preview
Smite - dojmy z bety

Smite - dojmy z bety - preview
Smite - dojmy z bety - preview
07:15, 10.03.2016

V posledních letech zaznamenal obrovský boom herní žánr MOBA her, tedy on-line střetnutí více hráčů v různých arénách. Nemluvím zde jen o běžném hraní si večer u kávy nebo odpoledním odreagování se od běžného života, ale mám také na mysli progamingovou scénu. Už to dávno není jen o League of Legends nebo Dota. Každé univerzum chce mít svoji MOBU, a tak se přidávají další a další. Je tedy potřeba pečlivě vybírat ze spousty možností, aby si každý našel tu svoji MOBA hru, která mu sedne.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Jednou z takových je SMITE od vývojářů z Hi-Rez Studios. Přitom se nejedná o nějakého nováčka nebo outsidera. Přeci jen svoji premiéru si odbyl již před dvěma lety na PC a loni v srpnu na Xbox One. Navíc na eSportové scéně Smite drží historicky třetí největší prize money s hodnotou 2,6 milionů dolarů, která se následně rozdělila mezi všechny účastníky, jenž mají nárok na nějakou tu prémii na turnaji.

Po úspěchu na PC a Xbox One už byla jen otázka času, kdy zamíří titul i na PlayStation 4. V současné době je Smite na této platformě ve fázi uzavřeného betatestování, a pochopitelně i naše redakce se jej účastní, aby vám přinesla pocity ze hry.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Další z řady tuctových z žánru, nebo něco výjimečného?

Omlouvám se, jestli následující řádky budou pouhým opakováním toho, co již víte, ale přeci jen pro jistotu, kdyby náhodou někdo o Smite v životě neslyšel, může tento titul vést v patrnosti. Většina, přesněji řečeno, nejvíce úspěšné MOBA hry League of Legends a Dota hráči nabízí izometrický pohled. Smite v tomhle ohledu vybočuje a vámi ovládaná postava má kameru umístěnou za vaším hrdinou, takže je vše viděno z pohledu třetí osoby. Což vývojářům zajišťuje i pohodlnější port na konzole.

A zcela dobrovolně přiznávám, že se na PlayStation 4 hraje opravdu velmi příjemně a pohodlně a nezaznamenal jsem sebemenší problémy s orientací nebo čímkoliv, co by mě jakkoliv omezovalo a říkal bych si: „na PC s klávesnicí a myší by to bylo snazší.“

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Vlastně ano, jedna věc jo - komunikace se spoluhráči. Pokud je k dispozici mezi hráči Voice Chat, potom je to bez problémů, ale v případě komunikace přes ovladač je vše trošku kostrbatější. Na obranu vývojářů - tohle je věčný problém veškerých her, jež by vyžadovaly komunikaci na konzolích. Ale jinak je ovládání velmi intuitivní a během několika málo minut vám přijde do ruky, ani nevíte jak.

Pro běžný útok je určeno tlačítko R2 a stačí jen kameru natočit tam, kam chcete, aby váš šíp nebo úder dopadl. Oproti tomu je používání schopností vždy nejdříve znázorněno ukazatelem a posléze schopnost na danou oblast sešlete. Tedy musíte 2x stisknout tlačítko pro vámi požadovanou schopnost, ale v praxi to funguje skvěle.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Téměř božská MOBA

Smite je opravdu božské. A teď nemám na mysli hodnocení hry jako takové, ale paletu hrdinů, kteří jsou z řad bohů napříč všemi možnými národy. Zajímá vás, jak by dopadl souboj mezi řeckými bohy pod vedením Dia a mayskými bohy v čele s deitou noci Awilix? Nebo souboj čínských bohů proti egyptským?

Ať fandíte komukoliv, na výběr budete mít přes 70 bohů s řad čínských, egyptských, řeckých, indických, japonských, mayských, římských a severských božstev. A nutně není dáno, že váš tým musí být sestaven jen z římských bohů. Jeho složení může být občas zajímavý mix z různých národů, kde pospolu jsou bohové, kteří se v bájích a pověstech nemají v lásce, nebo se dokonce ani nemohli potkat.

Ztvárnění jednotlivých hrdinů je na vysoké úrovni. Autoři si dali celkem práci s každým z bohů, aby působil opravdu epicky, a měli jste tak pocit, že ovládáte někoho „nadpřirozeného“. K dispozici je také pěkné příběhové pozadí s popisem všech schopností a dovedností. Ze začátku je nebudete znát všechny, ale postupně se hodí studovat další a další postavy, abyste věděli, jak na ně.

Jak funguje obchodní model?

