Odin Sphere Leifthrasir

Odin Sphere Leifthrasir - recenze
Odin Sphere Leifthrasir - recenze
07:20, 13.07.2016

Spoločnosť Vanillaware je pod patronátom populárneho investora a firmy Atlus už navždy zapísaná ako strojca umeleckej vlny 2D hier, ktoré sa napriek limitom v tomto koncepte dokázali presadiť a do určitej miery povýšiť na kult. Pri vyslovení spomínaných značiek sa jednoducho už automaticky derie na jazyk Odin Sphere. Hra z roku 2007, ktorá nenápadne vkročila na pôdu konzole PlayStation 2 a okamžite donútila milióny hráčov, aby jej odovzdali svoje srdce aj s príslušenstvom. Nie je sa preto čomu čudovať, zvlášť dnes v ére HD návratov a rôznych reinkarnácií (niekedy však nechcených), že to je práve Atlus, kto vyťahuje z rukáva svoje zaprášené eso a pomocou moderného štetca mu vracia lesk súčasnosti. Ona súčasnosť dostala prozaický podtitul Leifthrasir a skĺznuť sa na jej magickej aure môžete pomocou súčasných strojov od SONY.

Odin Sphere je dokonalo stvárnený obraz vo svete interaktívneho umenia.

Klik pro zvětšení (Odin Sphere Leifthrasir - recenze)

V Odin Sphere Leifthrasir na vás čaká jednoduchý koncept plošinovky rozšírený hneď o niekoľko postáv žijúcich v komplexnom svete, ktoré sa derú cez, spočiatku fádny príbeh za pomoci krásne návykovej hrateľnosti. Začína sa to celé ako rozprávka, čo vo výsledku táto hra pre vás možno aj bude nakoniec znamenať. Malé roztomilé dievčatko a jej kocúrik si krátia prázdniny čítaním hrubých knižiek, kde ich dej bude ešte len vo vašich rukách. Komplikované vzťahy na pozadí fantasy príbehu kráľovstva inšpirovaného severskou mytológiou bude hráč hodinu po hodine odkrývať a spájať ako veľké čiastočky skladačky, aby sa nakoniec po viac ako tridsiatich hodinách poklonil pred majstrovským dielom hodným pozornosti konzumentov aj v aktuálnom kalendárnom roku. Kto miluje čítanie nekonečných ság a románov, príde si v tejto staro-novej hre doslova na svoje, keďže tam, kde končí jeden príbeh, začína okamžite ďalší a tak ďalej a tak dokola v piatich retrospektívach.

Hra disponuje vysoko kvalitným dabingom ako v japončine tak aj v angličtine.

Ak sa tu budeme baviť o novinkách a dôvode prečo vlastne táto verzia vznikla, tak prvá vec samozrejme padne na technické atribúty. Najväčší neduh originálu spočíval v poklese snímkovania pri hromadných súbojoch, kde sa na obrazovke razom objavil okrem obrovského bossa aj nejaký ten ďalší nepriateľ a hra zrazu mala problém s dychom. V tejto verzii na nás čaká plne vyladené rozlíšenie 1080p, ktoré šlape bez jedinej chybičky a celé to ide tak plynulo, ako je to len možné. Počas testovania som nenarazil ani na jedno spomalenie či trhnutie obrazu, čo je s ohľadom na umelecky zameraný art hry, kde každý predmet dýcha ručnou tvorbou a je svojim spôsobom unikátny, potešujúci fakt a jeden z pádnych argumentov prečo si projekt zaobstarať.

Toto však sú veci vhodné pre oči, čím sa počet noviniek v tomto diele nezastavil a autori nám naložili oveľa viac. Hrateľnosť a mechaniky boja doznali značnej zjednodušenosti, kde gameplay už na hráča nepôsobí tak ťažkopádne a neohrabane, ako tomu bolo pri hraní s menej trénovanou postavou a s nízkym levelom. Kompletne bol prerobený systém obrany, ktorý teraz jednoducho pretavíte do rýchleho útoku v rôznych smeroch, a to vrátane lietania či dvojskokov a tak podobne. V jednoduchosti je krása a ovládanie do tohto hesla pasuje dokonalo aj v prípade Odin Sphere Leifthrasir. Keby som to mal zhodnotiť jednou vetou, tak pri hraní som mal oveľa lepší pocit z voľnosti než tomu bolo v originále, ktorý si mimochodom môžete rovnako vyskúšať, keďže je súčasťou tohto návratu.

Systém triedenia predmetov ako aj farmárčenie či vytváranie receptov bol prerobený.

Ona komplexnosť vývoja postáv stojí a padá na progrese skillu, a teda schopností, ktorých rast doznal rovnako veľkých úprav. Každá nová trieda, ktorú môže hráč využiť v boji, sa odomkne pomocou získania vzácnych krištáľov v podstate automaticky a je už len na vás, do akej triedy budete chcieť investovať dodatočné body (útokov a mágií je tu neúrekom). Zbieraním rôznych semien sa potom naopak môžete postarať o sadenie vzácnych plodín, ktoré sú súčasťou alchymistických receptov a práve tie boli v mojom prípade po boku varenia asi najväčšou motiváciou v rámci stopercentného skúmania jednotlivých máp. Všetko, čo vypestujete alebo si necháte uvariť v reštaurácii, sa premení na EXP body a z nich samozrejme potom rastie aj vaša sila a jednotlivé atribúty. Medzi zmeny určite môžme rovnako zaradiť prítomnosť akýchsi menších bossov. Tí sú po stránke artu rovnako zaujímaví a originálni ako hlavní bossovia, avšak neponúkajú vo výsledku žiadnu razantnú výzvu v rámci obtiažnosti, čo je možno trošku škoda. Hráči, ktorí zvolia vyššiu obtiažnosť, sa preto zapotia až pri neskorších hodinách strávených putovaním po rozľahlom svete staro-nového Odin Sphere.

Jediné negatívum je z môjho pohľadu menší počet nepriateľov a ich opakovanie sa pre neskoršie postavy v príbehu.

Okrem toho sa pohyb po oblastiach často obmedzuje na neustále využívanie mapy, čo nemusí plne vyhovovať úplne každému. Kto by chcel v Leifthrasir objaviť každý jeden centimeter a vyloviť všetky bonusové predmety, bude si musieť rezervovať čas blížiaci sa päťdesiatim hodinám. Pre tých ostatných tu Atlus servíruje skutočne opodstatnený návrat jednej zabudnutej legendy nedávnej doby, ktorá, dovolím si tvrdiť, že s istotou patrí do zbierky milovníkov 2D RPG, zvlášť ak majú cit pre krásny grafický art. Ten je v tomto prípade skutočným neopísateľným zážitkom. Paradoxne sa však návrat nezaobišiel bez veľkej porcie úprav a noviniek s pozitívnym výsledkom, čo by mohlo prilákať aj starých veteránov, ktorí sa pokojne môžu zaradiť po bok nováčikov v rámci tejto IP. Nemám čo dodať, snáď len pochvalu za uskutočnenie reedície menom Odin Sphere Leifthrasir.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti NIS America, Inc.

Recenzovaná verzia: PS4
95%