Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book

Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book - recenze
08:02, 17.06.2016

Séria Atelier by vás svojím vekom a počtom vydaných častí mohla jemne šokovať, aj keby vám jej celkom jednoduché pomenovanie, čo to napovedalo. Spoločnosť Tecmo Koei ju totižto traduje už od roku 1997, kedy sa na scéne ukázala prvá časť (celkovo ich bolo v úvode päť, ktoré sa nikdy nedočkali vývozu za hranice Japonska) pre systém PlayStation a dodnes bolo publikovaných celých sedemnásť častí tejto IP a osemnásta je už dlhší čas v príprave. Verím, že som si teraz získal vašu pozornosť týmto ohromujúcim číslom a sami seba sa pýtate niečo v tom zmysle, ak má táto séria takú hlbokú tradíciu, musí byť podložená aj dostatočnou kvalitou či nie!? Aj na túto a sériu ďalších otázok si dáme dnes spoločne odpoveď v našej klasickej textovej recenzii.

Séria Atelier je v súčte portov a odbočiek jednoznačný rekordman vôbec a hier s jej iniciálami je možné vypátrať takmer päťdesiat!

Klik pro zvětšení (Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book - recenze)

Sedemnásta časť, s podtitulom The Alchemist of the Mysterious Book, sa opäť drží tradície exkluzivity pre domáce herné systéme od SONY a znova raz ponúka niečo, čo by ste len s námahou mohli hľadať u konkurencie v rámci žánru Japonských RPG. Príbeh začína v malom roztomilom mestečku Kirchen Bell, ktoré je už od nepamäti prepojené s magickými schopnosťami rôznych alchymistov, ktorí sa s radosťou delili o svoje znalosti s okolím. Čo čert nechcel, práve posledný alchymista v kraji zomiera na starobu a svoje laboratórium (či presnejšie Atelier) odkazuje v rámci pozostalosti svojej vnučke. Jej meno je Sophie a na nasledujúcich štyridsať hodín sa vás po boku svojich kamarátov pokúsi zabaviť s celkom originálnou gameplay náplňou. Vývojárska spoločnosť Gust, ktorá sa postarala práve o najnovší diel tejto nekonečnej série, sa opäť drží jej koreňov a to zubami nechtami. O čo teda ide?

Aké to je stať sa alchymistom? Zbierať bylinky a miešať ich v obrovskom kotli?

Sophie je nádejný adept alchýmie a chce nadviazať na úspech svojej babky bylinkárky, ktorá jej, okrem priestorov a starého hrdzavého kotla, zanechala aj čarovnú hovoriacu knihu. Tá ju má obohatiť o všetky tajomné recepty na výrobu liečiteľských mastí a iných pomôcok. Kniha sa volá skutočne originálne, až by som povedal že slovensky, "Plachta", avšak jej prekliatie je spôsobené stratou pamäte a tak v jej zápiskoch nefiguruje žiadny utajovaný recept čo babička kedysi vymyslela. Práve tu začína celé dobrodružstvo a od vás sa bude vyžadovať pomôcť Plachte nájsť jej stratené spomienky a obnoviť zavedenú prax lokálneho alchymistu, ktorý je dobrým občanom Kirchen Bell vždy po ruke. Hra je v podstate rozdelená do dvoch rovín. Jedna sa týka striktne vášho laboratória, kde si zapisujete svoje nové poznatky a vyrábate z pozbieraných surovín rôzne predmety a magické nápoje. Druhá časť hry sa sústredí na zber surovín, ktoré je možné získať len v divokej prírode. Tú zabezpečujú rôzne cestičky naokolo, po ktorých sa spoločne s nadšenými kamarátmi preháňate hore dole a skúšate objaviť vzácne substancie a materiály. Aby ste mali patričnú motiváciu, v meste nájdete časovo obmedzené zákazky na lov príšer, z ktorých môže prameniť slušný zisk.

Koncept ráta so striedaním dennej a nočnej doby, kde sa určité vzácne suroviny vyskytujú len v presne stanovenú hodinu.

Boj je štylizovaný do klasickej ťahovej RPG, kde si vopred určíte poradie bojovníkov a stanovíte im taktiku tak, aby ste schytali čo najmenej a naopak vydržali pobehovať a zbierať materiály čo najdlhšie. Náročnosť súbojov je odzrkadlená podľa výberu obtiažnosti, avšak z môjho pozorovania sa aj u voľby "normal" môžu vyskytnúť momenty, kedy vám nebude všetko jedno. Ak by sme sa mali baviť čisto o kvalite bojov a možnosti či variability voči hráčovi, nebudem novej hre zo série Atelier dvakrát naklonený. Navyšovanie levelu, zbieranie EXP bodov, odomknutie nových útokov u vcelku vtipných postáv, to všetko je síce prítomné, avšak nedosahuje to kvalít konkurenčných sérií, ktorým táto nikdy moc nedýchala na chrbát. Naopak, ak sa vrátime za ťažké a masívne dvere spomínaného laboratória našej Sophie, otočí sa moje nadšenie o stoosemdesiat stupňov. Počas produkcie a realizácie rôznych receptúr sa totižto zúčastňujete naozaj prepracovaného systému vkladania materiálu jeden za druhým tak, aby váš výsledok bol čo najefektívnejší. Predstavte si, že idete v kotli uvariť recept na klasickú výbušninu, ktorú potom môžete použiť v boji na silného protivníka. Základná formulka vraví, že je nutné zmiešať niekoľko dôležitých surovín a bude z toho priemerná bomba. Ak sa vám ale počas toho procesu podarí pomocou zaujímavej minihry naukladať na štýl Tetrisu dané zložky čo najefektívnejšie, z priemernej bomby môže byť razom superbomba, ktorou zmetiete z povrchu zemského aj tú najotravnejšiu príšeru z lesa. A tu je ten pes zakopaný.

Hudbu som vypol po prvej hodine hrania, inak by ma odviezli do blázninca.

Presne tak, moje najväčšie sympatie voči tejto hre pramenia čisto z miešania čarovných nápojov cez zábavnú minihru. Určitá atraktivita samozrejme razí aj zo zberu itemu, avšak ten je podmienený nie veľmi podareným bojovým konceptom a celkom slabou grafickou stránkou. Navyše ani hudobný podklad vo mne nič príjemné nezanechal a otravná melódia, ktorá sa po hodine už jednoducho nedala zniesť, zložená z jednej dookola hrajúcej skladby sa nedá nazvať nejakým epickým soundtrackom. Možno si teraz hovoríte, že konečné číslo po takejto dávke kritiky sa zastaví niekde uprostred našej stupnice, avšak nebude tomu úplne tak. Jednoduchý koncept hry Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book nie je výsledkom neschopnosti vývojárov z Gust ale naopak cieleným pokusom zaujať artiklom alchýmie na pozadí slabej technickej stránky s primitívnymi dialógmi a prostými charaktermi. Táto hra jednoducho okamžite zaujme alebo vás od seba odstrčí už navždy. Záleží na vás, či jej dáte šancu vo vás vzbudiť záujem. Máte možnosť si ju vyskúšať na PS4 alebo PSVita a aby sa vám jednoduchšie rozhodovalo, môžete skúsiť naše video nižšie alebo sa uspokojiť s celkovou číslovkou. Je to na vás. Ja osobne som sa u hry jednoducho bavil až som bol z toho viac menej sám prekvapený.

Zámer autorov o nevšednú originalitu sa u mňa stretol s pochopením.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti KOEI TECMO

Recenzovaná verzia: PS4