Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider - recenze
Rise of the Tomb Raider - recenze
08:00, 09.11.2015

Meno Lara Croft nemusíme herným fanúšikom vôbec predstavovať, je s nami už do dôb čo naše životy ovplyvnili videohry. Samozrejme hovorím o svojej vekovej generácií. Hranaté prsia a štvorcovitý zadok sa ale rokmi zaobľovali až sa vybrúsili sa do klenotu, ktorý nám prinieslo v roku 2013 štúdio Crystal Dynamics. Reštart série sa niesol v duchu survival akcie, pričom mladá Lara bola vrhnutá do sveta násilia a záhad aby poznala samú seba a siahla si na vrchol svojich schopností.

O dva roky neskôr sa táto mladá slečna vracia exkluzívne pre konzolu Xbox One aby našla samú seba a poodhalila tajomstvo, ktoré zapríčinilo smrť jej milovaného otca. Lara sa vracia a s ňou prichádza najnovšia kapitola jej života - Rise of the Tomb Raider.

Klik pro zvětšení (Rise of the Tomb Raider - recenze)

Posadnutosť alebo obyčajná ľudská zvedavosť?

Mladá Lara po udalostiach, ktoré prežila na ostrove Yamatai sa vracia domov ale jej život sa kompletne mení. Mení sa pre ňu hlavne vnímanie sveta a je schopná veriť veciam, ktorým predtým neverila a považovala ich za nemožné. Presne v tento okamih začína príbeh, okolo ktorého sa bude točiť Rise of the Tomb Raider.

Larin otec je už roky posadnutý myšlienkou nesmrteľnosti, ktorú by mal svetu priniesť tajomný artefakt, ktorý sa stratil v čase niekde na Sibíri. O tento artefakt však prejavuje záujem aj militarizovaná skupina Trinity, ktorá s ním má vlastné plány. James Croft je cenným zdrojom informácií a preto sa rozhodne získané informácie navždy zlikvidovať z dosahu organizácie Trinity a celým svetom, preto pácha samovraždu. Maličká Lara je svedkom tejto otrasnej udalosti a viní otca z posadnutosti, ktorej až do udalostí na ostrove Yamatai nechápala. Po jej návrate sa však všetko mení a otcovu posadnutosť božským zdrojom (Divine Source) dedí a znovu spúšťa závod s časom medzi ňou samotnou a skupinou Trinity.

Lara je krajšia, ako kedykoľvek predtým

Hlavná hrdinka Lara Croft je v hre opäť stvárnená pôvabnou herečkou Camilla Luddington, ktorá prepožičala svoje nádherné telo a mimiku hi-tech technológií motion-capture a je to naozaj poznať. Lara je od predchádzajúceho dielu vyspelejšia, je to poznať na každom jej pohybe, jedná sebaistejšie a čo sa týka mimiky, tak vývojári odviedli jednu výbornú prácu. Dabing, ktorý mimochodom taktiež nahovorila herečka Camilla Luddington sedí na mimiku tváre takmer dokonale. Trošku mi chýbalo Larine stonanie, ktorého sme sa v prvom diele dočkali až až, no nie sú každý deň Vianoce.

Ostatné postavy taktiež doznali vylepšenia. Samozrejme, že kvalita motion-capture nie je, tak dokonalá, ako v prípade hlavnej protagonistky ale rozhodne neurazí. Postavy sa pohybujú verne a rešpektujú fyzikálne zákony.

Sibír na 100 + 1 spôsobov

Ak si myslíte, že oblasť do ktorej sa Lara vydáva je nudná a že vás čaká len nudná tundra, prípadne zasnežené pláne, tak sa naozaj strašne mýlite. Autori s oblasťou Sibír pracujú naozaj zručne a kvalitne, vaše oči sa budú kochať na každom kroku. Nie len, že vás čaká obrovský otvorený svet, ktorý je takmer 3x väčší, ako v pôvodnom diele Tomb Raider ale podľa môjho názoru sa jedná aj o omnoho pestrejšie prostredie, ktoré navštívite s veľkým nadšením. Mne osobne každé druhé miesto, ktoré som pri svojich potulkách po Sibíri navštívil vyrážalo jednoducho dych.

Neuveriteľne detailná vegetácia, ktorá prekypuje životom. Tam uteká králik, tam striehne dravý vták, neďaleko sa kŕmi trávou nádherný dospelý jeleň a v tráve vedľa na neho striehne hladná skupina vlkov, no a aby toho nebolo málo tak čas od času narazíte aj na nebezpečných predátorov, ktorý vás potrápia neuveriteľným spôsobom. Zmienim len jedného z nich a to je obrovský medveď hnedý, ktorý nepotrápi len vás ale aj partičku Trinity.

A čo hrobky? Je to predsa TOMB Raider

Áno samozrejme – hrobky. Tie sú v hre zastúpené pomerne početne verte mi, že každá z nich je originál a to aj po stránke vizuálnej ale hlavne po stránke riešenia puzzlov. V tomto smere vidím obrovský pokrok od svojho predchodcu a naozaj vývojári splnili to čo mali a vracajú sa ku samotným koreňom série Tomb Raider. Hádanky pre skúseného hráča nebudú predstavovať obzvlášť veľkú výzvu ale myslím si, že neurazia. Mnohokrát som sa v hrobke zasekol a musel som chvíľku porozmýšľať ako danú hádanku vyriešiť, v 90 % je riešenie jednoduchšie, ako by ste čakali.

