Q.U.B.E. director's cut

Q.U.B.E. director's cut - recenze
Q.U.B.E. director's cut - recenze
06:29, 13.08.2015

Na rade je ďalší port z kategórie indie, ktorý si dokázal, za cenu minimálnych nákladov do svojho vývoja, pretlačiť cestu aj na konzole ako Playstation 4 či Nintendo WiiU. Jeho meno je Q.U.B.E. a vo verzii director's cut nás na pár hodín zavrie do neobyčajnej kocky. Dokáže aj takýto strohý nápad zaujať v dnešnom trende videohier a ich čoraz komplikovanejšieho smerovania?

Klik pro zvětšení (Q.U.B.E. director's cut - recenze)

Osobne vám na túto otázku dám rýchlu a stručnú odpoveď: Áno. Nie žeby projekt spoločnosti Toxic Games operoval s prevratnými nápadmi alebo ponúkal originalitu na každom rohu, to rozhodne nie. Avšak aj cez svoj strohý inventár patrí medzi žánrové top projekcie v rámci cibrenia šedej kôry mozgovej. Q.U.B.E. je puzzle hra s primitívnym ovládaním v priestore zloženom len z kociek. Ako hlavný hrdina sa z FPS pohľadu ocitáte v akomsi neznámom a šialenom bludisku, z ktorého je vždy len jedna cesta von. Na vás je nájsť ten správny postup a v konečnom dôsledku zistiť, ako ste sa tam dostali a kto vlastne ste. Strata pamäti je jeden z príkladov, prečo som hru Q.U.B.E. označil za zmes vecí dávno videných. V spoločnosti neznámeho hlasu je vám prezentovaný banálny príbeh o mužovi, ktorý pátra po črepinách vlastnej osobnosti, a to len za pomoci už spomínaného logického myslenia. Na to je vám k dispozícii dvojica futuristických rukavíc. Pomocou nich ste schopní meniť pozíciu jednotlivých kociek (výšku, hĺbku a smer) okolo vás a zároveň aktivovať nejaký ten pohyblivý mechanizmus. Počas niekoľkých kapitol sa budete teda presúvať z jednej miestnosti do druhej (schválne, kto si teraz spomenul na duo kultových filmov Cube!?) a logickým spôsobom otvárať zamknuté dvere.

Zo začiatku je hra pomerne jednoduchá. Kde-tu zasunúť konkrétny farebný panel alebo otočiť pohyblivú stenu o stoosemdesiat stupňov na západ tak, aby ste dokázali vyniesť svoje telo skokom hore. Ale ako budú plynúť minúty strávené v tomto klaustrofobickom prostredí, hra sa bude snažiť čo najviac kombinovať naučené postupy a tým vás definitívne zmiasť do takej miery, že stratíte kontrolu nad realitou. Musím priznať, že od štvrtej kapitoly som mal určité problémy sa zorientovať a zvlášť ak sa technická stránka hry, ktorá bola inak dokonale čistá a prehľadná, náhle rozhodla mi zhasnúť a jedinú orientáciu ktorú mi ponechala, bolo pár farieb okolo.

Prvá verzia Q.U.B.E. vyšla v roku 2011 pre stolné počítače. Samotný port pre aktuálny rok nesie dodatok director's cut hlavne vďaka pridanými príbehovým faktom či špeciálnym časovým úlohám. Kto navyše vlastní perifériu Oculus Rift a má dostatok tabletiek na trávenie, určite docení aj tento segment zábavy, ktorý sa s novou verziou otvára pre všetkých odvážnych hráčov po celom svete. Baviť sa o nejakej hudobnej stránke hry je v tomto prípade úplne zbytočné, keďže vlastne neexistuje, ale určite dávam palec hore za slušný anglický dabing ako aj jemné hekanie hlavného hrdinu pri dopade na tvrdú kocku. Z pohľadu času vám prejdenie hry zaberie takmer štyri hodinky s ohľadom na schopnosti vášho mozgu a skúsenosti s týmto typom hier. Rozhodne neodporúčam požívať počas hrania nejaké omamné látky či alkoholické nápoje.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Grip Games!

Recenzovaná verzia: PS4
70%