Pokémon Super Mystery Dungeon

Pokémon Super Mystery Dungeon - recenze
Pokémon Super Mystery Dungeon - recenze
15:00, 08.02.2016

Projekt Super Mystery Dungeon sa v univerze Pokémon vyskytuje od roku 2005 a dodnes bol spracovaný len pre tri prenosné hracie konzoly od Nintenda a to v piatich regulárnych častiach. Práve tá posledná, pre handheld Nintendo 3DS, sa pod celým názvom Pokémon Super Mystery Dungeon práve dočkala lokalizácie v európskej jazykovej norme a aj preto vás v nasledujúcich odsekoch budem môcť samotnou hrou previesť, vyzdvihnúť jej pozitívne či negatívne aspekty a prípadne to celé uzavrieť pádnym odporúčaním ku kúpe alebo opaku. Nech sa páči ďalej.

Hra disponuje plnou základňou Pokémonov vytvorených do konca roka 2015, ktorých je celkovo 720, z čoho je plných 20 hrateľných!

Klik pro zvětšení (Pokémon Super Mystery Dungeon - recenze)

Nie že by text obecne bol nejakým nutným argumentom prečo si nový spin-off tohto slávneho japonského fantasy sveta vôbec zadovážiť, ale ako vieme, vďaka politike spoločnosti Nintendo sme odkázaní na nekonečné a často zdĺhavé preklady, ktoré sa tiahnu sem-tam aj v niekoľkoročných turnusoch. V prípade Super Mystery Dungeon to však našťastie stihli vývojári už presne za tri mesiace od vydania verzie na domácej pôde a aj ja som sa mohol teda konečne vcítiť do kože Pokémona a prežiť jeho bežné dni okorenené nejakým tým dobrodružstvom. Presne o tom totižto je aj samotný úvod celej hry. Príbehom sa tu šetrí a celý dej sa nesie na báze vytvárania dôvodov, prečo vlastne bojovať proti vlastnej rase a vyrážať na životu nebezpečné dobrodružstvá. Poďme ale postupne ku koreňu veci. Na základe pár jednoduchých otázok, ktoré vám hra položí v úvode, si budete môcť následne vybrať jedného z vopred definovaných Pokémonov a pomenovať ho podľa seba. Ste totiž prvá ľudská bytosť, ktorá sa za záhadných okolností prevtelí do tohto magického druhu príšeriek a okúsi jeho strasti a slasti existencie.

Čo je to za život bez verného priateľa?

Tie spočívajú zo začiatku len chodením do školy v malej dedinke uprostred zeleného lesíka. Na štarte je nutné absolvovať široký tutorial zabalený do podmienky posadiť sa za školskú lavicu a počúvať paní učiteľku, ako sa má správne voliť útok pri zmiešanej rase Pokémonov, ktorá vás môže obkľúčiť po ceste domov z Kina (dávali mimochodom niečo so Stallonom). V snahe neostať len pri teórii sa samozrejme vycestuje aj do terénu a tu začína to pravé objavovanie kvalít celej hry. Po boku jedného alebo dvoch kolegov z triedy si teda skúsite vaše počiatočné schopnosti a začnete budovať rebríček skúseností. Ten je priamou úmerou k sile a obrane, ktoré sú zasa logicky závislé na tej správne voľbe a triedení schopností. Taktika je u žánru Roguelike (honosné označenie pre odnož RPG, ktorá je vždy zasadená do automaticky generovaných máp a núti hráča pohybovať sa po vopred definovanej šachovnici) samozrejme dôležitým aspektom a o to via ak ovládate viac ako jedného Pokémona. Vaši kamaráti a ich postup cez lokácie sú pri neskoršej fáze hry alfou a omegou úspechu, keďže náročnosť tu nie je síce vysoká, ale bez zapájania mozgu jednoducho z dlhodobého hľadiska nemôžete uspieť. To ma automaticky privádza k ovládaniu a dvojici obrazoviek na systéme Nintendo 3DS.

V inventári hry strávite viac času než samotným bojom.

Práve medzi nimi vám budú oči kmitať ako o život. Horná časť handheldu je akýmsi dianím všetkej akcie a naopak spodná slúži na úplnú interakciu medzi postupne sa odokrývajúcou mapou a inventárom. Váš inventár, skromne a účelovo nastavený na minimum predmetov, bude vaším druhým domovom. Súperi si doslova vyžadujú jeho neustále otváranie, aby ste boli promptne schopný zareagovať na blížiace sa nebezpečenstvo. Predmety slúžiace na doplnenie energie, na uspanie súperov, odstránenie choroby, návrat domov, či len zahryznutie do jablka (slúži na zahnanie hladu, ktorý Pokémoni pociťujú pri dlhšom súboji), to všetko musíte ťahať z vrecka a aj keď sa zdá, že pri ťahovej hre na to budete mať dosť času, stačí len jeden chybný krok spojený so zlou taktikou a všetky predmety sú preč aj s vaším životom. Hrateľnosť udáva tempo celej hre a aj keď nuda vyplývajúca z konceptu môže časom dopadnúť na hlavu hráča, stále je tu priestor na jej zahnanie pomocou obmeny taktiky. Ak vás prestane baviť útok v automatickom poradí bez toho, aby ste sa starali o vašich kolegov, môžete skúsiť hromadný atak a to pomocou špeciálnej útočnej schopnosti vašich hrdinov. Osobne som preferoval neustále striedanie taktiky práve v tomto pojatí, a tým som sa snažil eliminovať šedé pasáže hry.

Do poslednej časti recenzie som si nechal grafickú stránku, jej 3D efekt a samozrejme nemôžem zabudnúť ani na zvuk. Hĺbka 3D je na rozdiel od iných hier z tohto konceptu prekvapivo razantná. Jednoduchá animácia Pokémonov a striktne zostavené mapy v Dungeonoch, to dáva priestor aj zaujímavým scenériám priamo vo vašich rukách. Ale keďže to najatraktívnejšie v hre nenájdete zložené zo zlatých pixelov, nakoniec v snahe ušetriť energiu na cestách asi siahnete po nulovom 3D a sústredíte sa len na hrateľnosť. Zvuk je veľké sklamanie, keďže v hre dookola zaznievajú infantilné skladby bez nápadu a časom sa z nich stane guláš bez tvaru a obsahu. Dabing by čakal u hry tohto typu len blázon a tak nebláznite a skúste si položiť otázku, do akej miery ste fanúšik univerza Pokémon a zvlášť konceptu Roguelike. Z jeho uhla funguje všetko tak, ako má (čo nie je hneď argument pre totálne hodnotenie) a hra vás zabaví počas viac ako dvadsať hodín hlavnej dejovej linky. Kto sa vyžíva v dôkladnom prieskume každého dungeonu, môže si k tomu prirátať ďalšiu desiatku hodín. Body sťahujem hlavne za zvuk a nezaujímavý príbeh. Idete do toho?

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
75%