Smite patří k těm hrám, které můžeme označit free-to-play, a to i na PlayStation 4. Až vyjde finální verze, můžete si jej stáhnout zadara. Nicméně z něčeho autoři žít musí. Tak třeba na počátku budete mít na výběr pouze z pěti bohů. Abyste si odemkli dalšího, můžete tak učinit za herní měnu (již získáváte za vítězné souboje, ale i za to, jak jste v nich šikovní). Zcela popravdě, našetřit si na vámi vytouženého boha je celkem fuška a zabere vám to pěknou řádku matchů.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Druhou možností, jak si odemknout daného boha, je využití krásně fosforeskujících krystalů. Ty získáte za reálné peníze a není to nikterak levná záležitost. Tyto krystaly mají vícero užití. Aby se vaše postava více odlišovala od ostatních, můžete si ji obléci do speciálních „oblečků“ nebo jí poupravit hlas. A to již vyžaduje krystaly. Z toho, co jsem měl možnost vyzkoušet, nemám pocit, že by tvůrci tlačili na pilu a jednalo by se o pay-to-win systém. Rozhodně to, že se rozhodnete do hry neinvestovat peníze, vás nijak nehandicapuje.

V souvislosti s uzavřenou betou Hi-Rez Studios nabízí na PlayStation Store, tzv. „Founder’s Pack“, díky němuž získáte vstup do uzavřené bety, přístup ke všem hrdinům (současným i budoucím), nějaké ty krystaly a dva skiny.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

A jen klasická 3 lajnová MOBA?

Ne. To je další věc, kterou se Smite odlišuje od ostatních. A myslím tím velmi příjemně, protože nabízí mnohem větší paletu herních módů, čímž se stává přístupnější pro každého. Nicméně pěkně popořádku. Už samotný tutoriál vám vše vysvětlí a následné možnosti jsou natolik přívětivé, že se v nich najde jak matador tohoto odvětví, tak naprostý nováček nebo i jen příležitostný hráč.

Ta asi nejklasičtější MOBA mapa s třemi cestami je zde zastoupena režimem nazvaným „Conquest“, kde se střetnou dva týmy po pěti. V cestě za vítězstvím vám, krom soupeřových bojovníků, stojí nepřátelské věže, posléze silnější Phoenix a na závěr ještě silnější Titán. Herní doba je přibližně na tři čtvrtě hodiny. Velmi podobný je mód „Joust“, který je o dost svižnější (přibližně na 25 minut) díky pouze jedné cestě k protivníkovu Titánu, ale hlavně je na mapě méně bohů, konkrétně 3 vs. 3.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Ovšem to není vše. Co mi nejvíce učarovalo, byla „Arena“. Jde o solidní a rychlou řezničinu, kde proti sobě stojí dva pětičlenné týmy. Každý tým má na počátku 500 bodů a za každého miniona (slabé postavičky ovládané počítačem, aby doplnily tuto božskou vřavu), který projde portálem, soupeři odečte bod, no a za to, že se vám podaří zákeřně zničit soupeřovu Athénu (nebo kteréhokoliv jiného bůžka), hned 5 bodů. Tým, který má první 0 bodů, prohrál. Frenetické - a obvykle do 20 minut je znám vítěz.

Subjektivně přiznávám, že toto mě bavilo mnohem víc než se trápit přes 45 minut s klasickou třílajnovou hrou. Pochopitelně autoři pro účely uzavřené bety zpřístupnili i další mód Assault, ale ten za velmi podobných podmínek jako Conquest a v jiném prostředí.

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Je na co se těšit?

Dle mého názoru je Smite již na PlayStation 4 téměř hotov a není moc co vytknout. Tedy ještě přidat některé režimy, kterými se chlubí PC verze, a bude hotovo. A ono se není ani čemu divit, protože hra na počítačích už běží přes dva roky a na konzoli Xbox od loňska, takže jde akorát o port na PlayStation 4.

Porovnával jsem i tyto různé verze a všechny vypadají téměř stejně, není tedy nutné závidět PC hráčům, že mají hezčí grafické ztvárnění. Když už jsem u těch různých verzí hry, tak hra není cross-platformní, tedy nezahrajete si ji na PlayStation 4 s hráči na PC nebo Xbox One. Vývojáři k tomu poznamenávají, že je to sice technicky možné, ale v současné době tuto možnost nechtějí nabízet, například kvůli rozdílnosti ovládání.

U Smite jsem se velmi příjemně bavil a rozhodně se ke hře budu vracet i v budoucnu, abych si postupně odemykal různé bohy, ale hlavně abych zažíval tu bohapustou řezničinu, která působí až téměř návykově. Navíc je hra už i v uzavřené betě bez technických problémů. Kdy se ovšem dočkáme finální podoby hry, zatím není známo. Ale odvažuji se tvrdit, že se nebude výrazně lišit od současné verze hry (tedy až na přídavek několika dalších herních režimů), která je už sama o sobě božská.

Za poskytnutie hry ďakujeme spoločnosti ICO Media

Klik pro zvětšení (Smite - dojmy z bety - preview)

Testovaná verze: PS4




CGwillWin