Battleborn

Battleborn - recenze
Battleborn - recenze
07:30, 09.05.2016

"Hero Shooter" prý nový nastupující žánr, který bude vládnout hernímu světu. "Nová MOBA" tomu říkají a další výkřiky do tmy. MOBA ničemu nevládne a Hero Shooter je pojmenování, které vůbec nic neříká. Akorát totiž svádí k tomu, aby lidé porovnávali dvě květnové novinky - Overwatch a Battleborn. A jelikož čtete recenzi na Battleborn, tak vám předem musím říci, že je to nesmysl.

Klik pro zvětšení (Battleborn - recenze)

Kromě toho, že každá z her má výrazné postavy s velice odlišnými schopnostmi, je veškeré srovnávání zcestné. Jo a ještě, že jsou to oboje FPSky, a tím to opravdu končí. Battleborn totiž obsahuje RPG prvky zjednodušené stylem žánru MOBA, má single/co-op kampaň a PvP multiplayer, který čerpá také z MOBA žánru. K dispozici je celkem 25 postav. Každá je unikát od vzhledu po bojové schopnosti. Na první pohled solidní obsah. Na ten druhý se do toho pravděpodobně dost zamotám.

Příběhová nuda

Po zapnutí Prologu jsem měl nejčastěji na jazyku pocit "wtf". Gearbox udělali Borderlands, takže člověku je od začátku jasné, že humor této hře nebude cizí. Jenže humor a praštěnost má mít své meze. Je třeba najít rovnováhu mezi tím, co je "vtipné" a co je "trapné". Battleborn je to druhé. Nesmyslné dialogy postav, které se snaží být vtipné, vtipné opravdu nejsou. Nefunguje to.

Úvodní video je sice stylové, asi by chtělo být Afro Samurajem, ale k tomu má daleko. Rozhodně není špatné a o to víc překvapí, že je jediné a už podobné v celé hře neuvidíte. Dialogům jsem přestal přikládat váhu asi v půlce prologu. Kde jsou ty časy, kdy jsme s přáteli u Borderlands 2 řvali smíchy do headsetů poté, co jsme odříkali Scooterovu básničku pro Daisy. Ne, takovéto epické momenty tu nenajdete a celý "příběh" je jedno velké "zbla".

I kdyby příběh byl pitomost, tak to přece zachrání super level design...no a nezachrání, protože tu žádný není. Chytrost úrovní Borderlands (rozhodně ne Pre-sequel) je fuč. Mise jsou tak nějak různě naházená prostředí na divné planetě. Nevidíte důvod, proč by měla taková instalace být tam, kde je. Jsou to jen kulisy pro přestřelky s nepřáteli a bossy, což by nevadilo, ne?

Nevadilo by, kdyby přestřelky byly zábavné. A oni moc nejsou. Může za to jak design map, tak design nepřátel, který je bez inspirace. Prostě střílíte něco z šablonovitých kategorií - běží to na vás, běží to na vás a bouchne, střílí to po vás, střílí to po vás a má to štít. To vše většinou v různých provedeních - zřejmě různých ras, které ani nevíte, proč jsou tady a co dělají na planetě. O umělé inteligenci asi není třeba mluvit, protože tu není žádná. Prostě střílíte vše, co se hýbe, takže aspoň ty bossové.

Ne ani bossové. Je jich tu sice spousta, v první misi snad 4-5, pokud se nepletu. Je to jak, když si v Gearbox řekli - lidé žrali bossy v Borderlands, tak jich sem dáme mraky. Ale zapomněli ty bossy udělat zapamatovatelné. Kulky v nich mizí a ukazatel života se skoro nehýbe. Občasná "invence" se zranitelným bodem nebo jinou fází boje moc nenadchne. Nenarazil jsem na bosse, který by mě i přes jeho představovačku vykradenou z Borderlands donutil si ho zapamatovat. Naopak v každé misi mám pocit "už ať jsem dál, už ať je konec". Misí je celkem 8 a prolog. Jsou úmorně dlouhé, což ještě podtrhuje všechny zmíněné problémy. Navíc nekombinují více věcí. Jedna je o tom, že jdete dál a likvidujete bossy. Druhá je o eskortování robota. Třetí o bránění něčeho proti vlnám na více místech. Žádná kombinace, jen podle jedné šablony.

