Sniper Elite 4

Sniper Elite 4 - recenze
Sniper Elite 4 - recenze
08:02, 07.03.2017
Den 1

Po výsadku v této sluncem zalité Itálii jsem se nepozorovaně dostal do oblasti, kde se nachází určený cíl. Aktivita nepřátelských sil se zdá na běžné úrovni, pokud neberu v potaz posílenou ochranku cíle. Kontakty v místním odboji nás informovali o několika sekundárních cílech. Ačkoliv nejsou prioritou, pokud to neohrozí moji misi, mohl bych se jim podívat na zoubek.

Den 2

Zaujal jsem pozici v sutinách starého kostela. Dvojici hlídkujících vojáků nebyl problém zneškodnit. Měl jsem čas před zaujetím této pozice se porozhlédnout po okolí. Myslím, že odboj bude s mojí prací spokojen. Cíl je jasně vidět, vzdálenost odhaduji na 340 metrů. Nyní už stačí provést korekci kvůli větru, vydechnout a klidně stisknout spoušť…

Tak takto nějak si lze představit úvod do Sniper Elite 4. Nebojte se, dny tu opravdu na cíl čekat nebudete. Sniper Elite 4 pokračuje v tradici svých předchozích titulů, kde se zhostíte role spojeneckého ostřelovače Karla Fairburna a tentokrát zavítáte do prosluněné a nacisty prolezlé Itálie. Ve srovnání se svými předchozími díly doznala hra několika velmi zajímavých změn.

Nechci zabíhat do historických událostí, jelikož hra samotná, ačkoliv se točí okolo spojeneckého výsadku v roce 1943 v Itálii, vám dá během chvil zapomenout na nějaký příběh. Tato hra, ačkoliv má snahu alespoň sem tam nějaký ten příběh naznačit, však vždy byla čistě o zbrani, balistice a zranění, která způsobíte. Ačkoliv se to zdá poměrně krátkozraké, jak vidíte, máme tu už čtvrtý díl této série.

Klik pro zvětšení (Sniper Elite 4 - recenze)

Na špagety není čas

První novinkou, ačkoliv to může záviset na úhlu pohledu, je přechod na poměrně dosti otevřené mapy. Každá z misí, kterou absolvujete, se rozkládá na poměrně otevřených a rozlehlých mapách. Ne vždy sice asi bude možné odstřelovat na totální vzdálenosti, ale pokusit se o to můžete. Ostatně sami autoři se vyjádřili, že mapy jsou designovány tak, aby byly opravdu dlouhé zásahy možné. Sám jsem dosáhl několika zásahů přes 500 metrů a to v závislosti na zvolené obtížnosti není vždy tak lehké.

Když už jsem nakousl obtížnost, hra je po vzoru předchozích dílů rozdělena na několik typů obtížnosti, případně dovoluje si definovat vlastní obtížnost. Popravdě řečeno, pokud chcete opravdový zážitek z každé dobře umístěné střely, nic menšího než nejvyšší obtížnost nevolte. V tom bodě totiž opravdu musíte dobře prozkoumat své okolí, brát v potaz různé proměnné a hlavně se snažit postupovat nenápadně a měnit pozice.

Jedna kulka, jeden mrtvý

Arzenál, se kterým můžete likvidovat protivníky, je dle mého vkusu docela rozmanitý. Od vaší hlavní ostřelovací pušky, přes samopaly, pistole či nástražné výbušniny, je zde mnoho rozmanitých způsobů, jak dopřát vašim nepřátelům velice kreativní smrt. A že si jich určitě několik vyzkoušíte, to vám garantuji. Navíc zbraně a výbušniny mají mnohdy sekundární vlastnosti, ať se jedná třeba o subsonickou munici pro tichou střelbu nebo granát který se přilepí na místo, kam jej hodíte, je dobré si tyto možnosti zapamatovat pro různé situace.

Velice dobré je všímat si i objektů jako jsou kanystry s benzínem, palivové nádrže aut apod. Skoro veškerá technika, kromě tanků, dělových věží a obrněných aut, může být kompletně zničena jednou dobře mířenou střelou za doprovodu efektního ohňostroje. Takto se dá občas zlikvidovat i několik nepřátel najednou.

