The Magic Circle: Gold Edition

The Magic Circle: Gold Edition - recenze
07:35, 03.05.2016

Asi se najde jen málo hráčů, kterým by tituly jako: BioShock, Dishonored, Thief: Deadly Shadow nebo South Park: The Stick of Truth nic neříkaly. Jde o opravdu špičkové počiny, které dosahují kvalit AAA her. Stojí za nimi rukopis tří borců: Jordana Thomase, Stephana Alexandra a Kaina Shinea.

Opustili svá tehdejší pracoviště - ať už z jakéhokoliv důvodu - , a založili společně nové studio Question Games. V prohlášeních z té doby zaznělo, že již nadále nechtějí být součástí obřího kolosu, ale chtějí se věnovat indie scéně, kde jim nebudou jakkoliv svazovány ruce a mohou si dělat takřka cokoliv chtějí. A tak v loňském roce světlo světa spatřil na PC jejich první počin: The Magic Circle. A dnes si jej mohou užít i majitelé konzolí.

Klik pro zvětšení (The Magic Circle: Gold Edition - recenze)

Za pět minut dohráno? Co to sakra je?

Budu předpokládat, že jste o této hře v životě neslyšeli. A hned na úvod musím konstatovat, že tak podivuhodnou hru jsem ještě nehrál. Celou dobu vás bude bavit svým satirickým humorem, netradičním podáním, a vůbec – vše, co prožijete s The Magic Circle, jste nenašli v téměř žádné hře. Netvrdím, že nic podobného není, ale hry tohoto typu byste napočítali na prstech jedné ruky.

Ale nebudu předbíhat. Download hry netrval nijak dlouho, tak se chopím ovladače a vrhnu se na to! Ocitnu se v chajdaloupce a kvalitní dabing mě vpraví do příběhu - velkolepého dobrodružství. Postupně přijdu na to, že celá vesnička je v plamenech, odcházím z ní, abych našel svou první zbraň. Krásný meč. Ten se bude určitě hodit. Na souboje určitě dojde. A ejhle, oni mi jej vývojáři – bohové - ihned vzali. Asi nějaký bug?

No nic, pokračuji dál, narazím na první hádanku, kterou se mi podaří i bez zapojení šedé kůry mozkové vyřešit a … a je konec? To celé mi zabralo necelých pět minut. Fakt, že jo.. závěrečné titulky nabíhají... to si ze mě dělají vývojáři srandu?

Trochu rozdýchávám fakt, že bych mohl hru dohrát za tak krátkou dobu. Přeci jen nejsem žádnej speed runer, a rád si vše okolo prozkoumávám a vychutnávám. Naštěstí tento konec odstartoval zcela novou hru, kterou už tak rychle nedohrajete.

Remaster dvě dekády staré textovky

Jak jsem zmiňoval The Magic Circle je jedna z nejpodivuhodnějších her, které jsem měl tu čest hrát. Výrazně to souvisí s příběhovým pozadím. No, a vlastně se vším. Jedná se o remaster 20 let staré textovky dosahující světové úrovně od Ishmaela Gildera. Tehdy ho jeho počin vynesl do videoherního nebe. Sice od té doby trochu zpychnul, ale o své dílko se staral a chce světu ukázat mistrovské dílo hodné 21. století.

Že jste nikdy o Ishmaelovi Gilderovi a jeho světové textové adventuře neslyšeli? Není divu, to vše je výmysl autorů (těch skutečných). S touto myšlenkou šli tak daleko, že založili fiktivní stránku s neúspěšnou kampaní, kde žádali hráče o finanční podporu. No, a jak Ishmael na svém unikátním projektu pracoval, velkohubě prohlašoval, že se bude jednat o 4D hru (co to znamená, ví nejspíše jen on), a neustále ji předělával. Dostal se do situace, že jde o několikanásobně přepracovaný nedodělek trpící řadou problémů a bugů. Vždyť ani samotní – fiktivní vývojáři - nevěděli, jak by měla hra vypadat.. proto je celý svět pokryt šedou barvou, místy chybí textury apod. A všude je takový chaos, že ani samotný Ishmael neví, co s hrou dál.