Vysypte šuplíky s postavami co nešli dát do Borderlands

Možná zbytečně krutý nadpis, protože postavy mají variabilitu a nápad. Jejich designérská bláznivost je jedna z nejlepších věcí ve hře. A také to, jak odlišným způsobem s nimi musíte hrát. Melee charakter musí bojovat logicky uprostřed hloučků, střelci zase budou někde v pozadí, mágové kouzlí, co umí, healeři léčí. Systém levelování je ten "MOBácký", což znamená, že levelujete v průběhu mise/hry a příští zase začínáte na Level 1. Při získání levelu si zvolíte pravou nebo levou věc z nabídky (tzv. Helix) a ta se vylepší. Je to rychlé a vlastně zábavné. Díky tomu může být každý průchod misí, i se stejnou postavou, úplně jiný - pokud ovšem budete chtít tu misi hrát znova.

Je trošku zvláštní vzít si support postavu, pokud hrajete sami bez co-op parťáků. Nebude to moc zábavné, protože budete nepřátele rubat dlouho a podpůrné schopnosti vám budou, vy víte na co. Schválně jsem zkoušel různé postavy a i třeba s melee postavou je to celkem zajímavé. Průchod misí za klasického vojáka "Oscar Mike" (vtipné pojmenování) bylo s jednou smrtí u bosse, průchod s melee "Rathem" byl náročnější a končil jsem se zbývajícími dvěma respawny (asi 5 smrtí), které by mi ukončily misi.

Hraní sólo vás prostě omezí ve výběru postav, leda byste opravdu měli chuť dávat si výzvu. Za to ve více hráčích kombinace postav dávají hned větší smysl a tam vidím potenciál ve spoustě zábavných kombinací. Škoda že nemám chuť žádnou z misí hrát znovu, jsem rád, že je mám za sebou. To je velký problém pro co-op střílečku, kde opakování je tak nějak očekávané.

PvP FPS MOBA ONLINE SRVZ T34M SHooTRz

Jo, asi tak jako nadpis je vtipná celá hra (tak jo pár hlášek tam ujde). Můžeme klidně přejít k multiplayeru, který je překvapivě super. Tedy je super pokud vám nejsou cizí MOBA mechaniky. PvP nabízí 3 módy - Capture, Incursion a Meltdown. V prvním se jedná o variaci na Domination (obsazování 3 bodů na mapě), ve druhém se snažíte zničit protivníkovi dva velké Sentry roboty a ve třetím zase eskortujete Miniony do drtiče a za každého dostáváte body. První mód mě moc nezaujal, ale zbývající dva fungují výtečně. Samotné matche patří k těm delším, co se FPS světa týče, a mohou se protáhnout až na 30 minut. Je čistě subjektivní, zda je to pro vás plus nebo mínus.

Samotné hraní je zábavné, když víte co máte dělat. Vrhání se po hlavě mezi nepřátele akorát oslabí tým, protože respawn trvá s přibývajícím časem déle. Stáhnout se a vyléčit není "srabárna". S tím budou mít kovaní FPS hráči problém, hráči MOBA vědí, o co jde. Boj střídající ability + FPS střílečka funguje výtečně. Time to kill alias čas do zabití je tak akorát, aby to nebylo moc rychlé, ale zároveň aby to fungovalo pro střílečku. Tohle spojení mě ihned velmi chytlo a jako člověka, který na žánru MOBA opravdu nic nevidí, jsem byl překvapen, že jsem první večer dal hned asi dvě hodiny MP v kuse. Gearbox kdysi unikátně namíchal RPG a FPS v podobě Borderlands a tady v PvP se mu to povedlo s MOBA a FPS. Tam, kde mě MOBA nezaujala svým zběsilým klikáním, tam to Battleborn dohání tím, že je potřeba přesné míření a sledování cíle, ten FPS skill tomu dává pro mě šťávu.