Nicméně vaším hlavním nástrojem bude vaše puška. Zbraní je ve hře několik a liší se určitými vlastnostmi jako poškození, úsťový rychlost či vzhled vašeho zaměřovače a jeho schopnost přiblížení. Já osobně jsem nedal na stařičkou, lety ověřenou pušku Mosin-Nagant. Každá zbraň navíc skýtá možnost otevřít si tři bonusy, jako například vyšší poškození, lepší přiblížení a další. Ty se odemykají na základě jejich požadavků. Těmi může být třeba určitý počet střel do jater, hlavy, či na určitou vzdálenost. Povedený způsob jak hráče přinutit, aby se soustředil na precizní práci se zbraní.

Hele, je mrtvej nebo si dává dvacet?

Se střelbou souvisí i další tahák hry. Tím je detekce zásahů a možnost vidět, v nějaké té rozumné podobě, jak daná střela zapůsobila na nebožtíka. Musím uznat, že ačkoliv to vidím už po čtvrté, stále se toho nemohu nabažit. Pokud totiž alespoň trochu jevíte zájem o zbraně, nevyhnete se někdy téma o způsobených zraněních. No a co takový kulka opravdu udělá, pokud zasáhne kost, plíce, játra či mozek? Zde to můžete celkem povedeně vidět. Po sledování záběrů některých zásahů občas dostanete ten pocit, že filmoví hrdinové musí mít pod svými upnutými trikoty supermanův kýlní pás a orgány mají chráněny silovým polem lodí ze star treku.

Ač se zdá, že hra je samé pozitivum, jedna výtka tu přece jen je. Tou je inteligence vašich nepřátel. Ačkoliv jsou do jisté míry velmi pozorní, při nemaskovaném výstřelu se snaží triangulovat vaši pozici aby vás pak mohli přepadnout a na vyšší obtížnost dokonce vytváří i obstojné protivníky, jejich reakce na mrtvé kolegy je někdy velmi sporadická. Chvilku totiž stresují, koukají, ale pokud si mezitím odběhnete udělat kafíčko, tak za tu dobu si řeknou, že asi jejich kolega umřel přirozenou smrtí i přes velkou díru v hlavě a pokračují nerušeně v obchůzkách. To bohužel platí pro jakékoliv množství nahromaděných mrtvol, vybuchujících aut či tanků.

Neebuď na to sám!

Jelikož hra nabízí nejen multiplayer, ale také možnost hrát kampaň v kooperaci s kamarádem, nemohl jsem si tuto možnost nechat ujít a s kolegou Matějem Hudákem jsme ji prozkoumali. A abych „nekecal“ stále já, zde máte jeho dojmy z kooperace.

Ak máte správneho parťáka, za hriech stojí určite tiež Co-Op, ktorý je v Sniper Elite 4 vcelku slušnou zábavou. Aj keď hovoríme o taktickej – stealth hre, k plusovým bodom sa určite ráta netrestanie hráčov za „hlučný“ štýl hry. Niekedy máte proste chuť vypustiť paru, alebo vás proste nepriateľ spozoruje, vyvolá poplach a vám sa k poslednému checkpointu vraciať jednoducho nechce. Túto možnosť sme častokrát využívali aj my, keďže je častokrát náročné presne sa zosynchronizovať, či zostať v utajení ako dvojica. Naopak menším sklamaním bola funkcia obtiažnosti, ktorá je aj na predposlednom stupni pomerne ľahká a v porovnaní so singleplayerom neobsahuje viac nepriateľov, čo by mohlo niektoré dvojice nudiť. Pre tých je tu samozrejme možnosť hardcore módu, ktorý by mal tieto nedostatky odstrániť.

Debriefing

Sniper Elite 4 pokračuje v duchu svých předchůdců a zachovává si neustále vysokou úroveň hratelnosti. Nový přístup k mapám, stále zábavná střelba, interakce s prostředím, kooperace s kamarády a dalších několik drobných vylepšení, které přináší opět skvělý zážitek. Mírně ji pouze sráží umělá inteligence nepřátel, kterou prokouknete během první mise. Pokud ale hledáte hru, která vás zabaví a máte rádi zbraně, určitě touto volbou nešáhnete vedle.

80%
Sniper Elite v novém a slušivém kabátu, který v sobě skrývá hned několik chytlavých novinek

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme HYPERMAX