Veľmi príjemným faktom je aj to, že niektoré hrobky síce objavíte na začiatku hry ale proste ich bez patričného vybavenia nedokončíte, čo vás núti vydať sa do už preskúmaných lokalít znova a znova a musím konštatovať, že vždy keď som sa do nejakej lokality vrátil tak som si jej návštevu veľmi užíval, pretože je v nej stále veľké množstvo aktivít, ktoré môžete podniknúť. Či už je to lov zvere, plnenie špeciálnych challengov, preskúmavanie veľkého množstva jaskýň či ťažby rôznych surovín potrebných pre vylepšenie vášho vybavenia.

Hrateľnosť matka videohernej zábavy

Keď sa chceme baviť o hrateľnosti v súvislosti s titulom Rise of the Tomb Raider, musíme si v prvom rade uvedomiť kvality prvého dielu, ktoré boli bezpochyby na vysokej úrovni. Pokračovanie si berie príklad zo svojho predchodcu a dvíha pomyselnú latku kvality hrateľnosti ešte o stupeň vyššie. Ak by som mal načrtnúť čo presne myslím na konkrétnej hernej sérií, tak by som asi zmienil sériu Uncharted, konkrétne rozdiel medzi druhým a tretím dielom. Hra robí všetko výborne, kopíruje predchodcu ale prináša zopár drobných vylepšení, ktoré hre dávajú neuveriteľný šmrnc.

Jedná sa napríklad o rozvinutie systému zbierania surovín následnej naviazanosti na krafting. Šípy odteraz nebude len tupo zbierať zo zeme ale po získaní vtačích pierok a toho správneho dreva si budete môcť vyrobiť vlastné. Toto isté platí aj pre vylepšené šípi, ktorých druhov je hneď niekoľko, spomeniem napríklad otrávené šípi, ktoré pri kontakte vypustia plynový oblak, ktorý otrávi všetkých nepriateľov v dosahu a to je len malá ochutnávka toho, čo na vás čaká.

Zbieranie surovín je priamo spojené aj s vylepšovaním vášho vybavenia, tak ako som už spomínal vyššie. Kože z rôznych druhov zvierat, plátno, drevo a ďalšie suroviny, všetok tento materiál slúži na to aby ste si výmenou za neho vylepšili vaše vybavenie a zbrane, treba podotknúť, že nič vám hra nedá zadarmo a ak chcete dosiahnuť najvyššej kvality vášho vybavenia bude vás to stáť značnú dávku úsilia.

Samotné herné mechaniky sa viac menej nezmenili, zostáva „stará“ dobrá hrateľnosť predchodcu. Hru však obohatí zopár vychytávoch, ako sú napríklad šípi, po ktorých je možné šplhať a hit sezóny – záchytný hák. Mimochodom záchytný hák je skutočne výborný spoločník a pridáva hre na adrenalínovom zážitku. Predsa len to je nádhera vrhať sa voľným pádom z obrovského zrázu takým spôsobom aby ste sa na poslednú chvíľku zachytili pomocou záchytného háku.

Hra obsahuje hneď niekoľko možností obtiažnosti , ktorú si vyberiete podľa vlastných schopností. Rôzne stupne obtiažnosti sa líšia hlavne v dostupnosti zdrojov, sile nepriateľov. Hra po vzore predchodcu obsahuje dnes už veľmi dobre známu funkciu – inštinkt. Táto funkcia je novodobý „cheat“, ktorý obsahovali aj napríklad tituly ako Zaklínač, Hitman zvýrazňuje objekty, z ktorými je možné učiniť interakciu. Množstvo hráčov si na túto funkciu sťažuje ale existuje aj druhý pohľad na vec. Ja osobne túto funkciu vítam.

Lara počas svojich potulkách po Sibíri, tento krát nebude sama, nemyslím tým samozrejme to, že by ste prebrali rolu iného charakteru ale fakt, že Lara sa v príbehu spolčí s domácimi obyvateľmi a spoločnými silami sa pokúsia zvíťaziť nad terorom, ktorý do ich oblasti priniesla organizácia Trinity. Čo to pre vás, ako hráča znamená? Prítomnosť vedľajších voliteľných úloh, ktoré hru osviežujú a rozširujú. Obsahovo sa však nejedná o nič prevratné, úlohy sú koncipované až na pár výnimiek veľmi stroho a jedná sa prevažne o úlohy znič, prines alebo osloboď. Každopádne je to moc pekná novinka, ktorú je potreba oceniť.

Záverom

Rise of the Tomb Raider je skvelá hra, ktorá mala z môjho pohľadu našliapnuté na absolútne hodnotenie. Na radu kolegov som si však toto hodnotenie nechal prejsť hlavou z hodnotenia som päť bodov ubral. Prečo? Je to jednoduché, toto všetko tu už bolo a už sme všetko v nejakej forme videli v iných hrách alebo dokonca v minulom diele. Tento fakt však neznamená, že by som to hre vyčítal, všetko čo robí, robí výborne.

Nezostáva mi nič iné ako popriať majiteľom konzole Xbox One príjemnú zábavu a bohužiaľ druhému táboru musím popriať pevné nervy, pretože čakanie na tento titul bude sakramentsky dlhé.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox One