Bravely Second: End Layer

Bravely Second: End Layer - recenze
Bravely Second: End Layer - recenze
15:00, 18.02.2016

Zdá sa, že nám začína opäť svitať na lepšie časy, a to v prípade, ak ste milovníci žánru, ktorý dnes už väčšina označuje za okrajový a zomierajúci v mori plnom krvilačnej konkurencie. Koncept Japan RPG sa mimo krajiny vychádzajúceho slnka začína transformovať do rôznych odnoží a ja sám v posledných rokoch zisťujem rastúcu nechuť hrať všetok ten stagnujúci podpriemer či v horšom prípade odpad. Nedôvera nedopadá ale len na nové projekty, bohužiaľ sa dotýka aj zavedených a legendárnych značiek, ktoré vám asi nemusím nejako pripomínať. O to viac paradoxne mi potom vyznie IP Bravely od Square Enix, ktorá svojou prvou časťou z roku 2012 tak povediac vrazila päsť rovno do tváre odporcov žánru, na ktorom je postavená a dokázala si získať jednak novinársku a čo je dôležitejšie aj konzumnú verejnosť. Dnes, necelé tri roky od jej štartu, sa aj Európa môže pokochať priamym pokračovaním, ktoré v našich končinách dostalo názov Bravely Second: End Layer a ja som nesmierne šťastný, že vám dnes môžem priniesť súhrn jej kvalít. Hneď takto v úvode vás upokojím. Tých pozitív je čo do počtu jasná prevaha a majitelia konzol Nintendo 3DS môžu dať vychladiť bublinky.

Stará škola dostala nový náter a umelecký nádych sviežosti.

Klik pro zvětšení (Bravely Second: End Layer - recenze)

Príbeh dvojky začína "v podstate" tam, kde skončila jednotka. Vývojári nechceli nutne bazírovať na znalosti predchádzajúceho deja, a tak vám samotné intro ponúkne súhrn zásadných udalostí z Bravely Default a zvlášť jeho konca. Behom pár minút tak môžete bez problémov nabehnúť na nastanú situáciu v krajine Luxendarc, ktorá odchovala hrdinov a strážcov vzácneho kryštálu života. Ich povesť je umne prenesená do deja pokračovania tejto série a od prvých krokov v hre budete mať jasnú predstavu, kto je ten bojujúci za dobrú stranu a naopak. Aj v tomto je poznať starú školu JRPG žánru, na ktorú asi mnohí z vás už zabudli, ale Square jej dokázal dať nový náter a preniesť z rokov deväťdesiatych rovno do súčasnosti. Znalci jednotky sa stretnú so svojimi obľúbenými postavami a rovnako spoznajú úplne nové. Hlavný hrdina menom Yew Geneolgia, sa po boku hrdinky z prvej časti Agnès, pokúša pokračovať v tradícii ochrancov ale ako to už tak býva, do cesty sa mu postaví stelesnené zlo v osobe tajomného Kaisera Oblivionu. Ten unáša Agnès a presne dva a pol roka po konci urputných bojoch v prvej časti série sa opäť musí prejaviť odvaha tých najstatočnejších. Mladý Yew dáva dohromady záchranný team a vyráža na nebezpečnú výpravu, ktorej sa stanete aj vy súčasťou a to na nasledujúcich cca šesťdesiat hodín zábavy.

Srdce celej hry tepe v rytme hrateľnosti.

Bravely Second: End Layer je v základe a na prvý pohľad klasická ťahová RPG postavená na animovaných scenériách, ktoré sú charakteristickým znakom japonskej pop kultúry. Toto môžete vydedukovať z jedného jediného obrázku či tlačovej správy. Duša hry však skrýva oveľa viac a to je ten hnací motor pre tú pravú motiváciu, ktorá svojho diváka len tak nepustí zo svojich pomyselných chápadiel. Boje, náhodné počas prechodu krajinou prichádzajú bez varovania, sa odohrávajú vždy v počte maximálne štyroch hrdinov. Do cesty sa im na potulkách po geograficky členitej mape budú stavať rôzne druhy nepriateľov odlišujúc sa od seba zázemím, z ktorého pochádzajú alebo silou akou disponujú. Vrchná obrazovka u 3DS je plne zrodená na hlboký 3D efekt, ktorý umocňuje umelecky ladené a ručne kreslené pozadia. Aj keď sú z väčšej časti vždy statické, ponúkajú v kombinácii s plným 3D nádherné obrazy, na ktoré hráč často ostane civieť bez jediného slova. Autorov tu musím pochváliť za vysoký zmysel a cit pre detail, s akým spracovali jednotlivé mestečká a dedinky, cez ktoré vaša výprava povedie. V kombinácii s čarovnou zvukovou stopou, ktorá sa vláčne tlačí do vašich uší, si budete miestami pripadať ako v rozprávke. Našťastie, ale v plne interaktívnej!

Čaká vás vysoko kvalitný dabing a inteligentne napísané rozhovory.

