Trine 3: Artifacts of Power

Trine 3: Artifacts of Power - recenze
Trine 3: Artifacts of Power - recenze
07:25, 08.01.2016

Před pár lety, když jsem ještě téměř exkluzivně hrál na Xbox 360, jsem majitelům Playstation 3 záviděl nenápadnou plošinovku Trine. Od té doby jsem měl možnost v Enchanced edition projít oba předchozí díly na PS4 a nyní zde máme díl třetí. Díl, který do série přináší velkou změnu, zda je k dobrému nebo naopak, to se podíváme v naší recenzi.

První dva díly byly scrolovací plošinovky, které obsahovaly malé prvky RPG, hlavně mnoho puzzlů založených na fyzikálních hrátkách a třech různých postavách a jejich schopnostech. To vše v krásné 3D grafice, ale pohyb byl stále omezen pouze ve stylu 2D plošinovky. Ve třetím díle se finští tvůrci rozhodli přidat pohyb ve třetím rozměru, což by se dalo považovat za celkem logický posun vpřed. Jenže rovnou mohu říci, že se to nepodvedlo.

Klik pro zvětšení (Trine 3: Artifacts of Power - recenze)

Přidání chůze do prostoru má v některých místech moc pěkný efekt co se týče atmosféry a kamerových průletů, jenže ve zbytku nefunguje. Nepřesné skoky budou provázet každého, kdo nemá moc zažité na co se soustředit (hráči Super Mario 3D World budou v pohodě), a prostředí tomu také moc nepomáhá. Pohled by měl být více ze shora, aby tento 3D pohyb nezpůsoboval laciné chyby. Výhodu zřejmě budou mít hráči, kteří mají TV se stereoskopickým 3D, protože hra jej nativně podporuje (720p) a v něm musí vše působit o něco lépe.

Šlo by to ještě vzít, kdyby prostoru využili šikovně pro nové a lepší hádanky. Bohužel ani to se nestalo, spíše naopak. Přijde mi, že jak jsem si užíval řešení chytrých hádanek v prvním a druhém díle, tak tady je to nuda. Nejsou složité a ani v nich nepocítíte tu správnou jiskru a pocit "hurá mám to". Nic z toho tady prostě není. Hádanky jsou tady jednoduše podprůměrné.

Co je opravdu tristní, je obsah hry. Na papíře zní 8 kapitol a 9 challenge kapitol celkem slušně, ale realita je jiná. Challenge kapitoly jsou spíše kapitolky, maximálně pětiminutovky, kde hrajete jen za jednu postavu. Buď vyřešíte jednu hádanku, nebo budete dělat krátký survival ve hře, kde boj není moc dobře proveden - prostě výplňovky. Snad jen jedna větší, která vtipně naráží na Portal a jeho Cake pobavila, ale stejně recyklovala některé věci z hlavní kapitoly. Z těch 8 hlavních kapitol jsou celé 3 prakticky tutoriály za tři postavy a to už je průšvih. K čemu dělat dlouhé tutoriály pro třetí pokračování hry, kde postavy jsou téměř stejné. Myslím, že přehršel tutoriálů je jeden z velkých problémů dnešních her. Navíc závěrečná kapitola je pouhý boj s bossem, který je otravný a má hrozně much, které vedou akorát k frustraci. Ve výsledku tedy jsou to jen čtyři regulérní kapitoly a to je setsakramentsky málo.

Navíc kapitoly se nově odemykají na základě sebraných "trojúhelníků" v jednotlivých kapitolách. Každá kapitola má požadavek na určitý počet. Takže namísto toho, aby vás hra nutila vyřešit a pokořit úrovně, tak vás nutí hledat za každou prasklou zdí nebo v sudu nějaké zbytečné trojúhelníčky. Posbírat trojúhelníčky všechny není moc výzva a hra je snadná platinová trofej. Náznaky RPG prvků zde už vůbec nejsou.

Když k tomuhle připočtu, že hra mě trápila nepříjemnými chybkami, které se zvláště v hraní "gaučového" co-opu projevují, tak je vymalováno. Ono vlastně je tu ještě větší průšvih, hra nemá online co-op! Nepochopitelně autoři odstranili funkci, která z předchozích dílů dělala tak zábavné, a hru si užijete pouze v případě, že máte někoho doma (celou hru jsme prošli s přítelkyní v Unlimited módu – snazší varianta, kde můžou mít oba hráči stejnou postavu). Ale pokud jste se těšili na své dva online kamarády - máte smůlu.

Vrátím-li se k zmíněným problémům v co-opu. Pokud zemře váš parťák, tak ve většině případů je přenesen k oživení dopředu - za překážku. Namísto zpět, aby se s vaší pomocí oživil a pokusili jste se překonat hádanku znovu. Ne on čeká na oživení na druhé straně a vy se snažte. Kamera ve dvou hráčích neskutečně zlobí, občas se vykašle na jednoho hráče a sleduje pouze druhého atd.. Vizuální stránka je podobná předchozím hrám, ale s přidáním prostoru nějak ztrácí na detailnosti a kouzelnosti. Barevná paleta je zase o něco barevnější a působila na mě spíše nepříjemně.

Jak vidíte, jsem ze hry více než zklamaný. Tvůrci si vzali opravdu moc velké sousto k zpracování a nepodařilo se jim to skloubit dohromady. O příběhu nemá cenu ani nic psát, protože je celkem nezáživný, autoři až okatě vykrádají Pratchetta některými dialogy. Na konci hry musíte zůstat koukat s otevřenou pusou, protože závěrečný boss nemá s kontextem hry nic společného, najdete část něčeho a jste tak ve třetině celého příběhu...a...no a titulky. Prostě hra maximálně do Early Access a ne k prodeji za peníze jako dokončený titul. Kouzlo předchozích dílů je pryč a místo chytré zábavy, dostanete většinou frustraci. Raději si projděte znovu předchozí díly, pravděpodobně vás už pokořené hádanky potrápí více než ty ve třetím díle na poprvé.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Frozenbyte

(@_@;)
35%