Dead Island Definitive Edition

Dead Island Definitive Edition - recenze
08:00, 08.06.2016

Dnes je pro mě recenze o mnoho složitější než kdy předtím. Existují hry, které jsou dobré, špatné nebo něco mezi tím. S čím jsem se však setkal v případě Dead Island Definitive Edition, to se snad ani nedá slovy popsat. Je to však vcelku divné. Původní hra i její nástupce s podtitulem Riptide, který je taktéž součástí této kolekce, patřily mezi TOP 5 mých her z předešlé generace konzolí. To byl sám o sobě i fakt, který mě předurčil k posouzení titulu a napsání tohoto elaborátu, i když, jak jsem později zjistil, ušil jsem si na sebe pořádný bič.

Klik pro zvětšení (Dead Island Definitive Edition - recenze)

O čem že to je?

Nepředpokládám, že se mezi našimi čtenáři najde příliš mnoho těch, kteří s Dead Island neměli tu čest, ať už na PC, PS3 nebo X360. V případě, že nemáte rádi zombíky nebo jste v uplynulých pár letech strávili hibernováni v očekávání některé ze současných pecek, tak Vás ve stručnosti provedu základy a zasazením hry. Váš hrdina či hrdinka se ocitá v prosluněném prázdninovém resortu na fiktivním ostrově Banoi, kde se zkrátka něco "nepovede". Ostrovem se šíří nebezpečná zombie nákaza, která mění všechny partychtivé pařmeny v krvelačné nestvůry, kterým nic nepřinese větší potěšení než někomu ukousnout některou z prokrvených končetin zbývajících pozůstalých živých. Zasazení do tropického ráje bylo bezesporu dobrou volbou, jelikož si někteří jedinci mohou skutečně připadat jako na prázdninách. V průběhu hlavní dějové linky se však podíváte i do nehostinných městských částí, kanálů, či dalších destinací.

Akce lehce říznutá RPG prvky

Jelikož se jedná o open world RPG, mezi oblastmi lze posléze libovolně cestovat, plnit chybějící questy či sbírat trofeje/achievementy. Hlavní příběhová linka je relativně dlouhá, na konec se dostanete klidnějším hraním klidně až po 30 hodinách. Každý z hrdinů disponuje navíc specializací na určitý typ zbraní, takže při opětovném hraní lze zvolit zcela jiný přístup. I když, on tak jiný nebude, maximálně odlišíte střelce od útočníka nablízko, nicméně ve finále je stejně jedno, čím zombáka plácnete přes hlavu. Ať již je to kladívko, tyč či mačeta, efekty "rozstřelení" zde skutečně stojí za to. Co se týče zbraní, i zde jsou patrné RPG prvky, takže si jejich vlastnosti lze všemožně ladit k obrazu svému pomocí rozličných modifikací, které postupem hrou nacházíte poházené po herním světě. Stejně tak lze levelovat vaši postavu a obohacovat ji o nové dovednosti.

Kde jsou ty novinky?

Co však přináší nový remaster? Inu, není toho alespoň z mého pohledu mnoho. Autoři se sice před vydáním dušovali, kolik věcí v původním titulu vylepšili, jak si z nového zpracování sedneme na zadek, nicméně překvapení se bohužel nekoná. V "nové verzi" sice vypadá voda lépe, každopádně zbytek jakoby z oka vypadl kousku z minulé generace konzolí. A to bohužel v negativním slova smyslu. Ač se může některým čtenářům zdát, že na následujících řádcích přehnaně kritický, není to tak. Na vše se snažím nahlížet pozitivně jakožto skalní fanoušek původní série, ovšem tento úhel pohledu bohužel na nový Dead Island příliš aplikovat nelze.

Překopej engine a koukej to vydat

Celá novinka na mě v obou dílech působí tak, že autoři zkrátka vzali původní tituly, převedli je na nový engine a nechali být. S tím bohužel souvisí i spousta bugů, kterých na svých toulkách potkáte skutečně mnoho. Nejenže vám nebude dělat sebemenší problém kouknout skrze texturu zavřených dveří, či se některému z NPC mrknout do hlavy, což se může na jednu stranu zdát legrační, nicméně příliš profesionálně to nepůsobí. Co je již horší je například absence textur skla, která v síti prosklených kancelářích může napáchat pořádnou paseku ve vaší strategii při plánování soubojů. Inu co, tak kopnete, neviditelná překážka se rozletí na miliony kusů a projdete nerušeně dále. Zaseknutých zombie také potkáte nepočítaně, takže ani umělá inteligence se nějakého zlepšení nejspíše nakonec nedočkala.

Obsahu je rozhodně dost

Sluší se připomenout, že mnou recenzovaná verze pro PS4 obsahuje první díl na disku a druhý v digitální podobě. Součástí kolekce je však také jako bonus ještě retro arkádovka z univerza Dead Island v klasické 16bitové grafice, připomínající například klasiky jako Double Dragon či Golden Axe s tím rozdílem, že váš hrdina celou dobu sprintuje a během tohoto atletického výkonu musí kosit zombíky, nabíhající proti němu. Někomu se tato hříčka může líbit, nicméně mě na příliš dlouho neupoutala.

Co dodat na závěr?

Je pro mě nesmírně těžké hry Dead Island a Dead Island: Riptide ohodnotit. Hlavním důvodem je to, že i přes obrovské množství bugů, z mého pohledu zcela zbytečných 30 FPS, které ani zdaleka neždímají výkon současných konzolí a nepatrná či vůbec žádná vylepšení herních mechanik se hra přeci jenom dobře hraje. K tomuto přispívá velkou měrou i perfektně zpracovaný kooperativní multiplayer, ve které si v partě až čtyř podobně smýšlejících kolegů užijete mnohem větší zábavu než jako sólisté. Na druhou stranu od remasteru jsme rozhodně, troufám si říct, očekávali více. Herně je to zkrátka pecka jako minule, technicky však nestojí vcelku za moc. Fanouškům původních her tuto kompilaci přeci jenom lze doporučit i za cenu toho, že nesmí mít přehnaná očekávání a těšit se na nějaká pořádná překvapení. To co měli rádi, dostanou zkrátka znovu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

60%
Inovovaný Dead Island se sice dočkal remasteru, který však rozhodně nevyužívá potenciál současných herních technologií. Zábava to sice je, ale v podstatě se nic nezměnilo, bohužel.