Ona interakcia spočíva hneď v niekoľkých prvkoch. Počas boja totižto hráč môže využívať hneď zopár doteraz v RPG nevídaných atribútov. Na každý charakter si v rámci porazenia dôležitej postavy môžete aplikovať jeho špecifické povolanie (napríklad ak zabijete zlodeja, získate jeho schopnosť byť zlodejom). Toto povolanie nemá priamy dopad na celkový level vašej postavy a disponuje svojím vlastným vývojovým stromom. Každá postava si tak môže počas boja aplikovať hneď dva odlišné spôsoby, akými bude voliť taktiku. Tento koncept je prepracovaný do posledného detailu, a tak vždy keď vymeníte povolanie u nejakej postavy, otvorí sa vám cesta k novej taktike a spôsobu boja. Je to logické, keďže vaši súperi neustále prichádzajú s novými prvkami ako vás skoliť, a preto musíte často zvažovať a meniť daný postup pri ich eliminácii. Toto všetko je stále ale len olej plávajúci vo veľkom hrnci s vodou. Zakaždým keď vaše povolanie získa nový stupeň skúseností, otvorí vám to nový útok (chladnou zbraňou alebo mágiou) a ten sa zase môže viazať na útoky vašich spolubojovníkov. Vo výsledku je teda boj a jeho schéma tak obrovská a zaujímavá, že vás často stereotypne opakujúce sa boje nebudú nudiť ani po desiatkach hodín v hre. Bude vás baviť skúšať nové povolania a ich silu na každom, kto vám skríži cestu.

3 hry za cenu jednej.

Vo video blogu venovanom tejto exkluzivite som vám naznačil, že je toho oveľa viac než čo ponúka na prvý pohľad. Dej sa bude valiť vpred a hra vás neprestane udivovať novými a novými cestičkami ako si ju užiť ešte viac. Môj osobný favorit nesie znaky minihry, ktorá premení našich hrdinov na manufaktúru výroby hračiek. Plyšové dinosaury (alebo čo to je...) budete produkovať v zábavnej arkáde, kde musíte v čo najefektívnejšom postupe vyrobiť čo najviac týchto hračiek a myslieť pritom aj ekonomicky. Za získané financie si totižto kupujete nové a lepšie nástroje (nožnice, lepidlá a podobne), ktoré vkladáte na určitý čas do rúk vašim postavám a skúšate tak prekonať svoj posledný rekord. Táto zábava má v hre slúžiť ako odreagovanie sa od bojov, ktoré môžu časom doľahnúť na hráča a navyše je aj ideálnym spôsobom ako si natrénovať strategické uvažovanie. To ale nie je vôbec všetko. Ďalšou minihrou, ktorá je súčasťou hry Bravely Second, sa dostávame na pole tabletov a telefónov. Postava so šarmantným francúzskym akcentom, slečna s priam voňavým menom Magnólia sa do vašej skupiny dostane po tom, čo jej planétu (mimochodom narodila sa na Mesiaci) postihne krutá katastrofa. Budete jej však pomáhať s obnovou Mesiaca cez zaujímavú a jednoduchú stratégiu, kde pomocou časových limitov označíte vždy jeden prvok na opravu a ten sa následne po uplynutí reálnej hodiny alebo minúty stane zase funkčný. Takto sa vám podarí obnoviť napríklad zbrojnicu, ktorá vám potom vloží do inventára novú zbraň a tú môžete zase použiť priamo v boji mimo tejto minihry. Musím povedať, že niečo takéto som ešte v žiadnej inej hre žánru JRPG nevidel!

Bolo by toho ešte za dve vlečky o čom by sme sa mohli spoločne rozprávať a stále by my na myseľ prichádzali nové a nové veci, ktoré som v hre zažil. Celá recenzia sa niesla v duchu pozitíva, za čo sa samozrejme rád postavím aj v jej závere. Musím však odôvodniť fakt, prečo si projekt Bravely Second: End Layer neodnesie maximálne možné hodnotenie. Za mňa osobne je tento dôvod natoľko podstatný, že zrazil až desať percent dole z toho magického čísla. Square totižto ostal verný svojej povesti a implementoval do hry mikrotransakcie. Tento fakt by možno nebol nejako dôležitý, keby sa jednalo o nedôležité prvky hrania, ktoré sú v hre stelesnené, napríklad spot pass funkciou a možnosťou použiť v boji nejakého reálneho Mii avatara zo sveta, to ani náhodou. Žiaľ vývojári pridali ku konceptu bojov takzvané zastavenia času, ktoré si hráč za podmienok, že ho chce využívať, musí jednoducho zaplatiť reálnymi peniazmi. Denne sa mu naakumulujú zadarmo tri ťahy na spomalenie času, ale všetko ostatné už chce Square pekne zaplatiť, čo ja považujem za veľmi nešťastné a neférové voči hráčom, ktorí k hre pristupujú s maximálnou snahou využívať všetko, čo ponúka. Aj preto je výsledné číslo také aké je. Cez toto negatívum je však hra dokonalým príkladom, že žáner, ktorý reprezentuje, si zaslúži stále pozornosť a úctu celého videoherného sveta.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
90%