ňom zásadne presadiť. Raynal to pojal cestou artu a hudby, čo mu vyšlo na výbornú, horšie to ale už je so správaním umelej inteligencie, ktorá je tenkou čiarou medzi zábavou a frustráciou. Máme tu opäť zas projekt, ktorý môže niekomu sadnúť so slasťou na jazyk a inému spôsobiť dávenie. Kam budete patriť?

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Gloomywood

Klik pro zvětšení (2Dark - recenze)

Recenzovaná verzia: PS4
DOBRÉ
65%
CZECHGAMER
Osobitá hra s pár nepríjemnými prekvapeniami




CGwillWin