Asi jedinou nadějí na pořádné dokončení jste vy - tester mající - díky dalšímu bugu - jistou svobodu, a můžete si ve hře dělat téměř, co chcete. Navíc se během chvíle seznámíte se stařičkým prográmkem Old Pro, který vám pomůže s dokončením hry. A tak začne vaše pouť za nápravou všeho toho zmaru a zmatku.

Nemohu si odpustit poznámku. Když jsem slyšel, jak Ishmael hovoří o svých plánech, co by měla hra vše umět a jakého formátu by měla být, úplně jsem v tom viděl narážky na dnešní PR prohlášení, kde se každý titul vynáší do nebes, i když se jedná o totální propadák. A tak je to se vším. Hra si dělá srandu ze všeho: od vývojářů, přes level designery, až po samotné hráče. Vše je doprovázeno vynikajícím dabovaným komentářem.

Let's Go, jdeme napravovat

Ti skuteční vývojáři z Question Games si dali na příběhovém pozadí opravdu záležet. I když Ishmael hovořil o tom, že hra bude 4D, jde o 3D explorativní adventuru nahlíženou z pohledu první osoby. A vy, tester, máte v arzenálu svého pomocníka Old Pro, díky němuž máte neskutečné možnosti, i když to tak na první pohled možná nevypadá.

O tom, že nejste bezbranní, vás přesvědčí hned první setkání s nepřítelem, který vypadá jako zmutovaný přerostlý křeček nebo něco tomu podobného. Máchnutím ruky jej můžete upravit k obrazu svému. Zbavíte jej schopnosti útočit nebo mu seberete nožičky, aby se na zemi jen tak bezbranně plácal. To, jestli si z něj uděláte pomocníka, je opravdu jen na vás. Veškeré schopnosti, jež mu vezmete, budete moci v budoucnu použít na kohokoliv jiného.

Nemusíte se bát nějakého složitého programování, na to fakt nedojde. Veškeré změny se provádí v jednoduchém menu, které svým zobrazením připomíná programy pod MS-DOS. Toto prostředí mi trochu vyvolalo úsměv a vzpomínky na to, jak jsem se kdysi dávno „patlal“ se všemi těmi příkazy, abych se někam dostal nebo abych něco spustil.

Po chvilce hraní za vámi půjde solidní parta kamarádů. A pokud potkáte někoho, kdo na vás třeba chrlí oheň, není nic jednoduššího, než na některého svého parťáka přidat schopnost „imunita vůči ohni“, a s příšerou jste hotovi raz dva.

Krom úpravy takřka všeho – opravdu, i z kamene uděláte krvežíznivou houbu - můžete vyvolat smazané části hry. Takže se prostředí pomalu začne tvořit a herní obsah postupně narůstá. Ale stačí to ke štěstí a zábavě? Jak kdy. To je asi jedna velká výtka autorům, že po nějaké chvíli jsem se začal celkem nudit. Když jsem se dostal do tempa s upravováním nepřátel, vše skončilo. Hádanky, které vás potkají, vás nijak nepotrápí. A tak se ze hry stává solidní explorativní adventura, která má všeho poskromnu.

Jaká je nedodělaná hra

The Magic Circle je v zásadě hrou ve hře, na kterou určitě nezapomenete díky jejímu příběhovému pozadí a možnostem, které vám autoři dali k dispozici. Jak s nimi naložíte, je jen na vás. Co je ovšem velké mínus, je skromný obsah, který vás po chvilce začne nudit. K úspěšnému dohrání celého tohoto „nedodělku“ budete potřebovat přibližně sedm hodin, což je vzhledem k ceně přijatelná doba. Pokud patříte k hráčům, kteří rádi zkoumají netradiční tituly, myslím, že budete nadšení a odměnou vám za to bude pořádná porce humoru, dělajícího si srandu z celého herního průmyslu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Evolve Terminals

Recenzovaná verze: PlayStation 4
75%