Najdeme zde věci jako těžení surovin, abyste mohli budovat obranu v podobě věží, pastí nebo dronů. Suroviny také využijete k aktivování předmětů, které si volíte v menu do svého "Loadoutu". V něm máte tři přednastavené věci a v průběhu hry je aktivujete a zůstanou aktivované do jejího konce. Musíte se rozhodnout, zda bude lepší postavit tady věžičku, co zbrzdí postup minionů. Nebo si aktivujete vestu a budete mít o 300 zdraví víc. Dává to hře další hloubku a variabilitu. Předměty dostáváte z balíčků, které dostáváte za hry, challenge a nebo kupujete za kredity (možnost za reálné peníze zde zatím není). K odemčení je toho opravdu hodně. Odemykání postav je na dlouho. Command levely neskáčou moc rychle a odemknout všech 25 hrdinů zabere hodně času.

Framerate sem, framerate tam, hlavě musíš být online

Samotné vizuální zpracování se podobá velmi Borderlands. Cellshading grafika tu do té šílenosti sedí, ale mám pocit, že je stejně jako celá hra moc přeplácaná. Všechny efekty jsou výrazné a zbytečně ovlivňují vaše hraní. Zvlášť jako melee postava se vrhnete do boje a máte problém udržet přehled, kde vlastně jste a do čeho sekáte. Když se dostanete do zuřivého boje v MP. Útočí minioni, kolem vás ostatní hráči, vše vybuchuje a vy netušíte, co se děje. Je to na škodu hernímu zážitku a nepřináší to nic navíc. Na Playstation 4 hra působí v singlu tak nějak pomalu, jakoby počet snímků padal pod třicet, aniž by to viditelně trhlo. O pomalosti menu ani nemluvím, to je něco příšerného. Jinak však v MP hra funguje bez problémů.

Battleborn je zaměřené na online. Tak je těžké kritizovat, že i když si dáte privátní hru sám, tak hra potřebuje připojení. Musíte čekat až dostanete server, abyste mohli hrát sami příběh. To, že se od toho odvíjí nemožnost zapauzovat hru, což při hodinové délce misí je pro "víkendové" hráče překážka. Zbytek technicky asi ok, nenarazil jsem na problémy se servery, čekání bylo někdy docela dlouhé, ale pak vše běželo (i přes mé aktuální problémy s providerem - pokud vidíte na přiložených videích lag, tak za to nemůže hra, ale můj ISP). Balancing týmů mě překvapil, protože jsem byl často s podobnými levely v týmu a proti nám o několik levelů vyšší, což neznačilo moc dobrou situaci.

Ehm no meh

Přesně takový pocit mám z Battleborn. Celá hra působí jako slátanina všeho, co našli v Gearboxu. Jenže tu najdeme strašně zábavné PvP ve stylu MOBA namíchané nutností FPS skillu. Obrovský výběr charakterů a jejich schopností zase nabízí variabilitu. Bohužel příběhová část je tu prostě navíc. Bez nápadu a bez zábavy - zbytečná. Pro člověka jež hledá MOBA na konzoli a nebojí se zkusit něco trochu jiného, tak bych Battleborn doporučil zkusit. Myslím, že hře ublíží nejvíce přítomnost singlu a to, že nevyšla v původním termínu. Tento měsíc má konkurenci se kterou nemůže rovně bojovat.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Cenega

Recenzovaná verze: Playstation 4
65%
Velmi těžká hra k zhodnocení. Zapnete singl a nadáváte na všechny strany, co to sakra je. Pak dáte šanci multiplayeru a ten vás chytne a jen tak nepustí. Singl prostě hru sráží v hodnocení a nemohu opomenout i přehnanou cenu. Pokud hledáte MOBu, dejte si hodnocení na 80, pokud singl tak na 40.