preview
Master of Orion

Master of Orion - preview
Master of Orion - preview
12:00, 12.04.2016

Je to už nějaká chvíle, co se mně pod ruku dostala tato hra. Ale až nyní, po pár celkem zajímavých patchích, jsme se rozhodl vám přinést své dojmy z předběžného přístupu. Není to každý den totiž, aby se vývojáři rozhodli přivést zpět hru, která byla určena více či méně tomu zarputilejšímu hráčskému pokolení. Poslední hra z této série totiž už má nějaký ten roček za sebou, respektive už je to celých 13 let od vydání Master of Orion 3.

Od druhé světové do vesmíru...

Lidi ve Wargamingu, respektive jejich části jménem WG Labs, se pustili na zcela jinou cestu než jsme byli zvyklí. A tím je právě vzkříšení této legendární tahové strategie. Když jsem poprvé spustil tento titul, vzpomněl jsem si hned na několik podobných titulů, jenž jsem vyzkoušel. Mezi ty starší s podobným námětem patřila Imperium Galactica, ačkoliv to byla spíše real time verze. Na svou dobu neuvěřitelně komplexní a propracovaná strategie, ale také poměrně těžká. Další, spíše novější, byl Sword of the Stars, který mně asi nejvíce připomíná právě Master of Orion. Oba totiž sdílí podobné, ne-li stejné základní prvky. Jednak je to tahová část, ve které spravujete své vesmírné impérium a následně bojová část, kde se přesunete do real time módu. Ale pojďme se podívat právě na Master of Orion.

Klik pro zvětšení (Master of Orion - preview)

Tah za tahem a hodiny utíkají...

Jako první věc než začnete novou hru, je důležité se zamyslet nad tím, kolik času tomu chcete věnovat. Jsou tu, velmi zjednodušeně řečeno, jen dvě varianty. První variantou je, že si budete se svým impériem hrát a každý nově osídlený svět vypipláte k obrazu svému. Následně postavíte několik flotil s různými účely a před každým koncem kola si osmkrát promyslíte, jestli letět se svým průzkumníkem tam či onam a jestli spíše být kámoš s tím nebo oním sousedem. Nebo přijde v potaz druhá varianta. Ta se týká spíše hráčů speedrunnerů. Co možná nejvíce věci necháte dělat AI a vy se pouze budete zaobírat lítáním se svou jedinou obrovskou flotilou lodí od systému k systému, vyhlazujíce vše v cestě. Volba je čistě na vás. Každopádně, i když zvolíte druhý způsob, čekejte že to zabere nějakou tu hodinku i víc, než dosáhnete totálního vítězství. Tento čas se hodně odvíjí od nastavení velikosti mapy, počtu hráčů/AI a dalších možností, jenž máte k dispozici.

Klik pro zvětšení (Master of Orion - preview)

Beru kočkolidi a jdem ovládnout galaxii...

Pro mě osobně je vždy prekérní situace vybrat si nějaký národ. Za prvé jsou mi některé rasy vizuálně milejší než jiné, za druhé většinou ty co mi nejsou tak milé mají zajímavé bonusy, které více sedí mému hernímu stylu. Je to boj vybrat si. Naštěstí tu je možnost vytvořit si vlastní mix. Ten samozřejmě omezen tak, aby jste nevytvořili super rasu, která zdemoluje celou galaxii za pár tahů. Po těchto volbách se dostaneme k jádru samotné hry. Musím říct, že ačkoliv jiné tituly byli více komplexní a pro mě v určitém smyslu i tím více přitažlivé, Master of Orion to bere trochu méně hardcorově. A tento přístup mu i prospívá. Pohyby po mapě, upozornění na události a další aspekty hry jsou relativně redukovány pouze na podstatné věci a nezatěžuje vás tedy zbytečnostmi. Ohromně to tak přispívá k hratelnosti. Co mě osobně trošku zamrzelo, je editace lodí. Nemyslím to nějak špatně, možností je mnoho jak si upravit každou lodičku a její varianty k obrazu svému, ale chybí mi prostě styl ze Sword of the Stars, kde se i vizuální stránka měnila podle role lodi. Na druhou stranu, SotS byl v tomto ohledu dá se říct přemrštěný. Samotné boje však jsou už jinou stránkou. Jak je zvykem, můžete si většinou vybrat mezi automatickým rozhodnutím výsledku bitvy, nebo se chopit lodí sám a skočit do taktické části. Jak bylo řečeno dříve, taktická část probíhá v reálném čase. Ten máte možnost buď urychlit, nebo pozastavit. Osobně jsem tuto funkci využíval zřídka kdy. Bitvy jsou relativně rychlé a poměrně i zábavné. Navíc se můžete přepnout do jakoby filmové kamery, která někdy zachytí opravdu pěkné záběry bitvy, za které by se ani ve Star Wars nestyděli.

Klik pro zvětšení (Master of Orion - preview)

Drahokam či bižuterie?

Na otázku, zda-li to bude úspěch si musíme počkat až na oficiální vydání. Každopádně dojem je prozatím celkem pozitivní. Samozřejmě leckteré funkce se stále dodělávají, či přepracovávají a není vše dokonalé. Musím říct, že za celou dobu jsem nezažil jediný pád či výraznější bug. Pokud budou ve WG Labs pokračovat v této dobré práci, můžeme se těšit na titul, u kterého opakovaně prosedíme moře hodin.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti ABC Data

Klik pro zvětšení (Master of Orion - preview)





CGwillWin