Lara Croft GO

Lara Croft GO - recenze
Lara Croft GO - recenze
08:50, 23.12.2016

Jedna z nejikoničtějších ženských postav z videoherního průmyslu letos slaví pěkné jubileum. Jasně, Lara Croft je tu s námi již dvacet let a Square Enix se o ni vcelku obstojně starají. Krom velké edice Rise of the Tomb Raider 20th Celebration Edition, která přinesla nejnovější velký přírůstek na PlayStation 4 se spoustou bonusů navíc se na PlayStation 4 dostavuje i jeden z menších titulů.

Jde o spin-off, který si už někteří mohli zahrát na tabletech nebo chytrých telefonech. Řeč je o Lara Croft GO. Vzhledem k faktu, že na PlayStationu 4 zaznamenal podobný druh hry úspěchu s jinou sérii od Square Enix – Hitman a navíc samotného věhlasu dosáhla Lara Croft GO i na tabletech, dočkáváme se nyní pěkného portu. Tak se pojďme podívat, jak se tento malý velký titul hraje na pořádné TV.

Klik pro zvětšení (Lara Croft GO - recenze)

Klasická honba za pokladem

Jako povětšinou, se ujmete Lary a snažíte se najít nějaký ten artefakt. A jako vždy není jen tak snadno k dosažení, protože pro jeho získání je zapotřebí projít řadou kobek či jiných prostředí. Pravdou je, že vývojáři před nás nestaví nijak propracovaný příběh, to určitě ne. Takže nečekejte žádný srdcervoucí doják, přeci jen, jde o titul, který byl určen prvotně pro tablety. Hned od prvních minut je vám jasné, jak to dopadne, ale i přesto mně to nijak nevadilo, ba naopak. Mohl jsem se soustředit na jiné věci – tedy hlavně na samotnou hratelnost.

Dalo by se tedy na první pohled říci, že jde o oddychovku. Není zde kladen důraz na rychlost nebo přesnost, ale o to vás hra více potrápí svojí zapeklitostí. Po pár minutách se vaše šedá kůru mozkovou začne pořádně vařit.

Poklidná a rozvážná jízda

Ale o co vlastně jde? Pokud jste o Lara Croft GO nikdy neslyšeli, zapomeňte na kameru z pohledu třetí osoby, ale vše je viděno v izometrickém provedení. Navíc plynulý pohyb zde není samozřejmostí, vše se děje v postupných tazích, přesněji řečeno, každý váš posun z jednoho políčka na druhé vyvolává určité reakce.

Ve své podstatě jde o jednu hádanku za druhou v nikterak rozlehlých prostředí. Na počátku řešíte jen takové drobnosti, jako je přistoupit správným směrem k hadovi, abyste jej „uspali“ a přitom vás neuštknul, protože pokud se objevíte před políčkem, na nějž směřuje jeho zrak, tak si pište, že vás čeká reparátek. Pochopitelně na vás postupně čekají složitější a náročnější věci, jako jsou kutálející se kameny, pavouci následující vaše kroky apod.

Vývojáře musím opravdu pochválit za to, jak jednotlivé úkoly dávkuji, a vyvarovali se opakujícím se hádankám. A když už je před vás postaví znovu stejná věc, tak do toho zapojí ještě nový element, na jehož vyřešení je zapotřebí se podívat z úplně jiného pohledu. Navíc náročnost postupně roste, čím více se blížíte ke konci hry - zní to sice logicky, ale v poslední době to není pravidlem.

Jenom řešit hádanky, a nic víc?

Jasně, že ne. I když záleží na tom, jak moc spěcháte. Hru můžete mít projitou za necelých osm hodin, i když tohle je opravdu těžké odhadnout. Zde záleží, jak moc se u kterého puzzlu zaseknete. Samozřejmě můžete si to ulehčit tím, že se podíváte na YouTube na řešení, ale to už podle mě není ono – teda pokud se nezaseknete tak, že jeden večer přemýšlíte nad tím, jak by to jen sakra mohlo být.

V každém prostředí na vás připraveny i ukryté relikvie, jenž čekají jen na to až je objevíte. Za něž si můžete posléze odemknout všechny možné kostýmy, a tak si Laru upravit dle vaší libosti. Palec nahoru vývojáři mají za to, že hra obsahuje i platinu, takže sběratelé se mají obzvláště na co těšit.

Navíc si pro nás Lara Croft GO na PlayStation přináší příjemnou věc v podobě rozšíření, jež na ostatních platformách zatím nevyšli. Jde o The Shard of Life, kde na vás čekají kamení nepřátelé, kteří po smrti znovu za několik tahů ožijí a tím druhým je Mirror of Spirits v němž si užijete radovánky se svoji zrcadlovou kopií.

Asi jsem jediný nebo ne?

Vývojáři před sebou měli nelehkou úkol, upravit ovládání z dotykových tabletů na konzoli pro gamepad. Osobně si myslím, že se jim to vcelku povedlo a vše působí intuitivně. Z mnoha zdrojů je možné slyšet pět ódy na to, jak hra perfektně poslouchá vaše rozkazy. Možná je to opravdu jen můj problém, ale já s tím trošku bojoval. Levou analogovou páčkou určujete směr, kterým se má Lara vydat. Nejednou se mi stalo, že šla jinudy, než jsem zamýšlel. Nemyslím si, že jde však o technickou vadu, spíše jen nejasnost, kudy analog nahnout vzhledem k izometrickému zobrazení.

Grafické provedení není dech beroucí, ale na to, že jde o spin-off nemohu si stěžovat. Jednotlivé lokace jsou na dnešní dobu vyobrazeny vcelku hezky, k čemuž dopomáhá pěkná kreslená stylizace a podpora rozlišení 4k pro PlayStation Pro. Animace jsou naprosto plynulé a bez sebemenších škubanců na sebe navazují.

Tak jak?

Vývojáři se postarali o vcelku pěkný port hry Lara Croft GO z tabletů na velké televizory pro PlayStation 4. Staví před vás několik hodin mučení vašich mozkových buněk, protože jejich pomoc budete určitě potřebovat při stále náročnějších a náročnějších hádankách, které se neopakují a stále jsou před vás kladeny nové výzvy. Snad jen trošku stojí za zmínku, že je upozaděn příběh, který zde hraje druhé housle. Ale jinak je Lara Croft GO opravdu zábavnou hrou s velmi přijatelnou cenovkou okolo 260 korun. Osobně jsem zvědav, zda po Hitmanovi a Laře nám přinese Square Enix i nějaký další svůj titul v GO podání – ale to bude už jiný příběh.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dead Good

Klik pro zvětšení (Lara Croft GO - recenze)Recenzovaná verze: PS4

85%